Volumul total al închirierilor din București în primul trimestru al anului s-a ridicat la aproape 65.000 mp – similar cu cel tranzacționat în aceeași perioadă a anului trecut, dar cu 10.000 mp mai mult decât în primul trimestru 2020.
Cu toate acestea, interesul chiriașilor rămâne moderat în comparație cu anii de dinaintea pandemiei, când volumul de închiriere a depășit 70.000 mp în 2018 și 80.000 mp în 2019.
Prezența la locul de muncă în București – la jumătatea lunii mai 2022 – a fost cu 23% mai mică decât în perioada de dinaintea pandemiei. Deși prezența a crescut treptat de la -62% în aprilie 2020, în aprilie 2020, aceasta a rămas sub nivelul înregistrat în ianuarie-februarie 2020. Această scădere provine în principal de la angajații din birouri care încă lucrează de acasă sau aleg modelul hibrid.
Traficul de metrou a fost în creștere de la începutul anului, cu peste 12 milioane de călătorii în martie, cu doar 2 milioane mai puțin decât media lunară înregistrată înainte de pandemie.
Prezența călătorilor în stațiile de transport în comun din București este și ea în creștere, deși încă mai mică decât cea înregistrată la începutul anului 2020.
Mai mult, , traficul auto în București în luna mai a acestui an a depășit, la orele de vârf, nivelurile înregistrate în aceeași perioadă a anului 2019.
Începând din acest an, odată cu sfârșitul restricțiilor legate de pandemie, după o perioadă de doi ani, total diferită de viața de dinaintea acesteia, alte tendințe se conturează pe piața de birouri:
– Marii ocupanți au revenit la birou, majoritatea într-o configurație hibridă – 2-3 zile la birou, 2-3 zile de lucru de acasă – o configurație care, cel mai probabil, va deveni permanentă.
– Angajații și-au reevaluat prioritățile, nu le place să petreacă perioade mai lungi de timp blocați în trafic, în drum spre sau de la serviciu.
– Mai ales de la începutul anului, creșterea cererii din partea potențialilor chiriași a dus ulterior la un interes sporit din partea potențialilor cumpărători.
– O mare parte din noua cerere provine din planurile de relocare, unele ca urmare a situației geopolitice actuale.
– Reducerea duratei contractelor de închiriere de la 5 ani, standardul înainte de pandemie, la 3 ani.
– Departamentele de resurse umane cercetează noi modalități de a readuce angajații la birou.
– Unele companii sunt acum dispuse să renunțe la spațiile de birouri ocupate în prezent, chiar dacă sunt sub contract de închiriere în derulare, pentru a găsi un spațiu mai potrivit pentru angajații lor.
– Creșteri ale chiriilor – influențate de inflație și ajustate pe baza IAPC (Indicele armonizat al prețurilor de consum) – majoritatea chiriilor din contractele existente, inclusiv taxele de serviciu, au crescut sau vor crește cu aproximativ 5%.
– Dacă până acum chiriile efective nete au fost diminuate în timpul pandemiei de diversele stimulente oferite de proprietari, acum aceste chirii au început să crească prin efectul contractelor.