Efectele creșterii prețurilor la energie sunt resimțite de aproape toate companiile. Companiile de aviație, de transport maritim și de produse chimice sunt direct afectate de creșterea prețurilor la energie. Industria alimentară, agențiile de turism și industria hotelieră sunt afectate de efectele secundare. Factorii de decizie din cadrul întreprinderilor au la dispoziție câteva instrumente pentru a atenua impactul.
Prețurile ridicate la energie reprezintă noua normalitate pentru liderii de afaceri
Piețele europene de energie au devenit foarte tensionate și volatile în toamna anului 2021 din cauza îngrijorărilor legate de rezervele limitate de gaze pentru lunile de iarnă. Din fericire, Europa a fost salvată de o iarnă relativ blândă, dar în momentul în care îngrijorările de pe piață s-au diminuat, Rusia a invadat Ucraina.
Piețele energetice au rămas foarte volatile și tensionate, energia devenind parte a conflictului. Europa a implementat o interdicție asupra cărbunelui și petrolului. La rândul său, Rusia a redus fluxurile de gaz către UE în mai multe etape mici, care se ridică acum la aproximativ 23 de miliarde de metri cubi, ceea ce reprezintă aproximativ 15% din totalul aprovizionării cu gaz rusesc a UE.
Implicația pentru factorii de decizie din cadrul întreprinderilor este că prețurile energiei vor rămâne probabil ridicate pentru mult timp. Se preconizează că prețul gazelor va rămâne peste 70 Euro/MWh până în 2023, iar prețul petrolului mult peste 80 de dolari până în 2024.
În noua normalitate, în care prețurile la energie vor rămâne probabil ridicate cel puțin pentru următorii doi ani, vor exista și efecte secundare. Companiile mari consumatoare de energie transferă prețurile mai mari ale energiei către clienții lor în diferite grade.
Prin urmare, clienții se confruntă, de asemenea, cu costuri mai mari. De asemenea, producția de produse energo-intensive ar putea deveni nerentabilă din cauza prețurilor ridicate la energie. Producătorii ar putea reduce nivelurile de producție, ceea ce ar putea crea penurii temporare mai departe în lanțul de aprovizionare.
Cele mai mari efecte de primă instanță în aviație și transport maritim
Majoritatea sectoarelor industriale sunt, de asemenea, energointensive, dar se bazează mai mult pe gaz pentru încălzire și materii prime, unde prețurile au crescut vertiginos. Există, de asemenea, sectoare care sunt mai puțin energointensive, cum ar fi construcțiile, comerțul și industria auto.
De exemplu, industria alimentară și a băuturilor își procură multe produse din agricultură. Dacă agricultorii trebuie să crească prețurile din cauza costurilor energetice mai mari, atunci și industria alimentară se confruntă cu prețuri mai mari.
Agențiile de turism achiziționează, de asemenea, multe produse din sectoare cu consum intensiv de energie, cum ar fi aviația și transportul rutier. Acestea se confruntă cu bilete de avion mai scumpe atunci când transportatorii aerieni sunt nevoiți să crească prețul biletelor din cauza costurilor mai mari ale kerosinei.
Patru moduri diferite în care sectoarele sunt afectate de prețurile ridicate la energie
Sectoarele care utilizează multă energie nu sunt, prin definiție, afectate puternic de creșterea prețurilor la energie. Impactul depinde de marjele lor de profit și de capacitatea de a transfera creșterile de preț către clienți.
Sectoarele comerțului cu ridicata și al asistenței medicale sunt cele mai puțin afectate
În consecință, marjele lor de profit sunt destul de stabile, deoarece nu se confruntă în mod regulat cu creșteri de prețuri. Aici se află sectoarele comerțului cu amănuntul, sănătății, comerțului cu ridicata și construcțiilor.
Sectoarele aviației și metalurgiei sunt cele mai afectate
Aviația și industria metalurgică de bază – aceste sectoare se confruntă cu prețuri ridicate și volatile ale factorilor de producție și ale marjelor de profit. Intensitatea energetică extremă (a se vedea primul grafic) și produsul omogen care este livrat în aceste sectoare fac foarte dificilă reacția la fluctuațiile prețurilor la energie.
Marjele de profit din industria auto, industria cimentului și sectorul călătoriilor sunt supuse la presiuni din cauza transmiterii lente a prețurilor.
Marjele de profit ridicate reprezintă o amortizare pentru prețurile mai mari la achiziții. Se crede adesea că puterea de piață oferă companiilor posibilitatea de a transfera prețurile mai mari ale factorilor de producție. Cu toate acestea, în general, nu este așa. Adesea, aceste firme și-au majorat deja prețurile de vânzare până la un nivel optim pentru ele însele, pe care clienții sunt capabili (sau dispuși) să îl plătească și să își maximizeze marjele. Prin urmare, ele nu pot crește prețurile în continuare fără a pierde prea multe vânzări. În consecință, prețurile mai mari la energie vor afecta marjele de profit ridicate ale acestor companii cu putere de piață.
Din cauza marjelor de profit scăzute, firmele de pe aceste piețe nu pot înghiți prețurile de achiziție mai mari, altfel vor avea pierderi și, în cel mai rău caz, ar putea da faliment. Vor avea loc negocieri dure privind prețurile și, în unele cazuri, furnizorii ar putea opri sau amenința să nu mai livreze pentru o perioadă de timp, dar, în cele din urmă, prețul va crește.
Așadar, aceste companii nu au o marjă de profit uriașă, dar pot și trebuie să treacă prin prețuri de achiziție mai mari. Prețul de producție de pe piață va crește, deoarece toți concurenții se confruntă cu aceeași problemă.