Regimul românesc în ceea ce privește investițiile străine directe a suferit o schimbare majoră în 2022, când a fost adoptată o nouă legislație, care vizează punerea în aplicare a legislației relevante a Uniunii Europene.
Regimul românesc privind investițiile străine directe a suferit o schimbare majoră în aprilie 2022, când a fost adoptată o nouă legislație, care vizează implementarea Regulamentului european al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune.
Această nouă legislație este reprezentată de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 46/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului 2019/452(OUG 46/2022), care, printre altele, definește noțiunile de investiții străine directe, investiții noi și investitor străin.
Astfel, “investiția străină directă” este definită ca fiind o investiție de orice fel care îndeplinește următoarele condiții:
Este realizată de un investitor străin
Are ca scop stabilirea sau menținerea unor legături directe și de lungă durată între investitorul străin și societatea-țintă (sau o divizie separată a societății-țintă) căreia i se pun sau i se vor pune la dispoziție fonduri în scopul desfășurării unei activități economice în România și
ISD permite investitorului străin să exercite controlul asupra managementului societății-țintă
Atât modificările directe, cât și cele indirecte ale controlului în acționariatul investitorului străin intră în sfera de aplicare a analizei ISD dacă controlul este dobândit de către o entitate/persoană care se califică drept investitor străin, chiar dacă o astfel de modificare a controlului are loc în afara României (de exemplu, o schimbare a societății-mamă a investitorului străin ar declanșa analiza ISD dacă noua societate-mamă se califică drept investitor străin, chiar dacă noua societate-mamă nu a efectuat nicio ISD suplimentară în România).
“Investițiile noi” sunt definite ca fiind o “investiție inițială în active corporale și necorporale situate în același perimetru, legate de lansarea activității unei noi întreprinderi, extinderea capacității unei întreprinderi existente, diversificarea producției unei întreprinderi prin produse care nu au fost fabricate anterior sau o schimbare fundamentală în procesul general de producție al unei întreprinderi existente”.
Înființarea unei noi întreprinderi reprezintă crearea unui nou sediu pentru desfășurarea activității pentru care se solicită finanțare, independent din punct de vedere tehnologic, de alte unități existente.
Extinderea capacității unei întreprinderi existente reprezintă creșterea capacității de producție a amplasamentului existent, ca urmare a existenței unei cereri neacoperite.
Diversificarea producției unei întreprinderi existente reprezintă obținerea de produse sau servicii care nu au fost realizate anterior în unitatea în cauză.
În temeiul OUG 46/2022, a fost înființat un nou organism public pentru examinarea și aprobarea ISD, și anume Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe , care, în esență, înlocuiește în cadrul regimului anterior, tranzacțiile care intrau în sfera de aplicare a ISD erau notificate Consiliului Concurenței, iar acesta din urmă le transmitea CSAT.
Actualizări recente
În 2022, a existat o incertitudine semnificativă generată de noul regim ISD, în special din cauza lipsei normelor de punere în aplicare care nu au fost adoptate la timp.
Cine depune dosare
Principiul este că investitorul străin are obligația de a face depunerea ISD în România. În cazul fuziunilor sau al altor tipuri de tranzacții, obligația de depunere revine părților care fuzionează sau părții/părților care dobândesc controlul unic sau comun.
“Investitorul străin” este definit ca fiind: (i) o persoană fizică care nu este cetățean al unui stat membru al UE; sau (ii) o entitate juridică care nu are sediul social într-un stat membru al UE; sau (iii) o entitate juridică cu sediul social într-un stat membru al UE controlată direct sau indirect de o persoană fizică care nu este cetățean al unui stat membru al UE sau de o entitate juridică care nu are sediul social într-un stat membru al UE; sau (iv) un administrator al unei entități fără personalitate juridică sau o persoană aflată într-o poziție similară, dacă nu este cetățean al UE sau nu este stabilită într-un stat membru al UE, după caz, sau dacă entitatea respectivă a fost constituită în conformitate cu legislația unui stat nemembru al UE.
Vă rugăm să rețineți că un proiect de lege adoptat de Parlamentul României și înaintat președintelui României pentru promulgare intenționează să extindă domeniul de aplicare al investitorilor străini pentru a include investitorii din UE – proiectul de lege a fost trimis înapoi la Parlamentul României pentru a fi modificat de către președintele României.
Tipuri de tranzacții analizate
În conformitate cu OUG 46/2022, depunerea este obligatorie pentru o investiție străină directă sau o investiție nouă realizată de un investitor străin, care:
vizează domenii de activitate relevante pentru securitatea națională conform Hotărârii Consiliului Național pentru Apărarea Țării nr. 73/2012, coroborat cu criteriile prevăzute la art. 4 din Regulamentul 2019/452
A cărei valoare depășește un prag de 2 milioane de euro, calculat la cursul de schimb al Băncii Naționale a României (BNR) aplicabil în ultima zi a exercițiului financiar anterior tranzacției. Prin excepție, investițiile străine directe care nu depășesc pragul de 2 milioane de europot fi, de asemenea, supuse examinării și aprobării CEISD, dacă, prin natura și efectele lor potențiale, în raport cu criteriile prevăzute la art. 4 din Regulamentul 2019/452, pot avea un impact asupra securității sau ordinii publice sau prezintă un risc pentru acestea
Domeniile de activitate menționate mai sus în cadrul ca fiind relevante pentru securitatea națională conform Hotărârii Consiliului Național pentru Apărarea Țării nr. 73/2012, sunt: securitatea persoanelor și a comunităților, securitatea frontierelor, securitatea energetică, securitatea transporturilor, securitatea sistemelor vitale de aprovizionare, securitatea infrastructurilor critice, securitatea sistemelor IT&C, securitatea activităților financiare, fiscale, bancare și de asigurări, securitatea producției și circulației armelor, munițiilor, explozibililor și substanțelor toxice, securitatea industrială, protecția împotriva dezastrelor, protecția agriculturii și a mediului, protecția privatizării companiilor de stat sau a gestionării acestora.
În conformitate cu OUG 46/2022, investițiile de portofoliu sunt scutite de examinare și aprobare.
Domeniul de aplicare al examinării
Scopul revizuirii este de a examina dacă o anumită investiție străină directă sau o investiție nouă este susceptibilă să afecteze securitatea națională sau ordinea publică a României sau proiectele și programele de interes pentru Uniunea Europeană.
Calendarul procesului de examinare
Conform OUG 46/2022, există un termen maxim de 135 de zile pentru ca partea notificatoare să fie informată despre aprobarea tranzacției de către Consiliul Concurenței din România, termen care începe din momentul în care dosarul poate fi considerat complet (se poate adăuga un termen suplimentar dacă CEISD solicită avizul altor autorități). În cazul tranzacțiilor care sunt trimise de CEISD către Guvernul României cu recomandarea de a fi fie interzise, fie aprobate condiționat, nu există un termen legal maxim pentru ca Guvernul României să emită decizia.
Cum se pot proteja investitorii străini
Investitorii străini se pot proteja asigurându-se că orice tranzacție efectuată în România este verificată din perspectiva ISD (cu alte cuvinte, verificând dacă tranzacția se încadrează în criteriile prevăzute de OUG 46/2022), în plus față de alte aprobări de reglementare care pot fi necesare, cum ar fi autorizarea fuziunilor de către Consiliul Concurenței din România
De asemenea, în cazul tranzacțiilor care intră sub incidența analizei CEISD, aprobarea CEISD ar trebui să fie o condiție prealabilă pentru încheierea tranzacției, deoarece o tranzacție interzisă ar declanșa anularea tranzacției (observând că, în practică, acest lucru nu s-a întâmplat în cadrul vechiului regim).
În ceea ce privește calendarul, Consiliul Concurenței a oferit asigurări informale că va face tot posibilul pentru a simplifica procesul și a emite aprobări în aproximativ o lună de la obținerea unui dosar de notificare complet, ceea ce rămâne de testat în practică.