Atât anul 2020, cât și 2021 au fost afectate în mod inconfundabil de pandemie, deși în moduri diferite. În cursul anului 2020, mai ales când criza era abia la început, închiderile în masă și comenzile de a sta acasă au creat haos pentru comercianții cu amănuntul, în timp ce lumea încerca să înțeleagă ce măsuri de precauție să ia. O mare parte a anului a fost pur și simplu un mod de supraviețuire, în timp ce unii comercianți cu amănuntul din UE au retras numerar pentru a se menține pe linia de plutire, iar alții, care se clătinau pe marginea prăpastiei, au fost înclinați spre faliment din cauza loviturii bruște dată vânzărilor și lichidităților.
După un val de falimente în 2020, dar 2021 a fost mai calm în această privință. În loc de falimente, anul a fost marcat de achiziții, oferte publice inițiale și alte tranzacții, pe măsură ce industria s-a stabilizat ușor.
Setul de provocări cu care s-au confruntat comercianții cu amănuntul din UE ca urmare a pandemiei a fost diferit: în loc de închideri temporare în masă, comercianții cu amănuntul și-au petrecut anul luptând cu blocajele din lanțul de aprovizionare, pe măsură ce cererea a revenit în forță din 2020, și introducând noi avantaje pentru a încerca să atragă lucrătorii în timpul unei penurii.
Lanțul de aprovizionare din lume a suferit un stres masiv în 2021, fără precedent în comerțul modern în ceea ce privește amploarea, profunzimea și omniprezența sa.
Congestia transportului de marfă ar putea să se atenueze în 2022, dar diverse presiuni și costuri ridicate ar putea persista și după acest an.
Până în ultimii ani, lanțul de aprovizionare a fost adesea o parte neatractivă și subfinanțată a organizației de retail. Nimic nu a luminat importanța lanțului de aprovizionare mai mult decât pandemia. Având în vedere alte riscuri în plus față de pandemie, precum și imperative sociale și de mediu semnificative, nu există un moment mai bun decât acum pentru a reinventa lanțurile de aprovizionare din industrie.
Rară a fost teleconferința privind câștigurile retailerilor care nu a menționat munca în 2021. Retailerii din UE s-au luptat nu numai pentru a-și dota magazinele, ci și depozitele și funcțiile logistice, adăugând la problemele lanțului de aprovizionare al industriei pentru anul în curs.
Unii au răspuns cu salarii mai mari și alte avantaje pentru a atrage candidații. Dar comercianții cu amănuntul au rămas în continuare în urmă. Personalul de sărbători a scăzut cu 7,5% față de 2020. În rândul șomerilor, problemele de sănătate au fost principalul motiv pentru cei care au rămas în afara forței de muncă, precum și problemele de sănătate mintală și responsabilitățile familiale.
Dacă forța de muncă rămâne restrânsă în UE în 2022, comercianții cu amănuntul ar putea avea nevoie de mai mult decât de avantaje creative pentru a câștiga recruți.
Relația de lungă durată a industriei cu cei care îi încadrează personalul din magazine și centrele de distribuție ar putea fi renegociată.