Fiecare echipă face greșeli, fie că este vorba de nerespectarea termenelor limită sau de crearea unor silozuri de informații. În calitate de lider de echipă, colaborarea cu echipa dvs. este modul în care faceți diferența. Un lider bun trasează un curs pentru echipa sa, aliniază membrii la un obiectiv unitar și creează o cultură a responsabilității la locul de muncă. Nu există un mod “corect” de a fi un lider. Nu este vorba despre ce stil de conducere este cel mai bun, ci despre cel care se potrivește nevoilor echipei dumneavoastră. Iar a fi un lider este diferit de a fi un manager. Managerii pot fi responsabili de conducerea echipelor, dar liderii sunt persoane care inspiră și motivează echipa lor spre o viziune comună, indiferent de vechimea lor.
Dacă aveți nevoie de îndrumare pentru a vă structura mai bine conducerea, alegerea unui stil vă poate ajuta. Știind ce tip de stil de conducere vi se potrivește, vă poate ghida spre un proces mai coerent de luare a deciziilor și de formare a echipei. Iată care sunt diferitele tipuri de stiluri de conducere și cum să alegi unul pentru a deveni un lider mai bun.
Ce este un stil de conducere?
Un stil de leadership este modul în care conduci și interacționezi cu echipa ta, bazat pe nevoile echipei tale, pe personalitatea ta și pe cultura companiei. Descoperirea stilului tău de leadership te va ajuta să-ți definești punctele forte și abilitățile. Vă poate ajuta să găsiți oportunități de creștere sau orice domenii de îmbunătățire pentru a deveni un lider eficient.
Găsirea stilului tău de conducere nu este un proces scurt și unic, deoarece va trebui să îl adaptezi la situații noi. De asemenea, stilul dvs. poate evolua în timp, pe măsură ce învățați lucruri noi și lucrați cu echipe diferite. Depinde de factori precum mărimea și compoziția echipei dumneavoastră, natura muncii pe care o desfășurați și stadiul de dezvoltare a echipei dumneavoastră.
Tipuri de stiluri de conducere
Toată lumea se confruntă cu provocări de leadership, de la delegarea sarcinilor la oferirea de feedback. Identificarea stilului dvs. de leadership vă poate ajuta să depășiți orice provocări cu care vă confruntați.
Leadership transformațional
Dacă sunteți un lider transformațional, vă concentrați pe inspirarea și motivarea echipei dvs. pentru a atinge o viziune sau un obiectiv comun. Pui accentul pe crearea unei culturi organizaționale pozitive care încurajează creativitatea, inovarea și dezvoltarea personală. După cum sugerează și numele, leadershipul transformațional se referă la a ajuta oamenii și echipele să se transforme.
Pentru a fi un mare lider transformațional, ar trebui să vă pese profund de companie și de angajații săi. Este nevoie de un grad ridicat de investiție personală și de inteligență emoțională. De aceea, acest stil este o alegere bună pentru echipele cu creștere rapidă care iubesc să inoveze.
Steve Jobs este un exemplu excelent: și-a inspirat echipa de la Apple, în timp ce și-a dus compania de la marginea falimentului la una dintre cele mai valoroase afaceri din lume.
Conducerea autoritară
Dacă oferiți o direcție clară cu obiective specifice, s-ar putea să aveți un stil de conducere autoritar. În calitate de lider autoritar, cunoscut uneori ca lider autocratic, sunteți încrezător și asertiv și oferiți îndrumări pentru a-i ajuta pe membrii echipei să obțină rezultate.
Acest lucru elimină confuzia, ceea ce duce la luarea mai rapidă a deciziilor și la îmbunătățirea performanțelor. Din păcate, oferirea unei autorități unilaterale poate părea inflexibilă și extremă. O mână grea care nu îi lasă pe membrii echipei să facă propriile alegeri ar putea să-i facă să se simtă subevaluați.
Conducerea tranzacțională
Dacă sunteți un lider tranzacțional, impuneți schimbul de recompense (sau consecințe) pentru a vă ajuta echipa să atingă obiective specifice. Stabiliți așteptări clare și oferiți stimulente pentru atingerea acestora.
Acest stil stabilește așteptări clare și poate duce la îmbunătățirea performanțelor și a productivității. Este cel mai util în mediile de lucru structurate. Dar un stil de conducere tranzacțional poate, de asemenea, să limiteze creativitatea echipei dvs. și să adauge un stres inutil.
Leadership vizionar
În calitate de lider vizionar sau afiliativ, inspirați echipele să se concentreze pe imaginea de ansamblu și să acorde prioritate muncii în echipă și colaborării. Creați o cultură de lucru pozitivă și puneți accent pe bunăstarea echipei în ansamblu.
De la acest stil de conducere, membrii echipei simt că fac parte din ceva și pot fi mai puțin predispuși să se confrunte cu epuizarea la locul de muncă. Dar acest lucru poate duce la o lipsă de direcție sau de responsabilitate și poate fi prea mult bazat pe consens în loc de vocile individuale.
Conducerea participativă
În calitate de lider participativ, puneți accent pe colaborare și implicați membrii echipei în procesul de luare a deciziilor. Încurajați comunicarea deschisă și feedback-ul nu doar între colegi, ci și între angajați și manageri.
Leadershipul participativ este similar cu un stil de conducere democratic, deoarece acționează ca o democrație, încurajând un spațiu sigur pentru ca toată lumea să prezinte și să implementeze idei noi.
Acesta poate fi, de asemenea, un stil de conducere care consumă mult timp, deoarece trebuie să acordați spațiu fiecărei persoane din echipă. De asemenea, ați putea dezvolta o lipsă de direcție clară dacă membrii echipei dvs. nu sunt auto-motivați sau gânditori creativi. Folosiți stiluri de conducere participative în echipe mai mici și în medii de lucru mai puțin structurate.
Conducerea democratică
Leadershipul democratic, ca și leadershipul participativ, prioritizează colaborarea. Cu toate acestea, în calitate de lider democratic, faceți un pas mai departe, promovând un mediu democratic în care toți membrii echipei pot contribui cu idei, de la planificare până la luarea deciziilor.
Acest stil este ideal pentru echipele din mediile de lucru mai puțin structurate, care necesită creativitate și inovație. Conducerea democratică încurajează diverse perspective și abordări, asigurându-se în același timp că vocea fiecăruia este ascultată. Dar poate duce la procese de luare a deciziilor mai lente, deoarece se implică mai multe persoane.
Conducerea adaptivă
În calitate de lider adaptiv, prioritizezi flexibilitatea ca răspuns la circumstanțe în schimbare, cum ar fi nevoile echipei tale sau sughițurile din proiect. Acest stil de conducere necesită disponibilitatea de a accepta schimbarea, de a vă asuma riscuri și de a fi inovator, deoarece trebuie să vă adaptați rapid la situații noi, rămânând în același timp pe drumul cel bun pentru obiectivele generale.
Conducerea adaptivă necesită o combinație de gândire strategică, abilități practice de rezolvare a problemelor și o comunicare și colaborare puternice. Folosiți leadershipul adaptiv în medii în schimbare rapidă, cum ar fi startup-urile, unde abordările tradiționale de leadership pot fi prea lente sau birocratice pentru a fi eficiente.
Leadership autentic
În calitate de lider autentic, acordați prioritate transparenței și onestității în stilul dvs. de conducere. Ești sincer cu tine însuți și cu valorile tale și îi încurajezi pe membrii echipei să fie la fel. Punând accentul pe calitățile unice ale fiecăruia, vă împuterniciți echipa să aducă la masa de discuții propria expertiză în domeniu.
Un leadership autentic necesită o conștientizare de sine, abilități puternice de comunicare și capacitatea de a construi relații bazate pe încredere și respect. În calitate de lider autentic, vă veți comunica în mod clar valorile și viziunea pentru a vă inspira echipa să lucreze pentru atingerea obiectivelor.
Leadership carismatic
Dacă ești un lider carismatic, îi motivezi pe membrii echipei prin carisma ta naturală. Articulați o viziune clară și vă inspirați echipa și părțile interesate să vă urmeze exemplul.
Leadershipul carismatic poate fi extrem de eficient pentru a impulsiona schimbarea și a obține rezultate. Dar poate fi, de asemenea, o sabie cu două tăișuri. Este posibil să ajungeți să vă bazați pe farmecul dvs. personal pentru a face lucrurile să meargă mai degrabă decât să stimulați abilitățile echipei dvs.
Leadership distribuit
În calitate de lider distribuit, împărțiți responsabilitățile de conducere și puterea de decizie cu membrii echipei dumneavoastră. Vă bazați pe expertiza și abilitățile tuturor celor implicați, și nu doar pe ale dumneavoastră, pentru a conduce succesul.
Pentru a utiliza eficient leadershipul distribuit, trebuie să aveți un nivel ridicat de încredere și colaborare între membrii echipei dumneavoastră. De asemenea, trebuie să renunțați la control, ceea ce poate fi dificil, dar merită.
Conducerea empatică
În calitate de lider empatic, înțelegeți că echipa dvs. nu este doar un mijloc pentru a atinge un scop. Sunt oameni cu propriile lor vieți, experiențe și emoții. De aceea, faceți un efort conștient pentru a-i cunoaște la nivel personal, fie prin verificări regulate, exerciții de team-building sau întâlniri individuale.
Pentru a fi un lider empatic, trebuie să ascultați și să răspundeți la nevoile membrilor echipei, ceea ce poate fi uneori greu de făcut atunci când oamenii au nevoi diferite. De asemenea, ar trebui să vă angajați să construiți o cultură a încrederii și a respectului reciproc.
Conducerea incluzivă
Liderii incluzivi caută în mod activ perspective diverse. Dacă sunteți incluziv, sunteți deschis la feedback și idei din partea membrilor echipei cu medii și experiențe diferite. Vă concentrați pe crearea unui mediu de lucru care apreciază și respectă diversitatea în toate formele sale, astfel încât toți membrii echipei dvs. să se simtă văzuți, auziți și apreciați.
Conducerea incluzivă necesită o înțelegere profundă a diferitelor perspective și experiențe pentru a crea un sentiment de siguranță psihologică în cadrul echipei. Acest lucru îi ajută pe oameni să își atingă potențialul maxim prin creativitate, inovație și rezolvarea problemelor. Leadershipul incluziv are impact asupra întregii afaceri, așa că necesită efort și angajament.
Leadership strategic
În calitate de lider strategic, stabiliți o direcție clară și dezvoltați un plan pentru a o atinge. O conducere strategică eficientă necesită o înțelegere profundă a punctelor forte, a punctelor slabe, a oportunităților și a amenințărilor organizației, deoarece acestea vă permit să elaborați planuri aprofundate.
Conducerea organizațională
În calitate de lider organizațional, gestionați oamenii și resursele cu eficiență. Optimizați performanța echipei dumneavoastră, creați o cultură de lucru pozitivă și aliniați indivizii la obiectivele companiei.
Pentru a fi un lider organizațional eficient, va trebui să delegați sarcini și să creați sisteme care să funcționeze fără probleme. Folosiți acest tip de leadership în medii de lucru mari și structurate, unde trebuie să standardizați rezultatele și să aveți procese de lucru simplificate.
Identificați ce tip de lider doriți să fiți și începeți să pregătiți calea pentru a ajunge acolo. Nu uitați că stilul dvs. de conducere se poate și se va schimba în timp, pe măsură ce evoluați, indiferent dacă lucrați într-o echipă de lideri democratici sau dacă preferați să urmați calea autoritară.
Identificându-vă punctele forte, punctele slabe și preferințele, vă puteți ajuta să vă conduceți echipa spre succes. Găsirea unui tip de stil de conducere care funcționează vă poate ajuta să deveniți un lider mai bun – și poate chiar unul excelent.