Există o mulțime de lucruri pe care să le iubești la locul de muncă. Provocarea. Relațiile. Satisfacția unei munci bine făcute. Dar există și obstacole și, uneori, depășirea lor începe cu conversații deschise. Poate că ați făcut o greșeală într-un proiect, ați întrerupt pe cineva în timpul unei ședințe sau ați ratat un termen limită. Managerul dvs. v-ar putea oferi feedback cu privire la ce trebuie să îmbunătățiți. Uneori, lucrurile se întorc, iar managerul dvs. ar putea beneficia de o conversație despre ceva la care ar trebui să lucreze.
Oferirea unui feedback eficient este intimidantă și uneori inconfortabilă, dar este un proces necesar pentru a crea un loc de muncă mai bun. Vă poate îmbunătăți relația și vă poate ajuta pe amândoi să fiți mai performanți la locul de muncă.
Modul în care oferiți feedback și critici constructive poate face întregul proces mai ușor, iar planificarea în avans vă poate face, de asemenea, să vă simțiți mai încrezător. Începeți prin a învăța cum să oferiți feedback negativ managerului dvs. prin exemple.
Ce este un feedback negativ?
Feedbackul negativ este orice comentariu despre un subiect negativ, inclusiv despre domeniile de performanță care trebuie îmbunătățite.
Este posibil să primiți deja feedback negativ de la managerul dvs. în cadrul evaluărilor de performanță sau la locul de muncă, care ar putea fi despre o greșeală pe care ați făcut-o sau despre ceva ce ați fi putut face mai bine. Un feedback de înaltă calitate, chiar dacă este negativ, este constructiv și inițiază o conversație despre cum vă puteți îmbunătăți.
Șeful dvs. probabil că simte același lucru și ar aprecia contribuția dvs. dacă ar ști că a făcut ceva ce trebuie îmbunătățit. Dar prezentarea feedback-ului într-un mod greșit ar putea duce la sentimente de jignire.
Într-un sondaj, 80% dintre angajați s-au simțit atât de prost după o evaluare, încât au decis să își caute un nou loc de muncă. Pentru a evita să faceți pe cineva să se simtă astfel, este esențial să vă cântăriți cuvintele și modul în care le spuneți.
Amintiți-vă că scopul nu este de a fi prea critic și de a face persoana să se simtă prost. Amândoi lucrați pentru același lucru: o relație de lucru solidă, care să fie în beneficiul echipei și al companiei în general. Dicția dvs. ar trebui să reflecte acest lucru.
Un alt factor de care trebuie să țineți cont atunci când oferiți feedback este tendința umană de a ține minte situațiile negative și criticile mai mult decât laudele pozitive. Psihologii etichetează acest fenomen drept prejudecată de negativitate.
S-ar putea să existe o prejudecată cognitivă în memoria dumneavoastră care să vă afecteze reacția, așa că acordați-vă spațiu de gândire înainte de a aduce în discuție situația respectivă. S-ar putea să uitați aspectele pozitive, iar feedback-ul pozitiv este la fel de important ca cel negativ.
Fie că face parte dintr-o evaluare a performanței sau dintr-o sesiune de brainstorming, feedback-ul ar trebui să fie o contribuție pozitivă la cultura companiei. Intenția dvs. ar trebui să fie aceea de a crea o oportunitate pentru managerul dvs. de a se îmbunătăți și de a se dezvolta, consolidând în același timp relația dvs. Iar pentru a face acest lucru, aveți nevoie de abilități de comunicare eficiente și de o abordare corectă.
Feedback constructiv versus feedback negativ
Feedback-ul negativ are potențialul de a fi exact asta: negativ. Oferirea de feedback nu este o oportunitate de a vă expune frustrările sau plângerile din trecut. Este o șansă de a oferi o critică constructivă care îl ajută pe managerul dvs. să se dezvolte.
Când ar trebui să oferiți feedback managerului dumneavoastră?
Oferiți feedback managerului dvs. la un moment anume, cum ar fi o întâlnire individuală. Selectați momentul în funcție de programul șefului dumneavoastră, de relația dintre voi și de nivelul de complexitate al feedback-ului.
Ar putea necesita doar o conversație de cinci minute, sau ar putea necesita o oră de brainstorming pentru a fi rezolvat. Fiți realist cu privire la cât timp va dura și găsiți momentul potrivit pentru a-l aduce în discuție.
Iată mai multe lucruri la care să vă gândiți înainte de a oferi feedback managerului dumneavoastră:
Luați în considerare relația voastră
Gândiți-vă la dinamica pe care o aveți cu managerul dumneavoastră. Acesta ar putea fi mai receptiv la feedback dacă aveți o relație mai apropiată sau dacă lucrați împreună de mult timp.
Dacă sunteți un angajat nou sau dacă nu ați mai dat niciodată feedback până acum, este posibil să aveți nevoie de mai mult timp pentru a stabili relația potrivită pentru a vorbi sincer cu managerul dvs. Încercați să menționați problema unui coleg de serviciu și întrebați-l dacă vă poate ajuta să decideți ce să spuneți și când.
Întrebați înainte de a oferi
Dacă oferiți un feedback important, veți dori toată atenția managerului dumneavoastră. Întrebați-l dacă are timp să vorbească cu dvs. înainte de a oferi feedback. Acest lucru ar putea fi imediat după o ședință, la o oră stabilită sau în cadrul întâlnirii individuale prestabilite. Găsiți un moment în care să poată asculta ceea ce aveți de spus fără să vă distragă atenția.
Nu uitați să luați în considerare starea de bine și capacitatea șefului dumneavoastră. Dacă tocmai a plecat de la o întâlnire importantă cu un client sau dacă jonglează cu o săptămână stresantă, așteptați un moment mai calm pentru a vorbi cu el.
Și odată ce începeți conversația, întrebați dacă sunt deschiși să primească feedback. Obținerea unui “da” concret deschide terenul pentru o discuție sinceră.
Subliniați importanța
Dacă oferiți un feedback critic, fie că este important pentru dvs. personal, fie că este vorba de o sarcină specifică la care lucrați amândoi, faceți-l pe managerul dvs. să fie conștient de acest lucru. Evidențierea de la bun început a caracterului imediat al problemei îi permite să prioritizeze mai eficient problema.
Cum să oferiți feedback negativ managerului dvs.
A da feedback negativ șefului tău este intimidant și poate fi chiar înfricoșător. Utilizarea unei abordări sistematice pentru a vă construi cazul vă poate ajuta să vă ușurați anxietatea și să vă asigurați că acoperiți punctele cheie.
Dacă nu sunteți sigur cum să abordați un aspect sau dacă nu vă simțiți confortabil să vorbiți cu managerul dvs., adresați-vă preocupărilor dvs. la resursele umane (HR). Acesta este un pas bun dacă ați vorbit deja cu managerul dumneavoastră, dar problema continuă sau dacă vă confruntați cu hărțuirea la locul de muncă și trebuie să depuneți o plângere oficială.
Dar dacă problema are nevoie doar de o conversație pentru a fi rezolvată, iată câțiva pași pentru a oferi feedback.
Analizați situația
În unele cazuri, s-ar putea să nu fie nevoie să oferiți deloc feedback. Dacă ceva s-a întâmplat doar o singură dată, ați putea lăsa să treacă. Poate că managerul dvs. a făcut un comentariu nepoliticos pentru că avea o zi proastă și nu s-a mai întâmplat din nou. Dar dacă un comportament repetat vă afectează capacitatea de lucru, ar trebui să discutați situația.
Pregătiți-vă
Începeți să puneți bazele unei conversații productive. În mod ideal, rezervați un moment pentru a discuta despre preocupările dvs. în decurs de o zi sau două, în timp ce detaliile rămân proaspete în mintea tuturor. Anunțați-vă șeful în prealabil că aveți unele reacții, astfel încât invitația la întâlnire să nu fie o surpriză.
Repetați
Respectarea unui scenariu atunci când vă simțiți nervos poate fi o provocare. Repetați-vă feedback-ul cu un prieten de încredere, un coleg de serviciu sau un mentor în prealabil. Identificați punctele pe care doriți să le subliniați și când să faceți o pauză și să-i permiteți șefului dvs. să răspundă.
În timp, veți căpăta încredere în prezentarea dvs., ceea ce vă va ajuta să vă păstrați calmul atunci când vă întâlniți cu șeful dvs.
Întâlniți-vă cu managerul
În ziua întâlnirii individuale, este normal să vă simțiți emoționat. Încercați câteva exerciții de respirație profundă pentru a vă ajuta să vă calmați mintea înainte de a începe.
Începeți prin a explica problema și a oferi feedback constructiv. Aveți câteva notițe în fața dvs. pentru a nu uita punctele importante. Amintiți-vă că și managerul dvs. s-ar putea să aibă emoții și amintiți-i că scopul conversației este de a vă ajuta pe amândoi să vă dezvoltați.
Dacă șeful dvs. devine defensiv sau furios, amintiți-vă că aveți dreptul să părăsiți o situație care vă face să vă simțiți nesigur. Cereți-vă scuze și încheiați respectuos întâlnirea. Apoi, puteți aborda departamentul de resurse umane cu privire la cea mai bună modalitate de a merge mai departe.
Încheiați cu recunoștință
Dacă managerul dvs. a acceptat feedback-ul dvs. sau a fost de acord să revină asupra problemei mai târziu, anunțați-l că îi sunteți recunoscător pentru timpul și sprijinul acordat, fie imediat, fie mai târziu, într-un e-mail profesional. Recunoștința la locul de muncă ridică moralul și consolidează relațiile de muncă și dă tonul pentru feedback-ul viitor.
Lucrați la un obiectiv comun
Aceste exemple de oferire a unui feedback negativ unui manager vă pot ajuta să vă gândiți la critici și să le prezentați în cel mai productiv mod posibil. Liderii ar trebui să privească feedback-ul angajaților ca pe o oportunitate de a-și îmbunătăți abilitățile de conducere și stilul managerial, iar modul în care îl prezentați ar trebui să aibă în vedere acest obiectiv.
Într-un mediu de lucru sănătos, oferirea unui feedback negativ și a unei critici constructive șefului tău va duce la o conversație pozitivă, care va fi în beneficiul tuturor celor implicați. A face acest lucru prima dată este intimidant, dar, cu ajutorul practicii, veți contribui la crearea unei relații mai deschise și mai pozitive cu managerul dumneavoastră.