Vânzările de mașini ecologice în Europa au accelerat cu 13% în primul trimestru din 2022, după o creștere de 6% în ultimul trimestru al anului trecut, în condițiile în care producătorii continuă să se confrunte cu lipsa de componente.
România urmează această tendință europeană, vânzările de mașini electrice crescând cu peste 400% în primul trimestru, potrivit datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. Creșterea vânzărilor în România și în Europa confirmă impactul stimulentelor guvernamentale și reorientarea strategică a producătorilor către producția de mașini electrice. Dar întreruperile lanțului de aprovizionare vor continua să pună probleme.
Pe lângă penuria de semiconductori, producătorii se confruntă acum cu un blocaj în aprovizionarea cu metalele folosite pentru fabricarea bateriilor pentru vehicule electrice – litiu, nichel și cobalt. Aceste dificultăți au fost cauzate în mare parte de creșterea globală a cererii pentru BEV-uri și exacerbate de războiul din Rusia în Ucraina, precum și de blocajul Covid-19 din China.
De exemplu, în 2021, Rusia a fost al treilea furnizor mondial de nichel. Ca urmare a sancțiunilor impuse Rusiei, prețul nichelului a crescut vertiginos, cvadruplându-se într-o singură săptămână, la începutul lunii martie 2022, se arată în raportul.
Efectele inevitabile în lanț pot fi observate în creșterile de preț pentru anumite modele BEV, care devin inaccesibile pentru unii clienți și amenință creșterea pieței pe termen lung, notează raportul. De exemplu, Tesla a majorat prețul modelului de bază Model 3 în Germania cu 7.000 de euro (16%).
Pentru a obține un control mai mare asupra lanțurilor de aprovizionare și pentru a introduce mai multă stabilitate în planificarea pe termen lung, producătorii de automobile se asociază cu producătorii de materii prime și investesc în instalații care produc substanțe chimice pentru baterii. General Motors și Tesla au anunțat astfel de proiecte.
Consumatorii se orientează în principal către BEV-uri. Companiile pregătesc investiții uriașe în dezvoltare și producție
Creșterea din primul trimestru a fost determinată de vânzările de BEV-uri, care au crescut cu 55% față de aceeași perioadă din 2021. Vânzările de mașini hibride au crescut cu doar 7% în această perioadă, în timp ce vânzările de mașini plug-in au scăzut cu 8%.
O mare parte din declinul raportat al plug-in-urilor poate fi explicat prin lipsa de disponibilitate a produselor, producătorii de echipamente originale acordând prioritate producției de BEV-uri, care sunt mai solicitate și promit o rentabilitate mai mare. Acest lucru se reflectă în planurile de investiții de mai multe miliarde de euro anunțate de marii producători auto. Renault, Nissan și Mitsubishi au anunțat că intenționează să investească în total 23 de miliarde de euro în dezvoltarea BEV-urilor.
Unele companii, cum ar fi Ford și Renault, au anunțat chiar crearea unor entități BEV separate în anticiparea unor creșteri semnificative ale producției până în 2030.
La nivel global, peste 1,4 milioane de BEV-uri au fost vândute în primul trimestru din 2022, cu 108% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. O mare parte din această creștere este atribuită Chinei, care a reprezentat două treimi din totalul vânzărilor. Vânzările în SUA au crescut, de asemenea, cu 100%.