Procesul de dezvoltare a produsului este un plan în etape, care presupune realizarea unui produs de la conceptul inițial până la lansarea finală pe piață. Acest proces ajută la defalcarea sarcinilor și la organizarea colaborării între departamente. Aflați cum să implementați un proces propriu. Dezvoltarea de produse este un efort atât interesant, cât și dificil. De la ideația inițială la cercetare și prototipare, nicio lansare de produs nu este la fel. Cu toate acestea, există un proces general care vă poate ajuta să începeți procesul de dezvoltare a produsului.
Procesul de dezvoltare a produsului descrie pașii necesari pentru a duce un produs de la conceptul inițial la lansarea finală pe piață. Aceasta include identificarea unei nevoi de piață, cercetarea concurenței, idearea unei soluții, dezvoltarea unei foi de parcurs a produsului și construirea unui produs minim viabil (MVP).
Procesul de dezvoltare a produsului a evoluat în ultimii ani și este acum utilizat în mod obișnuit prin împărțirea fiecărei etape în șase faze distincte. Acest lucru ajută la o mai bună organizare a procesului și la împărțirea produselor livrabile individuale în sarcini mai mici.
Ce este procesul de dezvoltare a produsului?
Dezvoltarea produsului este procesul de construire a unui nou produs, de la ideare până la lansare. Dezvoltarea produsului începe cu acele sesiuni inițiale de brainstorming, când abia discutați despre o idee în devenire. De acolo, procesul este creativ, dar strategic, și este posibil să fi văzut că este realizat într-un milion de moduri diferite. Dar, fără o organizare clară, poate fi greu să îmbini creativitatea și strategia în mod eficient. Și aici intervine procesul de dezvoltare a produsului – un cadru în șase etape care vă ajută să vă standardizați și să vă definiți activitatea.
Este dezvoltarea produsului același lucru cu managementul produsului?
Deși sună aproape identic, există o diferență importantă între dezvoltarea produsului și managementul produsului. Dezvoltarea produsului descrie procesul de construire a unui produs, în timp ce managementul produsului reprezintă supravegherea acestei activități. Este o mică diferență, dar o distincție importantă. Un manager de produs, care adesea supraveghează o echipă care se află în procesul de dezvoltare a produsului, va conduce managementul produsului.
Etapele de dezvoltare a produsului
Procesul de dezvoltare a produsului nu numai că ajută la simplificarea unei lansări, dar încurajează și colaborarea între echipe, cu munca în echipă și comunicarea în prim-planul procesului.
Să ne scufundăm în ciclul de viață al produsului și să definim cele șase faze ale produsului. Toate acestea vă pot ajuta să vă lansați cu succes următorul produs.
Etapele procesului de dezvoltare a produsului
Generarea ideii
Etapa inițială a procesului de dezvoltare a produsului începe prin generarea de noi idei de produs. Aceasta este etapa de inovare a produsului, în care faceți un brainstorming de concepte de produs pe baza nevoilor clienților, a testelor de concept și a studiilor de piață.
Este o idee bună să luați în considerare următorii factori atunci când inițiați un nou concept de produs:
- Piața țintă: Piața țintă este profilul de consumator pentru care vă construiți produsul. Aceștia sunt potențialii dumneavoastră clienți. Este important să identificați acest lucru de la început, astfel încât să vă puteți construi conceptul de produs în funcție de piața dvs. țintă încă de la început.
- Produse existente: Atunci când aveți un nou concept de produs, este o idee bună să vă evaluați portofoliul de produse existente. Există produse existente care rezolvă o problemă similară? Sau un concurent oferă un produs care nu permite o cotă de piață? Și dacă da, este noul dvs. concept suficient de diferit pentru a fi viabil? Răspunsul la aceste întrebări poate asigura succesul noului dvs. concept.
- Funcționalitate: Deși nu aveți nevoie încă de un raport detaliat al funcționalității produsului, ar trebui să aveți o idee generală despre funcțiile pe care le va îndeplini. Luați în considerare aspectul produsului dvs. și motivul pentru care cineva ar fi interesat să îl cumpere.
- Analiza SWOT: Analiza punctelor tari, a punctelor slabe, a oportunităților și a amenințărilor produsului dumneavoastră la începutul procesului vă poate ajuta să construiți cea mai bună versiune a noului dumneavoastră concept. Astfel, vă veți asigura că produsul dvs. este diferit de cel al concurenților și că rezolvă o lacună a pieței.
Pentru a valida un concept de produs, luați în considerare documentarea ideilor sub forma unui caz de afaceri. Acest lucru va permite tuturor membrilor echipei să aibă o înțelegere clară a caracteristicilor produsului inițial și a obiectivelor lansării noului produs.
Definirea produsului
După ce ați finalizat cazul de afaceri și ați discutat despre piața țintă și funcționalitatea produsului, este timpul să definiți produsul. Această etapă este denumită și definire a domeniului de aplicare sau dezvoltare a conceptului și se concentrează pe rafinarea strategiei produsului.
În timul acestei etape, este important să definiți detalii specifice, inclusiv:
- Analiza afacerii: O analiză a afacerii constă în cartografierea strategiei de distribuție, a strategiei de comerț electronic și o analiză mai aprofundată a competitorilor. Scopul acestei etape este de a începe să construiască o foaie de parcurs a produsului clar definită.
- Propunerea de valoare: Propunerea de valoare reprezintă problema pe care o rezolvă produsul. Luați în considerare modul în care acesta diferă de alte produse de pe piață. Această valoare poate fi utilă pentru cercetarea de piață și pentru dezvoltarea strategiei de marketing.
- Parametrii de succes: Este esențial să clarificați din timp parametrii de succes, astfel încât să puteți evalua și măsura succesul odată ce produsul este lansat. Există parametri cheie pe care doriți să îi urmăriți? Aceștia ar putea fi KPI de bază, cum ar fi valoarea medie a comenzilor, sau ceva mai specific, cum ar fi obiective stabilite în mod personalizat și relevante pentru organizația dvs.
- Strategia de marketing: După ce ați identificat propunerea de valoare și indicatorii de succes, începeți să vă gândiți la o strategie de marketing care să se potrivească nevoilor dumneavoastră. Luați în considerare canalele pe care doriți să vă promovați produsul – cum ar fi social media sau o postare pe blog. Deși este posibil ca această strategie să trebuiască să fie revizuită în funcție de produsul finit, este o idee bună să vă gândiți la acest aspect atunci când vă definiți produsul pentru a începe să planificați din timp.
Odată ce aceste idei au fost definite, este timpul să începeți să vă construiți produsul minim viabil (MVP) cu prototiparea inițială.
Prototiparea
În timpul etapei de prototipare, echipa dvs. va cerceta și documenta intensiv produsul prin crearea unui plan de afaceri mai detaliat și construirea produsului.
Aceste prototipuri din etapa inițială pot fi simple ca un desen sau o redare computerizată mai complexă a proiectului inițial. Aceste prototipuri vă ajută să identificați zonele de risc înainte de a crea produsul.
În timpul fazei de prototipare, veți lucra la aspecte specifice precum:
- Analiza de fezabilitate: Următoarea etapă a procesului constă în evaluarea strategiei produsului dvs. pe baza fezabilității. Determinați dacă volumul de muncă și calendarul estimat sunt posibile de realizat. Dacă nu, ajustați-vă datele în consecință și solicitați ajutorul unor părți interesate suplimentare.
- Cercetarea riscurilor de piață: Este important să analizați orice riscuri potențiale asociate cu producția produsului dvs. înainte ca acesta să fie creat fizic. Acest lucru va împiedica ca lansarea produsului să deraieze ulterior. De asemenea, se va asigura că veți comunica riscurile echipei, documentându-le într-un registru de riscuri.
- Strategia de dezvoltare: În continuare, puteți începe să lucrați la planul de dezvoltare. Cu alte cuvinte, cunoașteți modul în care veți repartiza sarcinile și calendarul acestor sarcini. Un mod în care puteți planifica sarcinile și estima cronologia este utilizarea metodei drumului critic.
- Produsul minim viabil: Rezultatul final al etapei de prototipare este un produs minim viabil. Gândiți-vă la MVP-ul dumneavoastră ca la un produs care are caracteristicile necesare pentru a merge la lansare și nimic mai mult decât ceea ce este necesar pentru a funcționa. De exemplu, o bicicletă MVP ar include un cadru, roți și un scaun, dar nu ar conține un coș sau un clopot. Crearea unui MVP poate ajuta echipa dvs. să execute lansarea produsului mai repede decât să construiască toate caracteristicile dorite, ceea ce poate prelungi termenele de lansare. Caracteristicile dorite pot fi adăugate pe parcurs, atunci când lățimea de bandă este disponibilă.
Acum este timpul să începeți proiectarea produsului pentru lansarea pe piață.
Proiectarea inițială
În timpul fazei de proiectare inițială, părțile interesate de proiect lucrează împreună pentru a produce o machetă a produsului pe baza prototipului MVP. Designul ar trebui să fie creat cu publicul țintă în minte și să completeze funcțiile cheie ale produsului.
Un design de succes al produsului poate necesita mai multe iterații pentru a fi perfect și poate implica comunicarea cu distribuitorii pentru a obține materialele necesare.
Odată ce designul este aprobat și gata de a fi predat, treceți la faza de validare pentru testarea finală înainte de lansarea produsului.
Validare și testare
Pentru a lansa un nou produs, trebuie mai întâi să îl validați și să îl testați. Acest lucru asigură faptul că fiecare parte a produsului – de la dezvoltare la comercializare – funcționează eficient înainte de a fi lansat în public.
Odată ce testarea inițială este finalizată, sunteți gata să începeți să produceți conceptul final al produsului și să îl lansați către baza dumneavoastră de clienți.
Comercializarea
Acum este timpul să vă comercializați conceptul, ceea ce implică lansarea produsului și implementarea acestuia pe site-ul dvs. web.
Până acum, ați finalizat designul și ați testat calitatea strategiei de dezvoltare și de marketing. Ar trebui să vă simțiți încrezător în iterația finală și să fiți gata să realizați produsul final.
În această etapă ar trebui să lucrați la:
- Dezvoltarea produsului: Aceasta este crearea fizică a produsului dvs. care va fi lansat către clienții dvs. Acest lucru poate necesita producție sau dezvoltare suplimentară pentru conceptele de software.
- Implementarea comerțului electronic: Odată ce produsul a fost dezvoltat și sunteți gata de lansare, echipa dvs. de dezvoltare va face tranziția materialelor dvs. de comerțul online la o stare de funcționare. Acest lucru poate necesita teste suplimentare pentru a vă asigura că produsul dvs. live funcționează așa cum a fost prevăzut în timpul fazei anterioare de testare.
Produsul dvs. final este acum lansat. Tot ce rămâne este să măsurați succesul cu ajutorul indicatorilor de succes inițiali pe care i-ați stabilit.
Cine face parte din echipa de dezvoltare a produsului?
Există multe părți interesate și diverse echipe care ajută la procesul de dezvoltare a produsului. Liderul principal este managerul de produs, care supraveghează toate sarcinile legate de produs legate de ideare, cercetare, dezvoltare și lansarea produsului.
Cine face parte din echipa de dezvoltare a produsului?
Alte părți interesate importante includ:
- Managementul produsului: Un manager de produs supraveghează toate domeniile ciclului de viață al produsului și lucrează pentru a reduce diferențele de comunicare între diverse echipe interne și externe. Managerul de produs lucrează pentru a iniția lansarea de noi produse și inițiază ideile de produs și cercetarea de piață.
- Managementul proiectelor: Un manager de proiect poate fi implicat în procesul de dezvoltare a produsului pentru a ajuta la comunicarea între departamente. De asemenea, ar putea ajuta la delegarea sarcinilor și la urmărirea obiectivelor.
- Design: Echipa de design ajută în timpul fazei de prototipare și proiectare pentru a sprijini conceptul vizual al produsului. Este important să conectați designul produselor cu liniile directoare ale mărcii și cu cele mai bune practici .
- Dezvoltare: Echipa de dezvoltare ajută la implementarea produsului pe site-ul dvs. web. Cel mai frecvent, o echipă de dezvoltatori va lucra împreună pentru a construi noua ofertă de produs, în funcție de complexitatea conceptului.
- Marketing: Echipa de marketing va ajuta la dezvoltarea strategiei de marketing și la testarea acesteia înainte ca produsul să intre în funcțiune. Aceștia vor măsura, de asemenea, succesul inițiativelor de marketing.
- Vânzări: Managerul de produs colaborează cu echipa de vânzări pentru a elabora o strategie eficientă și pentru a raporta cu privire la indicatorii de succes după ce produsul a fost implementat.
- Conducerea superioară: Este posibil ca părțile interesate de la nivel superior să trebuiască să dea aprobarea finală înainte ca produsul să poată fi lansat.
Pe lângă aceste roluri importante, alte echipe care pot fi implicate sunt cele de finanțe, inginerie și orice alte părți interesate conexe. Toate acestea pot juca un rol în acest proces, în funcție de complexitatea conceptului.
Procesul corect de dezvoltare a produsului vă poate ajuta să simplificați fiecare etapă cu sarcini organizate și colaborare în echipă. Cele șase etape prezentate mai sus vor face ca echipa dvs. să parcurgă toate etapele procesului, de la selecția inițială a ideilor până la faza de dezvoltare.