Toată lumea trebuie să înțeleagă așteptările și să se simtă confortabil și încrezător în a-și împărtăși ideile. În acest fel, sunteți mai productivi și puteți aduce la masa de discuții ideile dvs. inovatoare, care stimulează afacerea. Dar dacă nu știți cum să vă comunicați gândurile, să oferiți și să primiți feedback și să interpretați indicii nonverbale importante, s-ar putea să aveți nevoie să vă îmbunătățiți abilitățile de comunicare interpersonală.
Ce este comunicarea interpersonală?
Comunicarea interpersonală este schimbul de idei și informații între două sau mai multe persoane.
Comunicarea cu ceilalți implică mai mult decât cuvinte. De asemenea, trebuie să sesizați indicii nonverbale, cum ar fi gesturile, expresiile faciale și limbajul corpului. Iar ascultarea activă joacă un rol la fel de important în comunicarea interpersonală pozitivă ca și capacitatea de a vă exprima cu succes.
Nu toată lumea se simte confortabil cu discuțiile mărunte, vorbirea în public și realizarea de prezentări. Și chiar și cei care se simt confortabil probabil că ar putea să se perfecționeze în domeniul comunicării interpersonale. Dezvoltarea acestor abilități ajută întreaga dvs. echipă să se simtă susținută, ascultată și pregătită să comunice eficient cu ceilalți.
Merită menționat faptul că comunicarea interpersonală și cea intrapersonală diferă într-un mod important: cea din urmă se referă la modul în care comunicați cu voi înșivă, nu cu ceilalți. Ea se referă mai mult la percepția ta unică asupra lumii și la modul în care te integrezi în ea. Atunci când comunicați intrapersonal cu dvs. înșivă, s-ar putea să vă gândiți la modul în care ar trebui să vă comportați sau cum ar trebui să vă trateze ceilalți.
Ce sunt abilitățile de comunicare interpersonală?
Iată câteva exemple de abilități de comunicare interpersonală pe care le puteți cultiva pentru a comunica mai bine cu colegii de muncă, familia și prietenii dumneavoastră:
- Ascultarea activă înseamnă să te asiguri că cel care ascultă se simte înțeles și știe că ești atent, oferind gesturi precum mișcarea capului din cap și contactul vizual și oferind indicii vocale precum încurajarea de a continua sau adresarea de întrebări de sondare.
- Rezolvarea conflictelor presupune să observați când cineva este supărat și să îi oferiți sprijin, precum și să detensionați conflictele aprinse de la locul de muncă.
- Competențele de prezentare presupun înțelegerea modului în care să împărtășiți eficient informațiile cu ascultătorii, astfel încât aceștia să rețină elementele cheie și să se bucure de discursul dumneavoastră.
- Abilitățile de comunicare nonverbală implică înțelegerea modului în care vă prezentați nonverbal – tonul, limbajul corpului și gesturile – și interpretarea corectă a semnalelor nonverbale ale celorlalți.
- Persuasiunea înseamnă să comunicați eficient ceea ce doriți astfel încât, la final, ascultătorul să simtă că este ceva ce își dorește și el. Acest lucru implică citirea sălii, ajustarea tonului și a limbajului corporal pentru a se potrivi cu al lor și folosirea de informații și cuvinte la care simțiți că vor răspunde bine.
- A pune întrebări bune este o abilitate foarte apreciată, deoarece îi face pe oameni să simtă că vă interesează ceea ce au de spus. De asemenea, culegeți mai multe informații atunci când puneți întrebări bune și deschise, deoarece cealaltă persoană oferă răspunsuri mai detaliate și mai atente.
Oferirea și primirea de feedback este crucială pentru o comunicare interpersonală eficientă, deoarece furnizarea unui feedback constructiv necorespunzător poate avea ca rezultat o relație compromisă la locul de muncă. De asemenea, trebuie să adoptați o mentalitate de creștere și să învățați cum să primiți feedback-ul celorlalți într-o manieră primitoare și orientată spre îmbunătățire.
Exprimarea recunoștinței nu este ușoară pentru toată lumea. Dacă nu ați crescut cu părinți care își arătau aprecierea, s-ar putea să vă simțiți inconfortabil să le mulțumiți echipei sau colegilor de muncă. Dar această abilitate neprețuită vă va îmbunătăți toate relațiile interpersonale, deoarece veți ști cum să le arătați tuturor cât de valoroși sunt.
Dezvoltarea unor abilități puternice de comunicare interpersonală este esențială pentru a promova relații bune la locul de muncă. Cultivarea acestor abilități înseamnă că vă arătați mai interesat de viețile colegilor dumneavoastră, puneți întrebări mai bune pentru a primi informații mai bune și vă adaptați tonul vocii sau limbajul corpului pentru a vă asigura că toată lumea se simte confortabil.
Practicarea acestor abilități reprezintă, de asemenea, un exemplu pentru cei din jurul dumneavoastră. S-ar putea să observați că colegii dvs. vă pun întrebări curioase și grijulii sau că managerul dvs. arată mai multă apreciere decât o făcea înainte.
Și, de asemenea, veți înțelege mai bine lumea atunci când veți putea să preziceți și să recunoașteți indiciile și mesajele sociale. Același mesaj venit din partea unui părinte, profesor sau coleg de serviciu poate avea semnificații foarte diferite în funcție de context.
De ce este importantă comunicarea interpersonală?
Comunicarea interpersonală eficientă este importantă deoarece permite echipei dumneavoastră să piardă mai puțin timp pentru a rezolva neînțelegeri sau conflicte. Și trebuie să dați și să primiți indicații clare pentru ca toată lumea să știe cum să-și facă treaba.
O bună comunicare la locul de muncă este, de asemenea, parte integrantă a fluxului practic și emoțional al biroului – oamenii se simt mai bine, relațiile interpersonale se dezvoltă, iar afacerea reușește mai ușor să își atingă rezultatele. Relațiile puternice creează afaceri puternice.
De asemenea, oamenii doresc să se simtă apreciați la locul de muncă. Ei au gânduri la care să contribuie, dar, uneori, a vorbi și a-și exprima opiniile despre un proiect, direcția companiei sau un incident poate provoca anxietate. Dezvoltarea abilităților de comunicare verbală și non-verbală ajută la atenuarea unora dintre aceste stresuri și îi învață pe oameni să se apere pe ei înșiși și pe ceilalți.
Din punct de vedere managerial, comunicarea clară este esențială. Lucrătorii ar trebui să se aștepte la un ton de voce profesionist din partea superiorilor lor atunci când primesc mesaje într-un mediu de lucru sănătos.
Este esențial pentru fluxul dintr-un mediu de birou ca managerii să comunice ideile în mod transparent. Iar faptul de a se asigura că oamenii își împărtășesc gândurile fără a fi judecați îmbunătățește experiența tuturor și ajută compania să promoveze diversitatea și incluziunea.
Sfaturi pentru dezvoltarea abilităților de comunicare interpersonală
Explorați aceste sfaturi cu diferite exemple de comunicare interpersonală pentru a învăța cum să vă îmbunătățiți comunicarea la locul de muncă:
- Cunoașteți-vă scopul: Poate că vă tot certați cu un coleg de serviciu sau vă simțiți timid să vă împărtășiți ideile cu managerul dumneavoastră. Oricare ar fi cazul, identificați-vă obiectivul de comunicare, astfel încât să știți la ce lucrați și să puteți dezvolta un plan strategic pentru a-l atinge.
- Practicați ascultarea activă și empatia: Oamenii vor să se simtă ascultați atunci când vorbesc. Acest lucru arată că vă pasă și că înțelegeți ceea ce spun ei. Și rețineți, de asemenea, informații importante de care ați putea avea nevoie mai târziu, cum ar fi detalii despre întâlniri sau proiecte.
- Puteți să le arătați colegilor dvs. că vă pasă și că îi înțelegeți exprimându-vă empatia față de situația lor și ascultându-i activ – făcând contact vizual, aplecându-vă, dând din cap – atunci când vorbesc.
- Fiți curioși: Deși sunteți în centrul lumii dumneavoastră interne, a vă arăta interesul față de situația vecinului vă ajută să aflați mai multe despre el și îl face să se simtă văzut.
- Fiți curioși cu privire la viața colegilor dvs. de serviciu, proiectele, spațiile de lucru preferate etc. Puneți întrebări bune și bucurați-vă de conversații mai atente și mai interesante, deoarece colegii dvs. vă răspund reciproc la curiozitatea dvs.
- Folosiți un limbaj clar: Trecerea la subiect în mod clar ajută la evitarea confuziei. A vorbi scurt și cu înțelesuri profunde este o abilitate care se învață, dar merită efortul.
- Limbajul vag poate duce la neînțelegeri, greșeli și chiar certuri. Dar toată lumea avansează mai departe dacă un manager sau un coleg de serviciu vorbește clar, folosește un limbaj adecvat și verifică dacă a înțeles pe tot parcursul conversației.
- Fiți deschis la feedback: Atunci când vă deschideți la critici constructive, încurajați colaborarea și o mentalitate de creștere. Învățați lecții valoroase având încredere în cei din jur, în expertiza lor și în feedback-ul lor.
- Dacă vă închideți în fața acestui aport, riscați să pierdeți oportunități valoroase de învățare. Apărați-vă ideile, dar acceptați opiniile sincere ale celorlalți.
- Căutați interese comune: Dacă ceva vă fascinează, probabil că intrigă și pe altcineva. Chiar dacă nu este așa, împărtășirea intereselor dumneavoastră i-ar putea încuraja să împărtășească ceva despre ei înșiși. Nu se știe niciodată cu cine veți lega o legătură în legătură cu o platformă de productivitate sau o activitate preferată de weekend.
Comunicarea interpersonală în echipele la distanță
Aproximativ 26% dintre angajații români lucrează de la distanță. Și chiar și munca în persoană s-a schimbat atât de mult, acordurile hibride și flexibilitatea având întâietate. Acest lucru înseamnă că există un nou accent pe comunicarea în cadrul echipelor la distanță și distribuite pentru a ajuta la evitarea sentimentelor de izolare, stres și anxietate.
În mediile de lucru la distanță, promovarea unei comunicări interpersonale eficiente între membrii echipei este din ce în ce mai importantă. Acest lucru îi ajută pe toți să se simtă văzuți într-un mediu izolat.
De asemenea, este necesar să se ofere oportunități ample pentru discuții ușoare, cum ar fi pauzele și momentele din timpul zilei. Făcând acest lucru, se creează încredere și camaraderie și crește moralul.
În calitate de manager, puteți crea seminarii și ateliere de lucru pentru a arăta biroului dvs. că vorbiți serios în ceea ce privește mesajele, rezolvarea conflictelor și sănătatea mentală a angajaților. În calitate de angajat, vă puteți exersa abilitățile de comunicare interpersonală pentru a promova și păstra o cultură de birou solidară, în care oamenii se simt văzuți, auziți și ascultați.