Lucrul în echipă înseamnă să lucrezi împreună pentru a atinge un obiectiv comun. Succesul unei echipe este la fel de mare ca și conducerea din spatele ei, iar încurajarea unei echipe să colaboreze este dificilă în condițiile unei conduceri slabe, care nu susține viziunea comună. Unii angajați ar putea fi reticenți în a lucra cu ceilalți sau nu reușesc să vadă deloc importanța lucrului în echipă.Cunoașterea a ceea ce face o echipă bună vă poate ajuta să creați un mediu de susținere, să oferiți tuturor instrumentele de care au nevoie pentru a reuși și să dați fiecărui membru al echipei o voce.
Care este scopul de a avea echipe?
O echipă reunește lucrători individuali cu seturi de competențe diverse, dar diferite în muncă.
Acest lucru înseamnă că fiecare își folosește punctele forte diferite pentru a conduce un proiect spre finalizare, fie că este vorba de codificarea unei noi aplicații, de colaborarea cu clienții sau de un brainstorming de idei pentru următorul rebranding al companiei. Lucrul împreună creează un rezultat mai bun decât lucrul individual, deoarece implică mai multe persoane cu mai multe puncte forte.
În echipele sănătoase, membrii echipei își apreciază reciproc contribuțiile. Aceștia își recunosc propriile lacune în materie de competențe și îi sprijină pe cei din jurul lor în timp ce lucrează împreună pentru a atinge un obiectiv de echipă. În loc să se străduiască să îndeplinească singuri sarcinile dificile, ei se bazează pe punctele forte ale fiecăruia și organizează munca într-un mod care are sens pentru toată lumea.
Dar munca în echipă înseamnă mai mult decât productivitate. În medie, oamenii își petrec peste 13ani din viață la locul de muncă, iar crearea unui mediu de lucru favorabil și orientat spre echipă poate face ca acești ani să fie cei mai buni.
Echipele competente au oportunități de mentorat, consolidează încrederea membrilor echipei și dezvoltă respectul reciproc între toți cei implicați, îmbunătățind performanța echipei și promovând o cultură mai bună.
Ce face o echipă bună?
Uneori, munca în echipă pur și simplu nu funcționează. Potrivit unui sondaj, 86% dintre românispun că lipsa de colaborare și comunicare a cauzat eșecurile lor la locul de muncă. O echipă slabă, care nu știe cum să colaboreze eficient, poate duce la silozuri de informații și la medii de lucru ostile.
Sfaturi pentru crearea unei echipe de succes
Construirea unei echipe necesită timp și energie, atât din partea liderilor, cât și din partea membrilor. Chiar dacă grupul este dornic să învețe despre munca în echipă eficientă, crearea unei echipe puternice și rezolvarea problemelor interpersonale necesită un efort intenționat din partea tuturor celor implicați.
Fie că vă construiți o echipă de vis sau încercați să îmbunătățiți conflictul actual, iată câteva sfaturi pentru a construi cea mai bună echipă posibilă:
Faceți un brainstorming cu întreaga echipă
Fiecare loc de muncă se confruntă cu provocări și incertitudini atunci când se stabilesc noi obiective, iar sprijinirea reciprocă pe tot parcursul procesului poate ușura aceste sentimente.
Includeți întreaga echipă în sesiunile de brainstorming pentru a arăta că apreciați perspectiva fiecăruia. Nu uitați: toți cei pe care îi întâlniți știu ceva ce dumneavoastră nu știți. Încurajarea celorlalți să vorbească ar putea oferi noi cunoștințe sau ar putea stimula idei pe care altfel nu le-ați lua în considerare.
Stabiliți respectul reciproc
Este posibil ca echipa dvs. să aibă o ierarhie, dar asta nu înseamnă că opinia sau contribuția cuiva este mai valoroasă decât a celuilalt. Lăsați oamenii să știe că le apreciați munca spunându-le sau felicitându-i în cadrul unei ședințe. Manifestarea respectului îmbunătățește productivitatea, stimulează moralul angajaților și creează un mediu în care fiecare se simte confortabil cu rolurile și responsabilitățile sale.
Subliniați importanța comunicării
A avea o comunicare deschisă înseamnă că membrii echipei știu care sunt așteptările și limitele lor și că se simt confortabil să ceară ajutor. Acest lucru este deosebit de important dacă echipa dvs. lucrează la proiecte complexe sau sensibile, care sunt mai predispuse la confuzie. De asemenea, este vital pentru echipele la distanță sau hibride care au nevoie de o comunicare activă.
Promovarea unei bune culturi de companie
Un mediu de lucru sănătos îmbunătățește angajamentul și productivitatea. Țintiți spre o cultură de companie pozitivă și de susținere, care să motiveze și să valorizeze membrii echipei pentru a colabora și pentru a face treabă. Un lider bun ar trebui să fie, de asemenea, capabil să citească încăperea, să evalueze moralul și să ajusteze mediul de lucru, după cum este necesar.
Rămâneți organizat
Echipele de înaltă performanță nu devin așa cu rutine dezordonate și un management deconectat. Ele știu de ce instrumente au nevoie pentru a finaliza un proiect și pentru a rezolva eventualele probleme. Un calendar comun, un sistem de documentare și întâlniri regulate individuale pot ajuta echipa să rămână pe drumul cel bun și să se asigure că toată lumea are resursele de care are nevoie pentru a prospera.
Stabiliți obiectivele echipei
Aliniați-vă echipa prin stabilirea unor scopuri și obiective comune. Acestea includ misiunea generală a companiei și obiectivele specifice echipei. Atunci când toată lumea înțelege la ce lucrează, s-ar putea să fie mai motivată și mai investită în succes și poate lua decizii informate care să corespundă obiectivelor companiei.
Promovați proprietatea și responsabilitatea
În orice echipă, lucrurile pot merge prost, iar oamenii fac greșeli. Dar contează cel mai mult modul în care reacționați. Arătând cu degetul și pedepsind micile greșeli poate scădea moralul și poate duce la un loc de muncă toxic. În schimb, creați o cultură în care membrii echipei își asumă responsabilitatea pentru acțiunile lor și se simt confortabil să recunoască atunci când lucrurile merg prost.
Încurajați dezvoltarea angajaților
Peste 90% dintre lucrătorii români spun că oportunitățile de formare și dezvoltare îi fac să se simtă mai implicați. Aceasta include exerciții de consolidare a echipei și oportunități de dezvoltare profesională individuală. Membrii echipei pot accepta noi provocări și pot lucra la abilitățile lor, îmbunătățindu-și experiența și oferindu-le instrumentele necesare pentru a contribui mai bine la echipă.
Învățarea a ceea ce face o echipă bună vă ajută să creați un loc de muncă mai respectuos și mai aliniat, în care toată lumea colaborează pentru atingerea unor obiective comune. Fiecare echipă are o dinamică diferită care o face unică, iar ceea ce funcționează pentru o echipă poate eșua pentru alta – și asta este în regulă. Experimentați cu noi procese și cereți feedback despre ceea ce funcționează. Un lider excelent sprijină o echipă, dar fiecare membru joacă un rol în crearea unui mediu de lucru mai bun.