Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a atras atenția asupra unei probleme stringente pentru industria auto din România: creșterea semnificativă a importurilor de autoturisme second-hand. În primele zece luni ale anului 2024, aproape 282.352 de vehicule rulate au fost înmatriculate, ceea ce reprezintă 69% din totalul pieței auto. Dintre acestea, 65% sunt mai vechi de 10 ani, contribuind la degradarea calității aerului și la creșterea riscurilor de accidente rutiere. APIA consideră această tendință o amenințare serioasă pentru obiectivele de mediu și sustenabilitate asumate de România.
Comparativ cu anul precedent: cifre îngrijorătoare
Raportul APIA subliniază o creștere de 10,73% a înmatriculărilor de vehicule second-hand față de aceeași perioadă a anului 2023. Deși înmatriculările de mașini noi au crescut cu 3,6%, această evoluție pozitivă este mult sub potențialul pieței. În același timp, segmentul vehiculelor electrice noi a suferit un declin drastic de 33,6%, indicând o scădere a atractivității acestora pentru consumatori. În context european, unde scăderea medie a fost de doar 4,9%, aceste cifre indică o problemă structurală la nivel local.
Impactul asupra industriei auto din România
Industria auto este un pilon economic major pentru România, însă această invazie de vehicule second-hand riscă să submineze progresul tehnologic și eforturile de decarbonizare. Producătorii auto locali și dealerii se confruntă cu o concurență neloială, iar preferința consumatorilor pentru mașinile ieftine și vechi contribuie la stagnarea modernizării parcului auto. În plus, această tendință afectează sănătatea publică prin creșterea emisiilor poluante și reduce șansele României de a atinge obiectivele climatice impuse de Uniunea Europeană.
Rabla Plus: un declin care frânează vânzările de electrice
Reducerea subvențiilor din cadrul programului Rabla Plus a avut un efect negativ asupra vânzărilor de vehicule electrice. În 2024, acest segment a suferit o scădere abruptă, semnalând necesitatea revizuirii strategiei naționale privind mobilitatea electrică. APIA recomandă reintroducerea subvențiilor atractive și stabilirea unor politici care să încurajeze consumatorii să opteze pentru soluții de transport mai ecologice.
Problema infrastructurii pentru vehicule electrice
Un alt factor care frânează adoptarea vehiculelor electrice este infrastructura insuficient dezvoltată. România are încă un număr redus de stații de încărcare, ceea ce limitează accesibilitatea acestor vehicule pentru utilizatori. APIA propune crearea unei Comisii Interministeriale care să coordoneze dezvoltarea unei rețele naționale de stații de încărcare, esențială pentru stimularea pieței de electrice.
Fiscalitatea: un instrument de reglaj pentru industrie
Taxele auto pot juca un rol crucial în orientarea consumatorilor către vehicule mai ecologice. APIA recomandă ajustarea fiscalității pentru a descuraja achiziția mașinilor vechi și poluante, dar fără a penaliza excesiv categoriile vulnerabile de consumatori. Această măsură poate contribui la echilibrarea pieței și la crearea unui mediu competitiv echitabil.
Educația consumatorului: cheia spre o schimbare durabilă
Un alt aspect subliniat de APIA este lipsa de informare a consumatorilor în privința beneficiilor mobilității electrice. Campaniile de educare publică sunt esențiale pentru a schimba percepțiile greșite și pentru a promova soluțiile sustenabile. Astfel, APIA propune parteneriate între autorități, ONG-uri și mediul privat pentru a crește nivelul de conștientizare.
Diferențe între raportările APIA și ACAROM
Deși datele prezentate de APIA indică o creștere a importurilor de vehicule second-hand, raportările Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) arată o scădere de 0,2% pentru aceeași perioadă. Aceste discrepanțe pun în lumină nevoia unor statistici mai coerente și a unei colaborări mai strânse între actorii din industrie pentru a oferi o imagine clară a pieței.
Ce urmează pentru piața auto din România?
Anul 2025 va fi unul crucial pentru industria auto locală. APIA subliniază că deciziile politice care vor fi luate în următoarele luni vor influența semnificativ direcția pieței. Este necesară o abordare strategică și bine coordonată pentru a susține tranziția către mobilitatea verde și pentru a proteja interesele economice ale României.
Rolul tehnologiei în modernizarea parcului auto
O soluție viabilă pentru reducerea importurilor de mașini vechi este sprijinirea inovației în domeniul auto. Producătorii locali trebuie stimulați să adopte tehnologii noi, iar consumatorii ar trebui încurajați să opteze pentru vehicule sigure și eficiente energetic. În acest sens, programele de finanțare și cercetare sunt esențiale.
Integrarea obiectivelor europene
România trebuie să își alinieze politicile auto la obiectivele Uniunii Europene privind reducerea emisiilor și tranziția către mobilitate durabilă. Lipsa unei direcții clare riscă să izoleze țara pe plan economic și să reducă accesul la fonduri europene pentru dezvoltare.
Soluții pentru reducerea importurilor de vehicule rulate
APIA propune implementarea unor taxe mai mari pentru mașinile poluante și facilități fiscale pentru vehiculele noi și ecologice. În plus, interzicerea importurilor de autoturisme foarte vechi ar putea descuraja această tendință și ar sprijini industria locală.
Parteneriatele public-private: o resursă nevalorificată
Colaborarea între autorități, mediul privat și organizațiile de mediu poate oferi soluții integrate pentru problema importurilor excesive de vehicule rulate. Crearea unor platforme comune de dialog și acțiune ar putea accelera implementarea măsurilor propuse.
Problema importurilor masive de mașini second-hand este o provocare majoră pentru România, dar poate fi transformată într-o oportunitate pentru modernizarea pieței auto. Cu măsuri bine țintite, România poate deveni un lider regional în mobilitatea sustenabilă, protejând atât interesele economice, cât și mediul înconjurător.