Segmentul de piață al comerțului electronic de modă include vânzarea comercială B2C de îmbrăcăminte pentru bărbați, femei și copii. Acesta include vânzarea de îmbrăcăminte, încălțăminte, precum și accesorii prin intermediul unui canal digital. Moda este unul dintre cele mai mature segmente de comerțul online. Ideea de a cumpăra la distanță articole de modă nu este nouă. Cu mult înainte de era internetului, cataloagele de vânzare prin poștă deveniseră deja foarte populare. Dar internetul a adus cumpărăturile de modă la un nou nivel.
Gama mai largă de produse de diferite culori, mărimi, stiluri oferite de magazinele online a accelerat, de asemenea, creșterea comerțului electronic cu articole de modă. Același lucru se poate spune și despre progresele înregistrate în ceea ce privește serviciile și platformele de comerț electronic, care au început să ofere servicii de livrare îmbunătățite și, în unele cazuri, chiar și livrare în aceeași zi. Adoptarea unui proces de returnare fără probleme a încurajat, de asemenea, în mod extraordinar consumatorii către cumpărăturile online în segmentul de modă.
Majoritatea magazinelor de modă online oferă opțiuni și servicii pe care clienții nu le pot găsi în afacerile obișnuite de tip cărămidă și mortar. În primul rând, acestea inspiră clienții prin furnizarea de conținut și sugestii personalizate pe baza istoricului de navigare sau a achizițiilor anterioare.
Nu este niciun secret că achizițiile mobile reprezintă una dintre forțele motrice majore pe această piață. Creșterea constantă a gradului de penetrare a smartphone-urilor a asigurat rate de creștere puternice în ceea ce privește cumpărăturile mobile. Cu servicii online mai bune și mai ușoare, tot mai mulți clienți trec la cercetarea mobilă. Rețelele sociale precum Instagram și TikTok, unde influencerii sociali ajung la audiențe uriașe și încearcă să genereze inspirație și recomandări autentice și atrăgătoare, sunt, de asemenea, utilizate în cea mai mare parte pe dispozitive mobile.
Blogurile de modă și platformele de socializare precum Instagram ajung la un public uriaș, iar plasarea de produse s-a dovedit capabilă să ducă mărcile la înălțime și să ajungă la un număr mare de urmăritori cu o viteză fără precedent.
Unele servicii încearcă să ofere o experiență mai unică în spațiul aglomerat al comerțului electronic de modă. Un serviciu care merge dincolo de cumpărăturile online standard este un fel de shopping, oferit de companii , unde ținutele individuale sunt alcătuite de consilieri de stil personali.
Tendințe viitoare
Comerțul electronic de modă trece rapid de la o simplă combinație de magazine online și offline la oferirea unei experiențe de cumpărături integrate care reunește cumpărăturile mobile în mișcare, magazinele online pline de conținut suplimentar și noi concepte de magazine. Este vorba de sosirea unui nou tip de comerț cu amănuntul, în care consumatorii interacționează cu o marcă sau un produs pe mai multe platforme.
Pe piața de masă, mărcile bine cunoscute și magazinele online cu o bază de clienți puternică oferă colecții de marcă proprie. Acest lucru combină două avantaje: diferențierea față de alți vânzători și marje mai mari datorită costurilor mai mici. Puterea de cumpărare se deplasează din Europa către piețele din China și Asia de Sud-Est, iar jucătorii consacrați din domeniul comerțului electronic din Occident caută ținte de achiziție de afaceri pe aceste piețe. Fidelitatea tradițională față de marcă s-a diluat din cauza unei fragmentări mai mari a pieței, iar comercianții cu amănuntul recunosc importanța construirii de comunități și a implicării clienților. Crearea unui dialog cu clientul dincolo de trimiterea de buletine informative și încurajarea interacțiunii pe rețelele de socializare ajută la construirea loialității.
Obiceiurile de cumpărare se schimbă, de asemenea, ca urmare a pandemiei. 65% dintre clienții europeni intenționează să achiziționeze articole de modă mai durabile, iar 71% dintre aceștia intenționează să păstreze mai mult timp articolele pe care le au deja.
O altă tendință care câștigă teren este legată de comerțul social, care se referă la utilizarea platformelor de socializare ca mijloc de comerț electronic. În timp ce piețele online și site-urile de cumpărături sunt concepute doar ca spații de cumpărături, rețelele sociale oferă o oportunitate pentru mărci de a crea o comunitate. Comerțul social permite cumpărarea și vânzarea de bunuri direct în cadrul unei platforme de socializare.
În calitate de personalități ale internetului care se angajează cu comunitățile lor online, influencerii sunt în frunte în această privință. Prin urmare, companiile de comerț electronic colaborează din ce în ce mai mult cu aceștia pentru a-și comercializa mărcile. În 2020, în timpul blocajului din cauza pandemiei de coronavirus, influencerii au găsit în livestreaming o modalitate de a se implica cu adepții lor în timp real. 45% dintre utilizatorii de internet din România urmăreau frecvent livestream-urile influencerilor, iar 83% dintre aceștia erau dispuși să cumpere de la cei pe care îi urmăreau.
Perspectiva IMM-urilor
În contextul în care pandemia a accelerat creșterea comerțului electronic, companiile care nu aveau un magazin online s-au străduit să beneficieze de această tendință. IMM-urile care se bazau în principal pe canalele de distribuție fizice au jucat la recuperare, încercând cu disperare să se reconecteze cu publicul lor. Multe branduri mici își dezvoltă prezența de cumpărături online prin intermediul unor platforme terțe de comerț electronic . Pentru alții, dezvoltarea unui canal propriu de comerț electronic prin intermediul propriului site web este crucială pentru a pune mai mult preț pe brandul lor și pentru a construi mai multă încredere cu clienții lor.
Pentru unele întreprinderi mai bine stabilite, pandemia s-a dovedit a fi o oportunitate de creștere.
Întrucât se așteaptă ca viitorul comerțului electronic să continue să modeleze industria modei, IMM-urile ar trebui să profite de oportunitățile oferite de creșterea de neoprit a cumpărăturilor online.
Comerțul electronic și înțelegerea exact a ceea ce își doresc consumatorii vor deveni din ce în ce mai esențiale pentru întreprinderile mici, pentru a se evidenția într-un peisaj aglomerat al comerțului cu amănuntul. De asemenea, poate permite mărcilor mici de modă să își extindă aria de acoperire a pieței dincolo de o locație fizică.