Industria de comerț electronic din România a atins pragul de 6,3 miliarde de euro la sfârșitul anului 2022, valoarea fiind ușor mai mare decât cea înregistrată în 2021 (6,2 miliarde de euro), potrivit celorlalți principali actori locali. După aproape un deceniu de creștere spectaculoasă, piața locală de comerț electronic se apropie de maturitate, urmată de o perioadă de consolidare, cauzată, printre altele, de schimbarea comportamentului de consum al românilor.
Ridicarea restricțiilor din martie 2021 i-a determinat pe consumatori să se orienteze către produse specifice (ex: Fashion, Beauty, Lifestyle), cu o valoare medie mai mică decât cea a produselor durabile (în special electronice și electrocasnice sau mobilier), preferate în perioada pandemiei.
Deși cifra de 6,3 miliarde de euro de la finalul anului trecut este similară cu cea din 2021, numărul tranzacțiilor online a crescut, la fel ca și numărul de cumpărători – ceea ce arată diversificarea tipurilor de produse achiziționate online de către români și descoperirea principalelor avantaje ale comerțului electronic: economisirea timpului și a banilor.
Comerțul online românesc are un potențial mare de dezvoltare, cu previziuni de dublare a valorii pieței în aprox. 10 ani, poate chiar mai puțin. Tocmai pentru că este o piață în creștere, oportunitățile sunt semnificative – doar ca exemplu, potrivit oficialilor eMAG, în România există aproximativ 15 milioane de produse unice în oferta magazinelor online, în timp ce în Germania sunt peste 100 de milioane. Acest lucru înseamnă că piața este permisivă cu noi jucători autohtoni, gama de produse disponibile online va continua să crească, iar interesul jucătorilor internaționali pentru intrarea pe piața românească va fi din ce în ce mai mare.
În ultimii 3 ani, procentul persoanelor care au plasat cel puțin o comandă online aproape că s-a dublat, în prezent fiind în jur de 79% dintre românii cu acces la internet, conform ultimelor date disponibile. În aceste condiții, magazinele online românești privesc cu încredere spre viitor, pentru că românii au descoperit avantajele comerțului electronic și nu vor renunța la ele.
Se așteaptă o dezvoltare sustenabilă a sectorului de comerț electronic din România, iar astfel de perioade de consolidare sunt normale, în timp ce creșterile de două cifre de până acum sunt o excepție. Magazinele online românești vor continua să se concentreze pe extinderea gamei de produse și pe oferirea de servicii cât mai bune clienților lor.
66% dintre utilizatorii români de internet au efectuat cel puțin o achiziție online în 2022.
Potrivit Institutul Național de Statistică, 66% dintre utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online în 2022, în creștere cu 8,7 puncte procentuale față de 57,3% cât s-a înregistrat în 2021. Strict din acest punct de vedere, România a depășit Bulgaria (41%), Turcia (42%) și Italia (49%), potrivit datelor Eurostat. În același timp, alte cercetări private realizate în acest an indică faptul că procentul utilizatorilor români de internet care ar fi comandat cel puțin o dată online în cursul anului trecut a ajuns deja la 79%.
Pe lângă magazinele online locale, 25% dintre respondenți au făcut cumpărături și de la alte magazine online, situate în Europa, adică în creștere de la 21% în 2021.
La nivel european, în ultimii 10 ani, numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20%, de la 55% în 2012 la 75% în 2022. Cele mai importante creșteri din ultimul deceniu au fost înregistrate în:
- Estonia (+ 47 %)
- Ungaria (+ 43 %)
- Republica Cehă (+ 41%)
- România (+ 41%).
Potrivit Eurostat, cele mai importante 3 categorii de produse și servicii comandate online în 2022 la nivel european au fost: – produse și servicii comandate online în 2022:
- Îmbrăcăminte și încălțăminte (inclusiv accesorii și articole sportive) – 42%.
- Livrări de la restaurante, restaurante de tip fast-food sau servicii de catering – 19 % – 19 %.
- Frumusețe (produse cosmetice, servicii de sănătate) – 17%.
Valoarea medie a unei achiziții online este mai mare pe desktop
Potrivit statisticilor, în medie, în 2022, românii au cheltuit 70,75 de euro pentru cumpărăturile făcute de pe desktop, față de 66,67 de euro în 2021. În cazul tranzacțiilor realizate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 46,48 euro în 2022, similară cu 46,47 euro în 2021.
* Valorile menționate mai sus nu includ TVA și a fost luat în considerare un curs valutar mediu anual de 1 euro = 4,9315 lei pentru anul 2022.
Un comerț electronic prietenos cu mobilul în România
76,7% din totalul tranzacțiilor au fost realizate de pe telefonul mobil, în creștere față de 69,8% înregistrate în 2021, remarcându-se faptul că numărul comenzilor online realizate de pe telefonul mobil este semnificativ mai mare decât numărul tranzacțiilor realizate de pe desktop, iar diferența s-a accentuat în 2022 față de 2021.
De asemenea, peste 80% din traficul magazinelor online din România este generat de dispozitivele mobile, în creștere de la 75,5% în 2021. În cazul magazinelor online cu experiență, traficul generat de telefoanele mobile depășește 85%.
Din punct de vedere valoric, canalul mobil îl depășește pe cel desktop: în total, 68,3% din valoarea tranzacțiilor online din comerțul electronic românesc provine din tranzacții realizate pe telefon și doar 31,7% de pe desktop, chiar dacă valoarea medie a unei tranzacții este mai mică pe mobil decât pe desktop. Procentul este în creștere față de anul 2021, când 61,7% din valoarea tranzacțiilor de comerț electronic era generată de pe telefonul mobil.
Pentru prima dată – rata medie de conversie pe mobil a depășit pragul de 2%, ajungând la 2,19% în 2022. Cu toate acestea, rata medie de conversie este mai mare pe desktop, ajungând la 2,71% în 2022.
Cele mai multe tranzacții pe mobil au loc între orele 20:00 și 22:00, păstrând tendința din 2021, în timp ce pe desktop cele mai multe vânzări sunt realizate între orele 11:00 și 15:00.
Prețul, diversitatea opțiunilor de livrare și experiența utilizatorului – principalele motive pentru alegerea unui magazin online în detrimentul altuia
Principalele criterii pe baza cărora consumatorii români aleg magazinele online de la care cumpără sunt (întrebare cu răspuns multiplu):
- 81% – cel mai bun preț
- 72% – dispun de diverse metode de livrare
- 69% – ușurința de navigare pe site / experiența utilizatorului
- 68% – cel mai scurt timp de livrare posibil
- 66% – ușurința procesului de returnare a produselor
Potrivit aceluiași studiu, înainte de a plasa o comandă, 54% dintre toți respondenții caută în mod activ recenzii despre magazinul online de unde urmează să cumpere și spun că nu ar cumpăra deloc dacă nu ar găsi părerile altor clienți despre magazin.
În ceea ce privește recenziile, românii se uită la:
- Dacă produsele au fost pe deplin conforme cu specificațiile lor – 64%.
- Autenticitatea recenziilor – 43%
- Răspunsurile companiei la recenziile negative – 40%.
- Cele mai mari note primite de magazinul online de la care sunt interesați să cumpere – 33%.
- De asemenea, consumatorii români spun că au încredere în recenzii:
- Publicate de site-uri independente/ terțe părți – 38%.
- Publicate în social media – 37%
- Publicate de către magazinul online ca mărturii – 25%
Tendințe și recomandări pentru afacerile de ecommerce în 2023
Principalele tendințe în comerțul online românesc pentru 2023 și viitorul apropiat care ar putea ajuta magazinele online să își crească vânzările:
Diversificarea ofertei
Potrivit reprezentanților eMAG, în oferta magazinelor online din România există aprox. 15 milioane de produse unice, în timp ce în Germania sunt peste 100 de milioane. Acest lucru înseamnă că există o mulțime de produse care nu sunt încă disponibile pe piața românească, dar care ar putea reprezenta o oportunitate și ar putea fi importate de magazinele online pentru piața locală.
Cultivați-vă propria comunitate în jurul brandului
Este mai important ca niciodată ca magazinele să dezvolte programe de fidelizare pentru clienții existenți și să se concentreze pe creșterea gradului de recurență în loc să achiziționeze trafic nou. De asemenea, este esențial să se mizeze pe încrederea în produsele și serviciile oferite de magazinul online.
Extinderea canalelor de vânzare către piețele de desfacere
Pentru a-și maximiza vânzările, este recomandat ca, pe lângă site-ul propriu, magazinele online să se concentreze și pe vânzarea în marketplace-uri (pot fi mai multe și pot fi atât naționale, cât și internaționale).
Extinderea la nivel transfrontalier
32% dintre consumatorii europeni cumpără de la magazinele online în afara granițelor țării lor de origine. Este recomandat ca magazinele online care doresc să își extindă afacerea să înceapă să vândă în afara României, fie prin intermediul platformelor marketplace, fie prin localizarea propriului site în alte țări.
Livrare la punct fix
Din ce în ce mai mulți consumatori își doresc comoditate și independență față de programul de curierat din ușă în ușă. Pentru mulți clienți, este mai ușor să își ridice coletul de la vestiarul din apropiere, în drum spre casă sau spre birou, la ora la care programul le permite.
Cumpărați acum, plătiți mai târziu
Plata amânată sau în rate este din ce în ce mai solicitată de consumatori, mai ales în contextul economic actual. Ratele de conversie cresc în cazul magazinelor online care oferă opțiuni de plată prin credit sau în rate, ca urmare integrarea cu servicii de tip Cumpără acum, plătește mai târziu sunt importante în acest moment.