Liderii de afaceri s-au confruntat cu provocări și dificultăți necunoscute colegilor lor în anii trecuți. Aproape fiecare aspect al vieții noastre profesionale a fost modificat sau schimbat de pandemie și am făcut cunoștință cu noi modalități de lucru și de colaborare la scară largă. Cu majoritatea, dacă nu chiar toate echipele lor lucrând de acasă în timpul blocajelor și nu numai, managerii au fost provocați să implementeze noi procese – și, adesea, tehnologie – pentru a monitoriza calitatea experiențelor pe care le primeau clienții lor.
Acum, după doi ani de la pandemie, preocupările legate de productivitate sunt în prim-plan pentru acești lideri care trec în mare parte de la modul de supraviețuire la o mentalitate de creștere. Există, desigur, discrepanțe între sectoare, dar provocarea mai largă pentru toți rămâne aceeași: promovarea unei culturi de lucru pozitive cu echipe eficiente – și fericite. Modul în care este abordat acest proces va determina probabil măsura în care se pot câștiga inimile și mințile angajaților, reducând probabilitatea de a pierde talente în favoarea “marii demisii”.
51% dintre factorii de decizie din toate industriile mari din România sunt îngrijorați referitor la echipele lor care urmează a fi productivi. Dintre toți cei intervievați, sectoarele cele mai îngrijorate au fost comerțul cu amănuntul, alimentația publică și agrementul, care se adresează clienților.
Încurajator este faptul că datele au indicat că 86% dintre șefii din aceste sectoare au o dorință activă de a îmbunătăți productivitatea, implicarea și motivația angajaților. Aceste sectoare sunt unite de importanța experienței clienților pentru succesul lor – un lucru pus enorm la încercare de condițiile schimbătoare ale pandurilor. Cu toate acestea, dorința de a aborda aceste probleme a fost împiedicată de incertitudinea privind modul de a construi și de a implementa măsuri eficiente.
Aproape trei sferturi (73%) dintre șefii din sectorul comerțului cu amănuntul, al alimentației și al petrecerii timpului liber se declară, de asemenea, îngrijorați în ceea ce privește atragerea inimilor și minților angajaților lor – al doilea sector după cel al vânzărilor și marketingului (79%) – iar jumătate (48%) declară că nu sunt siguri de modul în care să abordeze această problemă.
Imaginea pe care aceste date o prezintă pentru aceste sectoare centrate pe client este una îngrijorătoare. De asemenea, este demn de remarcat faptul că media intersectorială de 51% dintre factorii de decizie care se simt îngrijorați de productivitate rămâne alarmant de ridicată. Chiar și la cel mai scăzut nivel în sectorul culturii și artelor, o treime (32%) dintre lideri continuă să fie îngrijorați.
Epuizarea indusă de pandemie și reglementările în continuă schimbare, prezente de aproape doi ani, au afectat mii de persoane. De asemenea, au existat și alte provocări, cum ar fi incertitudinea privind redeschiderea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și trecerea tot mai frecventă la consumul online de servicii.
Liderii de afaceri din toate industriile nu se vor lăsa consolați de cei care se limitează să indice date care să le elucideze temerile. Este un lucru să tragi un semnal de alarmă cu privire la aceste probleme, dar cu totul altceva să propui soluții la aceste probleme continue și, în unele cazuri, globale.
Pe măsură ce ne îndreptăm spre ceea ce mulți dintre noi speră să fie etapa finală a pandemiei, obiectivele strategice pentru cei din domeniul comerțului cu amănuntul, al alimentației publice și al petrecerii timpului liber, în special, s-au mutat în mare parte de la supraviețuire la creștere. Acest lucru vine cu propriul set de provocări, inclusiv maximizarea productivității echipelor.
Mai mult ca oricând, managerii sunt provocați să gândească diferit, să valorifice potențialul fiecărui angajat și să creeze echipe care să aibă atât diversitate de gândire, cât și competențe complementare. Cei care reușesc să facă acest lucru au șanse să devanseze concurența și să răspundă preocupărilor legate de productivitate prin oferirea unui mediu de lucru plăcut și de susținere.
Datele arată clar că mulți șefi sunt conștienți de faptul că au un rol important de jucat în ceea ce privește ca echipele să fie productivi, dar s-ar putea să nu știe cum să se implice în acest sens în mod eficace sau eficient. Mai ales pe măsură ce se impun noi modalități de lucru, calea spre productivitate poate părea sinuoasă – sau cel puțin puțin puțin diferită pentru fiecare angajat.
Dar un adevăr universal în toate sectoarele este că angajații care se simt bine la locul de muncă sunt mai productivi la locul de muncă și mai buni pentru companie, ajutând-o să o ducă mai departe. Modalități importante prin care liderii pot inspira acest lucru sunt implicarea angajaților în misiunea mai largă a companiei, ajutându-i să se alinieze la viziune și încurajând echipele să lucreze la obiective comune clare pentru a o atinge.
Doar printr-o cultură a recunoașterii și a îmbunătățirii se poate răspunde temerilor legate de dezangajare și de reducerea productivității. Pe măsură ce “marea demisie” se instalează și numărul angajaților care își părăsesc posturile crește vertiginos, încurajarea unei atmosfere de cooperare în care realizările sunt sărbătorite este esențială pentru a reuni echipele și a inspira loialitate și productivitate.