Să recunoaștem, poate fi greu să oferi sau să primești critici, indiferent de modul în care sunt aduse. Dar să ne obișnuim să oferim și să primim critici practice și constructive este fundamental pentru dezvoltarea noastră profesională. În acest articol, vom discuta despre arta criticii constructive. Vom detalia ce este, cum se compară cu critica distructivă, strategii practice pentru a oferi critică constructivă și a o primi bine și ce trebuie să evităm în ambele cazuri.
Ce este critica constructivă?
Critica constructivă este o metodă de feedback care oferă recomandări specifice și acționabile pentru schimbare și îmbunătățire. Un bun feedback constructiv facilitează rezultatele pozitive și creează un mediu de lucru pozitiv. De asemenea, oferă un spațiu sigur în care o persoană se simte suficient de sigură pentru a pune întrebări, a căuta ajutor și a împărtăși idei.
Critica constructivă vs. critica distructivă: care este diferența?
Marea diferență dintre critica constructivă și cea distructivă constă în modul în care sunt transmise comentariile.
În timp ce critica constructivă se concentrează pe construirea celeilalte persoane, critica distructivă se concentrează pe aspectele negative. Comentariile pot fi vagi și, adesea, lipsesc îndrumările sau sprijinul.
Critica constructivă
Critica constructivă este clară, directă, onestă și ușor de pus în aplicare. Oferă exemple specifice și sugestii acționabile pentru schimbări pozitive. Acest tip de feedback evidențiază, de asemenea, modalitățile prin care destinatarul poate aduce îmbunătățiri pozitive în comportamentul său pentru a minimiza problemele viitoare.
Critica deconstructivă
Critica distructivă, pe de altă parte, se concentrează exclusiv pe problemă. Acest tip de feedback nu oferă nicio încurajare, ajutor sau sprijin pentru îmbunătățire. În ciuda intențiilor celui care o transmite, ea scade adesea moralul și reduce încrederea.
Beneficiile criticii constructive
Spre deosebire de critica deconstructivă sau negativă, critica constructivă creează încredere și oferă ambelor părți oportunitatea de a se dezvolta. Două elemente-cheie ale succesului criticii constructive sunt contextul și sfaturile acționabile.
Acest tip de feedback oferă destinatarului contextul în jurul domeniilor sale de îmbunătățire, ceea ce este crucial pentru a înțelege de ce este oferit feedback-ul.
Sprijinirea contextului suplimentar cu pași acționabili și sugestii de îmbunătățire construiesc încrederea între ambele părți. Această combinație deschide, de asemenea, ușa către conversație, colaborare și dezvoltare profesională.
Rolul empatiei și al criticii constructive
Dar feedbackul negativ eficient înseamnă mai mult decât exprimarea unui aspect negativ într-o lumină pozitivă. Cheia succesului constă în a face ca feedback-ul dvs. să sune încurajator și în a ține cont de perspectiva celeilalte persoane.
Rămânând empatic față de circumstanțele în care se află, vă va fi mai ușor să oferiți feedback critic într-un mod benefic și constructiv.
Cum să oferiți critici constructive
Oferiți un “sandwich de feedback”
Această metodă populară de a oferi critici constructive este adesea folosită și în mediul corporatist.
“Sandwich-ul de feedback” și-a primit numele datorită structurii sale. Vă încadrați critica între o deschidere și un final folosind analogia PIP, care înseamnă Pozitiv-Improvizionare-Pozitiv.
Fiți specific cu feedback-ul dvs.
Cu cât este mai specific și mai detaliat feedback-ul dvs., cu atât va fi mai ușor de aplicat. Nu faceți afirmații vagi, generale. În schimb, enumerați în detaliu obiecțiile sau schimbările de comportament pe care doriți să le vedeți. Acest pas face ca cealaltă persoană să poată aborda și schimba mai ușor lucrurile.
Comentariul vag este foarte larg și confuz, deoarece marketingul este un subiect foarte general. În schimb, comentariul specific oferă claritate și face ca sarcina să fie mai ușor de acționat, deoarece este foarte precisă.
Utilizarea acestei abordări oferă claritate angajaților și colegilor. Cu cât înțeleg mai bine solicitarea, cu atât se vor simți mai puțin nesiguri sau anxioși în legătură cu sarcina și cu modul în care ar trebui să o îndeplinească.
Oferiți recomandări pentru modalități de îmbunătățire
Principalul motiv pentru a oferi feedback este de a ajuta persoana să se îmbunătățească. Nu uitați, un feedback bun este un cadou!
Oferirea de recomandări cu privire la ceea ce persoana poate face pentru a se îmbunătăți are o serie de beneficii, printre care se numără următoarele:
- mai bună înțelegere a dumneavoastră și a așteptărilor dumneavoastră
- Capacitatea de a vă alinia în ceea ce privește așteptările
- Oferă un îndemn puternic la acțiune, oferindu-i destinatarului un plan de acțiune
- Îl va ajuta, de asemenea, să acționeze în funcție de ceea ce ați discutat, mai degrabă decât să amâne.
Prima recomandare nu este foarte utilă, deoarece îi lipsesc claritatea și specificitatea. Al doilea exemplu este mai bun, deoarece este foarte specific și demonstrează punctul dumneavoastră de vedere persoanei, explicându-i raționamentul dumneavoastră.
Evitați să faceți presupuneri
Oferiți recomandări doar atunci când cunoașteți faptele despre acel subiect sau persoană specifică. Evitați orice tentație de a trage concluzii pripite și, în schimb, observați.
Presupunerile greșite pot părea atacuri personale și pot provoca suferință la locul de muncă.
De exemplu, presupunerea că cineva este lipsit de experiență doar pentru că pare ușor ezitant poate afecta moralul și reduce securitatea psihologică la locul de muncă.
Este, de asemenea, contraproductivă, deoarece destinatarul feedback-ului va respinge probabil orice critică care va urma, chiar dacă aceasta este corectă.
Lucruri pe care trebuie să le evitați atunci când primiți o critică constructivă
Dacă primiți o critică constructivă, nu o aruncați la gunoi. Informațiile primite de la o sursă obiectivă și de încredere despre munca dumneavoastră, stilul de management sau modul în care vă prezentați sunt neprețuite.
Vreți să continuați să o primiți, iar asta înseamnă să nu reacționați într-un mod care îl sperie pe cel care v-a dat-o sau îl face mai puțin dispus să vă ofere feedback în viitor.
Pentru a continua să primiți feedback, evitați aceste reacții:
- Nu reacționați cu defensivă și furie
- Nu atacați persoana care vă oferă feedback-ul
- Nu întrerupeți și nu vorbiți peste persoana care vă oferă feedback-ul.
- Evitați să analizați sau să puneți la îndoială evaluarea inițială a persoanei
- Evitați să vă implicați într-o dezbatere sau într-un răspuns combativ
Nu uitați, nu este ușor să oferi sau să primești feedback, dar sperăm că acest articol v-a dotat cu instrumentele necesare pentru a vă simți mai pozitiv în capacitatea de a face acest lucru bine.