Peisajul de reglementare al UE pentru automobilele electrice este în continuă evoluție, cu noi funcționalități care apar aproape zilnic. Uniunea Europeană creează un nou cadru de reglementare ambițios pentru date și inteligență artificială, cu implicații majore pentru sectorul auto. Acest lucru ar afecta nu numai producătorii de vehicule, ci și furnizorii și distribuitorii de automobile, precum și furnizorii de produse și servicii conexe, de la telecomunicații, divertisment, asigurări, stații de alimentare/încărcare și servicii post-vânzare.
Noul cadru va include, în special, Legea privind datele, propusă recent. Aceasta stabilește principii generale pentru accesul la date pentru produsele conectate, introducând drepturi ale utilizatorilor pentru accesarea și partajarea datelor, principii contractuale pentru schimbul de date între întreprinderi și principii de comutare pentru serviciile de cloud.
Cu toate acestea, potrivit Comisiei Europene, este posibil ca Legea privind datele să nu fie suficient de detaliată pentru furnizarea de servicii dependente de date în sectorul auto.
Având în vedere acest lucru, în martie, Comisia a deschis o consultare cu privire la potențialele norme sectoriale pentru datele referitoare la vehicule.
Inițiativele UE în materie de date vor afecta capacitatea părților interesate de a dezvolta noi funcții și servicii care depind de disponibilitatea datelor. Aceste noi funcții ar putea include, de exemplu, posibilitatea de a debloca de la distanță ușa unui vehicul pentru un serviciu de mobilitate partajată, de a afișa informații privind limita de viteză pe tabloul de bord pentru serviciile de navigație sau de a afișa informații privind încărcarea sau descărcarea bateriei unui autovehicul pentru serviciile legate de vehiculele electrice.
Comisia are în vedere trei opțiuni de politică generale. Cea mai puțin invazivă – în afară de a nu face nimic – ar fi impunerea unor drepturi egale de acces la datele de la bordul vehiculelor, fără a reglementa datele care urmează să fie colectate. În cadrul celei de-a doua opțiuni, UE ar impune disponibilitatea unei liste minime de date, funcții și resurse, de la distanță și într-un format specific. Cea de-a treia opțiune ar include, de asemenea, norme de guvernanță privind accesul. Din punctul de vedere al Comisiei Europene, obligațiile mai extinse ar oferi beneficii mai mari, dar și costuri potențial mai mari și risc de întârziere.
Abordarea pe care o va alege UE va avea implicații semnificative pentru părțile interesate. De exemplu, în cadrul primei opțiuni, libertatea producătorilor de a decide ce date colectează vehiculele lor ar putea limita capacitatea părților terțe de a utiliza aceste date, de exemplu pentru a oferi servicii pentru mai multe mărci.
În timp ce actualizarea prognozei pentru 2022 din martie a reflectat impactul invaziei Rusiei în Ucraina, actualizarea din aprilie abordează unele provocări suplimentare care au apărut, inclusiv o redresare destul de lentă a aprovizionării cu semiconductori, impactul unor noi blocaje COVID în China și influența pe termen mai lung a prețurilor ridicate ale materiilor prime care.
În cadrul celei de-a doua opțiuni, producătorii ar trebui să publice liste de date, funcții și resurse ale vehiculelor accesibile pe un anumit model sau versiune a unui vehicul – facilitând, eventual, serviciile oferite proprietarilor de diferite mărci de vehicule, răspunzând în același timp nevoilor de date ale organismelor guvernamentale pentru monitorizarea traficului, a emisiilor de CO2 sau de poluanți sau a siguranței vehiculelor.
Iar impunerea unor norme uniforme de guvernanță privind accesul la date ar putea promova și mai mult acest acces și, în cele din urmă, ar putea crea condiții de concurență mai echitabile și stimulente mai mari pentru investiții.
Consultarea se va desfășura până la 21 iunie, iar Comisia ar trebui să își publice concluziile la sfârșitul verii. Între timp, Comisia desfășoară, de asemenea, consultări cu privire la normele antitrust aplicabile colectării și partajării de date între concurenții (actuali și potențiali). Comisia a publicat recent un proiect de orientări generale antitrust pentru evaluarea partajării și punerii în comun a datelor, printre altele, care se vor aplica cel mai probabil între 2023 și 2033. Regulamentul de exceptare pe categorii de autovehicule al Comisiei este, de asemenea, în curs de revizuire, urmând ca de la jumătatea anului 2023 până în 2028 să fie înlocuită o exceptare pe categorii cu norme specifice pentru partajarea datelor la bordul autovehiculelor.
La fel ca în multe sectoare, este probabil ca reglementările UE să se extindă în cascadă în alte jurisdicții. Astfel, consultările Comisiei oferă părților interesate o ocazie prețioasă de a influența viitorul peisaj de reglementare.
Noul cadru de reglementare va completa normele antitrust ale UE. Comisia a impus anterior condiții, în temeiul normelor antitrust, privind accesul la interfețele de protocol de aplicație (API) și la aplicațiile integratoare în legătură cu serviciile de mobilitate, cum ar fi car sharing, ride hailing, serviciile de parcare și încărcarea vehiculelor electrice.