În 2024, industria auto europeană a fost marcată de o serie de provocări economice și geopolitice care au condus la scăderea vânzărilor, dar și la schimbări semnificative. Cererea redusă pentru automobile, în special pe segmentul de vehicule electrice, și costurile ridicate de producție au determinat marii producători auto din Europa să ia măsuri neașteptate. De asemenea, sectorul s-a confruntat cu o concurență din ce în ce mai acerbă din partea rivalilor chinezi, care au reușit să capteze o parte din piața europeană. Iar când presiunea economică e gravă, tranziția mai lentă decât anticipată către segmentul electric a fost un alt factor care a afectat performanțele industriei. Toate aceste probleme au determinat producătorii auto și furnizorii de componente să recurgă la restructurări, inclusiv închiderea unor fabrici și reducerea numărului de angajați.
Volkswagen și Stellantis: schimbări și închideri de fabrici în Europa
Volkswagen AG, cel mai mare producător auto european, a anunțat reduceri semnificative de personal și închiderea unor fabrici ca urmare a scăderii cererii și a costurilor ridicate de producție. Gigantul german a ajuns la un acord cu sindicatele pentru a reduce costurile cu 15 miliarde de euro pe termen mediu, dar acest lucru a venit cu sacrificii, inclusiv renunțarea la mii de angajați și închiderea uneia dintre fabricile sale din Bruxelles. În același timp, Stellantis, al doilea mare producător european, a fost nevoit să închidă fabrica Vauxhall din Luton, ceea ce a dus la concedierea a aproximativ 1.000 de angajați. La fel ca Volkswagen, Stellantis a oprit temporar producția la uzina Mirafiori din Italia, din cauza cererii scăzute pentru versiunea electrică a modelului Fiat 500, un semn al dificultății de a trece la vehicule electrice într-un ritm suficient de rapid.
Concedieri în masă în industria auto europeană: Ford, Valeo și Schaeffler
În 2024, și alți mari producători din sectorul auto european au anunțat reduceri de personal. Ford a anunțat că va renunța la 4.000 de angajați din Europa, reprezentând aproximativ 14% din forța de muncă a companiei, majoritatea concedierilor fiind în Germania și Marea Britanie. În paralel, Valeo, un important furnizor francez de componente auto, va reduce numărul de angajați cu 1.000 și va închide două fabrici din Franța. Schaeffler, un alt mare jucător din industria auto, a anunțat închiderea a două unități de producție în Austria și Marea Britanie ca parte a unui plan de restructurare. Aceste măsuri vin pe fondul costurilor crescute cu materialele, energia și forța de muncă, care au afectat profitabilitatea multor companii auto din Europa.
Bosch și Michelin: mai puține piese auto în Europa
Bosch, cel mai mare furnizor mondial de piese auto, intenționează să reducă personalul cu până la 5.500 de angajați până în 2032, majoritatea în Germania. În plus, Michelin a anunțat închiderea a două fabrici din Franța, ceea ce va afecta aproximativ 1.250 de locuri de muncă. Aceste restructurări vin pe fondul unui declin generalizat al sectorului auto european, în care costurile de producție și cererea redusă au pus presiune pe marjele de profit ale companiilor. De asemenea, Daimler Truck, cel mai mare producător de camioane din lume, a fost nevoit să reducă timpul de lucru al unor angajați și să înghețe angajările în Germania, în încercarea de a răspunde declinului pieței.
Impactul taxelor vamale asupra importurilor de vehicule din China
În fața concurenței tot mai acerbe din partea producătorilor auto chinezi, Uniunea Europeană a introdus taxe vamale suplimentare asupra importurilor de vehicule electrice din China. Aceste taxe sunt menite să protejeze industria auto europeană de importurile ieftine care, conform Comisiei Europene, beneficiază de subvenții incorecte. Taxele vamale aplicate vehiculelor electrice chinezești au fost stabilite la 17% pentru BYD, 18,8% pentru Geely și 35,3% pentru SAIC, iar pentru alte companii care au cooperat în timpul investigației se vor aplica taxe de până la 20,7%. În ciuda acestora, producătorii chinezi au găsit o metodă de a ocoli aceste taxe, concentrându-se pe vehiculele hibride, care nu sunt supuse acestor tarife, și continuându-și expansiunea pe piața europeană.
China și strategia sa pe piața europeană de vehicule hibride
În ciuda taxelor vamale impuse de Uniunea Europeană, producătorii auto din China au continuat să investească în expansiunea pe piața europeană, concentrându-se pe vehiculele hibride plug-in (PHEV). Aceste vehicule, care combină un motor pe benzină cu unul electric, sunt tot mai populare în rândul consumatorilor europeni, deoarece oferă o alternativă mai accesibilă și mai eficientă din punct de vedere al consumului de combustibil, comparativ cu modelele complet electrice. BYD, unul dintre cei mai mari producători chinezi de automobile, a lansat în Europa primul său model hibrid plug-in, Seal U DM-i, cu un preț de pornire de 35.900 de euro, sub modelele similare ale Volkswagen și Toyota. De asemenea, Geely a intrat pe piața europeană cu un model hibrid sub marca Lynk & Co, având o strategie similară de a se adapta la cerințele pieței.
Creșterea exporturilor de vehicule hibride din China
Exporturile de vehicule hibride din China către Europa au înregistrat o creștere semnificativă în 2024. În perioada iulie-octombrie, exporturile de mașini hibride au crescut de peste trei ori, atingând un total de 65.800 de unități, comparativ cu doar 18.500 în aceeași perioadă din 2023. Acest fenomen reflectă schimbările din preferințele consumatorilor europeni, care sunt tot mai atrași de modelele hibride, considerându-le o alegere mai practică și mai accesibilă într-un context economic marcat de inflație și incertitudine. Astfel, modelele hibride chinezești au început să câștige teren în fața celor complet electrice, în special în condițiile în care prețurile vehiculelor electrice din China rămân încă mai mici decât cele ale modelelor europene.
Peisajul pieței auto din Europa în 2024: în scădere dar cu tendințe de schimbare spre bine
În ciuda scăderii generale a înmatriculărilor de autoturisme noi în Europa, anumite piețe europene au înregistrat o ușoară creștere. În noiembrie 2024, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 2% față de anul anterior, dar piețele din Spania și Germania au înregistrat creșteri de 6,4%, respectiv 0,5%. În contrast, piețele din Franța, Italia și Marea Britanie au înregistrat scăderi semnificative. Aceste fluctuații reflectă tendințele economice și preferințele consumatorilor din diverse regiuni, cu o creștere a cererii pentru vehicule hibride și electrice în anumite state, în timp ce altele continuă să se confrunte cu probleme economice care limitează vânzările.
Vânzările de vehicule electrice și hibride în Europa: un element încetinit
Vânzările de vehicule electrice și hibride în Europa au crescut cu 0,9% și, respectiv, cu 16,4% în noiembrie 2024, dar tranziția către vehicule complet electrice rămâne mai lentă decât era de așteptat. Mulți consumatori din Europa se confruntă cu dificultăți financiare, iar prețurile ridicate ale vehiculelor electrice complete, precum și infrastructura de încărcare insuficientă, au fost factori care au inhibat adoptarea pe scară largă a acestei tehnologii. În schimb, vehiculele hibride au devenit o alegere populară, oferind un compromis între economiile de combustiilor energiei a afectat direct producătorii de vehicule electrice, unde costurile bateriilor și ale materiilor prime au crescut semnificativ. Această situație a dus la o scădere a competitivității vehiculelor electrice fabricate în Europa în comparație cu cele importate din China, care sunt adesea mai accesibile. În plus, consumatorii europeni au devenit mai prudenți în ceea ce privește investițiile în vehicule noi, ceea ce a contribuit la scăderea vânzărilor generale.
Cum se adaptează producătorii auto europeni
În încercarea de a contracara provocările actuale, producătorii auto europeni au adoptat o serie de strategii menite să îmbunătățească competitivitatea. Volkswagen, de exemplu, a accelerat dezvoltarea modelelor sale electrice, concentrându-se pe reducerea costurilor bateriilor prin parteneriate strategice cu producători de componente. Renault a anunțat un plan ambițios de electrificare completă până în 2030, investind masiv în infrastructura de producție de vehicule electrice. În același timp, Stellantis a dezvoltat platforme comune pentru mai multe modele, reducând astfel costurile de dezvoltare și producție. Aceste măsuri ar putea ajuta industria să își revină pe termen mediu și lung, însă ele necesită investiții substanțiale și colaborare între multiple părți interesate.
Subvenții și sprijinul guvernelor în unele țări e semnificativ
Subvențiile și sprijinul guvernamental au jucat un rol crucial în menținerea competitivității producătorilor auto europeni. Uniunea Europeană a implementat programe menite să încurajeze adoptarea vehiculelor electrice, oferind stimulente financiare atât pentru consumatori, cât și pentru producători. În Germania, de exemplu, guvernul oferă bonusuri de până la 6.000 de euro pentru achiziționarea unui vehicul electric. Franța a introdus scheme de finanțare pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare, iar Italia oferă reduceri de taxe pentru vehiculele electrice și hibride. Aceste politici au avut un impact pozitiv asupra vânzărilor de vehicule electrificate, dar rămâne de văzut dacă ele vor fi suficiente pentru a susține o tranziție completă către mobilitatea electrică.
Concurența globală și necesitatea inovației europene
În fața concurenței globale din partea Chinei și a altor regiuni, industria auto europeană este forțată să inoveze. Pe lângă tranziția către vehicule electrice, producătorii se concentrează pe tehnologii avansate precum conducerea autonomă, conectivitatea vehiculelor și soluțiile de mobilitate sustenabilă. BMW și Mercedes-Benz, de exemplu, au investit masiv în dezvoltarea tehnologiilor de conducere autonomă, în parteneriat cu companii tehnologice de top. În același timp, startup-uri europene precum Rimac încep să joace un rol important, oferind soluții inovatoare pentru baterii și vehicule de performanță. Aceste inițiative ar putea ajuta Europa să rămână relevantă pe o piață auto globală extrem de competitivă.
În ciuda dificultăților actuale, există semne că industria auto europeană are potențialul de a-și reveni și de a prospera în curând. Producătorii europeni au început să înțeleagă importanța colaborării internaționale și a adaptării rapide la cerințele pieței. Investițiile în noi tehnologii, în special în soluții durabile și inovatoare, ar putea poziționa Europa ca un lider global în tranziția către mobilitatea verde. Cu toate acestea, succesul pe termen lung al industriei va depinde de capacitatea sa de a depăși provocările economice, de a concura cu producătorii globali și de a răspunde cerințelor tot mai mari ale consumatorilor pentru soluții accesibile și sustenabile.