Comerțul electronic va continua să crească în 2022, după doi ani de expansiune accelerată, iar clienții se vor bucura de livrări mai rapide și servicii mai bune.
Restricțiile legate de pandemie privind cumpărăturile în magazine au generat schimbări destul de drastice în comportamentul consumatorilor. Cumpărarea de haine și încălțăminte online nu era un lucru pe care majoritatea cumpărătorilor erau obișnuiți să îl facă, dar acum nu se mai gândesc de două ori. Eforturile depuse de comercianții cu amănuntul și de companiile de livrare pentru a ușura procesul de cumpărare au ajutat, de asemenea, foarte mult.
Ceea ce este clar este că clienții care cumpără online doresc o livrare mai rapidă, modalități mai simple de plată și mai multe moduri de a interacționa cu magazinele. Dorința acestora de a-și îmbunătăți calitatea vieții îi obligă pe comercianți să ofere servicii din ce în ce mai bune și să extindă gama de bunuri pe care le oferă.
O problemă pe care toți participanții la eveniment au menționat-o a fost inflația, care are deja un mare impact asupra costurilor. Înainte de declanșarea pandemiei, piața era într-o formă excelentă, cu prețuri scăzute și cerere mare, dar astăzi, companiile sunt forțate să crească prețurile pentru produse și servicii.
Pentru curieri, impactul inflației poate fi contrabalansat de creșterea vânzărilor. Un număr mai mare de comenzi înseamnă mai multe livrări, ceea ce duce la prețuri mai bune pentru aceste livrări. În același timp, a permite clienților să ridice coletele de la un punct de livrare este o modalitate excelentă de a reduce timpii de livrare și de a oferi clienților mai multă flexibilitate. Dar industria are încă nevoie de multe investiții pentru a acoperi extinderea bazei de clienți.
În ceea ce privește plățile, permiterea clientului de a plăti cu cardul la livrare a contribuit în mare măsură la eliminarea numerarului din tranzacții. Clienții români pot fi încă sceptici în ceea ce privește tranzacțiile online, în sensul că nu vor să plătească înainte de a vedea produsul, dar nu mai au nevoie de numerar în aceste situații.
Există încă mult loc de creștere pe piața de comerț electronic. În timp ce magazinele online caută să își extindă oferta, introducând noi linii de produse precum Home & Deco și soluții financiare precum “cumpără acum, plătește mai târziu”, supermarketurile primesc mai multe comenzi pentru produse de zi cu zi, ceea ce înseamnă că trebuie să se asigure că au capacitatea de a acoperi aceste noi comenzi.
Dar, întrucât singura constantă pe piață este schimbarea, companiile trebuie să învețe să fie flexibile, dacă nu au făcut-o deja. În prezent, cumpărăturile online sunt la 9% din totalul cumpărăturilor, în timp ce în 2019 reprezentau doar 5-6%, dar mai sunt încă multe de crescut, mai ales că România este acum pe harta regională alături de Cehia, Ungaria și Polonia.
Tendințele din industrie indică faptul că două concepte sunt în creștere: parcurile de retail și centrele comerciale regionale. Acestea reprezintă proiecte mixte în industria imobiliară și sunt concepute pentru a le oferi clienților tot ceea ce își doresc. Sunt locuri în care familiile pot face cumpărături, dar și să se bucure de divertisment și, în același timp, trebuie să fie aproape de casă sau de locul de muncă.
Concentrarea pe client înseamnă, de asemenea, modernizarea vechilor spații industriale și comerciale la standardele actuale. Pandemia a fost benefică pentru cei care au decis să demareze proiecte de renovare, astfel încât zonele comerciale sunt acum și mai prietenoase din punct de vedere al experienței clienților.
Totul se combină cu cumpărăturile online, dar este încă nevoie de un showroom, unde clienții pot atinge și simți produsele care îi interesează. Industria logistică nu numai că își modernizează spațiile, folosind roboți și mașini automatizate, dar se și extinde, deoarece fiecare miliard de euro de vânzări noi necesită aproximativ 100.000 de metri pătrați de depozite.
Mai mult, o serie de producători se gândesc să mute înapoi în Europa unitățile de producție care acum se află în Asia. Întârzierile în livrări, creșterea costurilor și diversele lipsuri (cum ar fi criza semiconductorilor) obligă companiile să caute spații mai aproape de casă pentru a-și produce bunurile. Această situație creează oportunități în întreaga regiune a Europei Centrale și de Est, inclusiv în România.
Rutele comerciale sunt importante pentru marii retaileri în ceea ce privește spațiile comerciale.
Responsabilitatea producătorului este crucială în implementarea unui sistem care nu se limitează la bifarea unor cote de reciclare a hârtiei, ci creează de fapt ambalaje noi din deșeurile colectate și închide cercul pentru acel material.
În România, producătorii de băuturi colaborează cu aproximativ 120 de distribuitori pentru a-și deplasa produsele de-a lungul lanțului de aprovizionare și a ajunge la consumatorii finali. Acești distribuitori folosesc aproximativ 3 500 de vehicule, care adesea se întorc goale.
În România, aproximativ 7.000-10.000 de unități de vânzare cu amănuntul reprezintă aproape 35 % din consumul național.