Regimul de impozitare a microîntreprinderilor se modifică semnificativ începând cu 1 ianuarie 2023 și, în consecință, enumerăm mai jos principalele modificări. Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 a introdus modificări semnificative în Codul fiscal românesc. Prezentăm aceste modificări mai jos, cu un accent deosebit pe calendarul de intrare în vigoare a măsurilor.
Regimul fiscal atât pentru persoanele fizice, cât și pentru întreprinzători și companii va fi diferit în 2023. A fost introdus impozitul pentru bacșiș, iar impozitul pe profit pentru firmele care nu au angajați a crescut la 16%.
Codul fiscal și măsurile luate de guvern anul trecut arată că începând de la 1 ianuarie 2023 a fost introdus bacşişul pentru plata la restaurant. De acum, bacșișul va fi trecut atât pe bonul fiscal, cât și pe nota de plată, iar sumele ce provin din bacșiș vor fi distribuite integral angajaților, însă vor fi impozitate cu 10%.
Unele restaurante au început să pună aceste sume pe nota de plată, însă sunt și multe restaurante care nu au reușit să pună în practică această măsură, pentru că firmele care se ocupă de softurile caselor de marcat nu au făcut actualizările.
În același timp, 2023 vine cu alte taxe și impozite mai mari. Astfel, crește impozitul pe dividente de la 5% la 8%, plafonul privind veniturile din activităţi independente, PFA, întreprinderi individuale, familiale, şi norma de venit va fi ajustat, reducerea fiind de la 100.000 de euro la 25.000 de euro. Ceea ce înseamnă că la un câștig mai mic, impozitul va fi mai mare.
Dde la 1 ianuarie 2023, a fost eliminat impozitul specific pentru sectorul HoReCa.
Modificarea definiției microîntreprinderii
Au fost introduse noi reguli pe care trebuie să le îndeplinească o societate pentru a fi considerată contribuabil microîntreprindere, după cum urmează:
- Societatea nu trebuie să înregistreze o cifră de afaceri din servicii de consultanță și/sau de management mai mare de 20% din veniturile sale totale;
- societatea trebuie să aibă cel puțin un angajat cu normă întreagă;
- societatea trebuie să înregistreze o cifră de afaceri mai mică de 500.000 EUR;
- acționarii societății nu trebuie să dețină mai mult de 25% din titlurile de participare la mai mult de trei alte entități juridice românești care sunt contribuabili microîntreprinderi.
Condițiile existente referitoare la capitalul privat și condiția ca societatea să nu se afle în proces de dizolvare în urma lichidării se mențin de la 1 ianuarie 2023.
Societăți care nu sunt supuse regimului de impozitare a veniturilor microîntreprinderilor
Conform noilor reglementări, lista societăților care nu pot fi supuse regimului de impozitare a microîntreprinderilor a fost extinsă pentru a include următoarele categorii:
- Persoane juridice care desfășoară activități în sistemul bancar;
- Persoane juridice care desfășoară activități de asigurare și reasigurare, pe piața de capital și intermediari în aceste domenii;
- entități juridice care organizează activități de jocuri de noroc;
- entități juridice care desfășoară activități de explorare, dezvoltare și/sau exploatare a petrolului și a zăcămintelor de gaze naturale.
Noi reguli de aplicare a sistemului de impozitare a veniturilor microîntreprinderilor
Începând cu 1 ianuarie 2023, sistemul de impozitare a microîntreprinderilor devine opțional. Societățile vor putea opta pentru aplicarea sistemului de impozitare a microîntreprinderilor începând cu anul fiscal următor, dacă îndeplinesc condițiile menționate mai sus și dacă nu au fost contribuabili microîntreprinderi într-un an fiscal anterior care a început după 1 ianuarie 2023. Societățile nou constituite pot opta pentru aplicarea sistemului de impozitare a microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, dacă îndeplinesc anumite condiții.
Rata de impozitare
Noul sistem de impozitare a microîntreprinderilor are o rată de impozitare de 1%, indiferent de numărul de angajați.
Reguli pentru ieșirea din sistemul de impozitare a microîntreprinderilor în timpul anului
În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o societate nu mai îndeplinește condițiile prevăzute în Codul fiscal (de exemplu, limita cifrei de afaceri de 500.000 de euro, ponderea veniturilor din servicii de consultanță/management, condiția privind acționarii care dețin acțiuni în alte microîntreprinderi etc.), societatea va fi considerată plătitoare de impozit pe profit începând cu trimestrul în care una dintre condiții nu mai este îndeplinită.
În cazul unei microîntreprinderi cu un singur angajat, al cărui raport de muncă încetează, societatea este obligată să angajeze în termen de 30 de zile un nou angajat cu normă întreagă, cu contract de muncă pe durată nedeterminată sau cu contract de muncă pe durată determinată de cel puțin 12 luni, pentru a rămâne microîntreprindere contribuabil.
De asemenea, în cazul în care contractul de muncă este suspendat în conformitate cu legea, condiția de a avea cel puțin un angajat se consideră îndeplinită dacă perioada de suspendare nu depășește 30 de zile și dacă suspendarea este înregistrată pentru prima dată în anul fiscal.
Baza impozabilă
Dispozițiile privind dividendele neimpozabile primite de la o filială a microîntreprinderii situată într-un alt stat membru al Uniunii Europene sunt aliniate, sub rezerva îndeplinirii acelorași condiții ca cele prevăzute în titlul II din Codul fiscal privind impozitul pe profit.
Condiții de declarare a modificărilor
Opțiunea pentru aplicarea impozitului pe microîntreprinderi trebuie comunicată autorităților fiscale până cel târziu la data de 31 martie a anului pentru care se plătește impozitul pe microîntreprinderi. Microîntreprinderile care devin contribuabili la impozitul pe profit în 2023 ca urmare a neîndeplinirii noilor condiții prevăzute de ordonanță trebuie să declare autorităților fiscale ieșirea din sistemul de impozitare a microîntreprinderilor până cel târziu la data de 31 martie 2023.
Reguli privind plata impozitului pe microîntreprinderi
A fost clarificată ordinea sumelor care se scad din impozitul microîntreprinderilor datorat, după cum urmează: în primul rând, valoarea sponsorizărilor acordate, în al doilea rând, costul de achiziție a caselor de marcat electronice fiscale și, în al treilea rând, reducerea de impozit calculată în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 153/2020.
În perioada în care se aplică dispozițiile O.U.G. nr. 153/2020, declarația informativă privind beneficiarii sponsorizărilor trebuie să fie depusă la autoritățile fiscale până la data de 25 iunie a anului următor.