Pe tot parcursul acestui an, prețurile globale ale aluminiului au crescut continuu, iar în octombrie 2021 au câștigat 62% față de octombrie 2020. Producția din China a scăzut din cauza restricțiilor privind utilizarea energiei și a oprit producția la o fabrică cu o capacitate de 300 mii tone din provincia Yunnan. În consecință, se preconizează că prețul mediu anual în 2022 va crește cu 6% față de anul precedent.
UE este cel mai mare importator mondial de aluminiu și anul acesta și-a extins achizițiile de metal cu 4,5% față de anul precedent. Principalele tendințe și informații Potrivit Băncii Mondiale, prețul aluminiului a crescut de la 2004 dolari pe tonă în ianuarie 2021 la 2934 dolari pe tonă în octombrie 2021, o creștere de 62% față de octombrie anul trecut (1806 dolari pe tonă).
Anul viitor, se preconizează că costurile pentru aluminiu vor crește cu 6% față de anul precedent, din cauza unei combinații de factori, inclusiv o cerere ridicată din partea industriei auto, creșterea prețurilor resurselor energetice și un deficit de aprovizionare care rezultă din diminuarea producției din partea Chinei ca mijloc de a diminua emisiile de СО2.
Pe măsură ce China limitează producția de metal, trebuie să extindă importurile. În perioada ianuarie-iulie, China a cumpărat 1,5 milioane de tone de aluminiu din străinătate, ceea ce reprezintă cu 52% mai mult decât în aceeași perioadă din 2020. În termeni monetari, de-a lungul celor șapte luni, importurile au depășit 3,3 miliarde de dolari, de peste două ori mai mult decât în aceeași perioadă din 2020 (1,6 miliarde de dolari).
În noiembrie 2021, a avut loc o explozie la o fabrică de aluminiu din provincia Yunnan. Aceasta a provocat o oprire completă a producției pentru fabrica cu o capacitate de 300 mii tone și a agravat și mai mult deficitul de aprovizionare de pe piață.
Anul trecut, cantitatea de aluminiu exportată la nivel mondial a ajuns la 24 milioane de tone, stabilizându-se la nivelul anului precedent. Volumul total al exporturilor a crescut cu o rată medie anuală de +1,5% în ultimul deceniu. În termeni valorici, exporturile de aluminiu au scăzut de la 47,9 miliarde de dolari în 2019 la 44,7 miliarde de dolari în 2020.
Cele mai mari livrări au fost din Canada (2,9 milioane de tone), Rusia (2,7 milioane de tone), Emiratele Arabe Unite (2,2 milioane de tone), India (2,1 milioane de tone), Malaezia (1,5 milioane de tone), Australia (1,4 milioane de tone), Norvegia (1. 1 milioane de tone), Țările de Jos (0,7 milioane de tone), Africa de Sud (0,6 milioane de tone), China (0,6 milioane de tone) și Mozambic (0,5 milioane de tone), reprezentând împreună 70% din totalul exporturilor. România (488 mii tone) a urmat cu mult în urma liderilor.
În termeni valorici, Canada (5,5 miliarde de dolari), Emiratele Arabe Unite (4,3 miliarde de dolari) și Rusia (4,2 miliarde de dolari) au constituit țările cu cele mai ridicate niveluri de export în 2020, reprezentând împreună 31% din exporturile globale. Aceste țări au fost urmate de India, Malaezia, Norvegia, Australia, Bahrain, Țările de Jos, China, Africa de Sud, Germania și Mozambic, care împreună au reprezentat alte 41%.
În 2020, prețul mediu de export al aluminiului s-a ridicat la 1.847 de dolari pe tonă, în scădere cu -7,5% față de anul precedent. Au existat diferențe semnificative în ceea ce privește prețurile medii între principalele țări exportatoare.
În 2020, țara cu cel mai mare preț a fost Norvegia (2 367 de dolari pe tonă), în timp ce Rusia (1 568 de dolari pe tonă) a fost printre cele mai mici.
Grupul Alro Slatina, unul dintre cei mai mari producători de aluminiu din România integraţi pe verticala din Europa, a înregistrat pierderi de 47,5 milioane lei în primele şase luni din 2021, comparativ cu un profit de 253,6 millioane lei raportat în perioada similară a anului trecut, în timp ce vânzările consolidate au atins 1,53 miliarde lei, în creştere cu 13% faţă de trimestrul 1 din 2020.
La nivel individual, Alro a înregistrat venituri de 1,42 miliarde lei, în creştere faţă de 1,22 miliarde lei în trimestrul 1 din 2020 şi pierderi de 27,5 milioane lei, faţă de un profit net de 211,7 milioane lei, arată raportul financiar publicat de companie.