Afacerile de familie reprezintă o bază pentru economia română, angajând peste 30% oameni din forța de muncă a țării. În întreaga lume, aproximativ 80% dintre afaceri sunt conduse de familii. În România, această cifră este de 57%. Din păcate, doar 30% rămân în afaceri după trecerea la a doua generație. Chiar mai rău, doar 12% dintre întreprinderile familiale supraviețuiesc până la a treia generație. Aici vom descoperi câteva dintre provocările cu care se poate confrunta o afacere de familie și modalitățile de a le depăși.
Planificarea succesiunii este esențială pentru succesul unei afaceri de familie
Una dintre cauzele eșecului unei afaceri de familie de-a lungul generațiilor succesive este lipsa unei planificări a succesiunii. Uneori, fondatorii de afaceri cred că pot conduce afacerea la nesfârșit sau un plan de succesiune este mereu amânat pentru probleme mai urgente. doar 17% dintre întreprinderile de familie au un plan unificator documentat pentru viitorul afacerii și doar 37% au un proces de numire a unui nou director general/director executiv. Succesiunea nu este un lucru care poate fi realizat peste noapte, așa că este mai bine să începeți înainte ca aceasta să devină urgentă.
Pentru o succesiune mai reușită, se recomandă crearea unui consiliu de administrație care să includă directori din afara familiei. Aceștia vor aduce o perspectivă exterioară foarte necesară și nu vor lăsa ca problemele de familie să le influențeze deciziile. Asigurați-vă că toate părțile interesate aprobă planul de succesiune și vor fi dispuse să îl sprijine.
Evitați neamul
Plasarea membrilor familiei în poziții pe care nu sunt capabili să le ocupe este nedreaptă față de aceștia și împiedică performanța afacerii. Dacă unui membru al familiei i se atribuie un rol pentru care nu este pregătit, acest lucru va provoca frustrare în rândul personalului și gelozie între frați. Pentru a evita acest lucru, asigurați-vă că persoana respectivă primește rolul pe baza meritelor.
Dacă nu este pregătit pentru rol, va fi nevoie de mai multă formare și experiență profesională pentru a dobândi competențele necesare. Dacă persoana potrivită pentru acest post nu poate fi găsită printre membrii familiei, este mai bine să aduceți o persoană din afară care are abilitățile necesare decât să implicați membrii familiei.
Rolurile de afaceri ar trebui să aibă descrieri și salarii stabilite pentru a se asigura că persoana selectată are abilitățile necesare pentru a îndeplini rolul respectiv. În plus, membrii familiei nu ar trebui să se angajeze în anumite roluri pentru că se așteaptă de la ei să le îndeplinească. Pentru a avea succes, ei trebuie să dorească să fie acolo și să aleagă singuri rolul respectiv. Dacă au abilități și cunoștințe care sunt mai bine utilizate în afara afacerii deținute de familie, ar fi mai bine să fie angajați în altă parte.
Implementați structuri și sisteme
Prea des, o mare parte din informațiile necesare pentru a conduce afacerea se află în mintea fondatorilor. La nivel mic, scrierea politicilor și procedurilor pentru operațiunile zilnice va asigura performanța continuă a afacerii în cazul în care un fondator pleacă sau nu mai poate lucra în afacere.
De asemenea, puneți la punct structuri pentru o bună guvernanță corporativă. Aducerea de manageri externi. Acest lucru le va permite membrilor familiei să se retragă și să gestioneze averea în loc de operațiunile zilnice. În plus, formarea unui consiliu de familie va permite angajaților familiei să discute probleme de afaceri, să creeze mai multă coeziune și să stabilească obiective.
Un program de bună guvernanță poate include o constituție a afacerii de familie. Motivele pentru care ar trebui să creați acest document. Acestea includ:
- Stabilirea bazelor pentru decizii dificile
- Permiterea creării de orientări etice
- Construirea coeziunii și a armoniei interne
- Permiterea îmbunătățirii rezultatelor dvs. financiare
- Stabilirea de reguli privind conflictele
- Planificarea anticipată a persoanelor care intră și ies din întreprinderea familială.
- Implicarea din timp a următoarei generații
Implicarea timpurie a succesorului va permite acestuia să se familiarizeze cu afacerea de familie și cu ceea ce presupune aceasta. Faptul că tinerii membri ai familiei lucrează în timpul vacanțelor școlare și cu jumătate de normă le va permite să determine dacă continuarea afacerii de familie este pentru ei. Observând de la o vârstă fragedă, ei vor avea o imagine de ansamblu asupra modului în care funcționează afacerea.
Aduceți un consultant în afaceri de familie
Firmele de familie pot beneficia de pe urma unui consultant specializat care să creeze și să pună în aplicare un plan personalizat pentru a rezolva provocările și a valorifica oportunitățile cu care se confruntă întreprinderile mici deținute de familii. Un consultant în afaceri de familie poate ajuta la alinierea culturii, valorilor și obiectivelor familiei cu cele ale afacerii.
Ascultați toate generațiile
Multe întreprinderi de familie nu continuă este pentru că generația tânără nu a fost ascultată. În timp ce fondatorii cred că au metode încercate și testate de a face lucrurile, generația următoare va avea idei inovatoare despre cum se pot face lucrurile mai bine.
Dacă membrii mai tineri ai familiei sunt entuziaști în ceea ce privește introducerea de idei noi, dar nu sunt luați în serios, aceștia vor fi rapid descurajați și nu vor dori să se implice în afacerea de familie pe termen lung.