Pe măsură ce majoritatea părților lumii încep să iasă din restricțiile impuse de pandemie, este clar că numeroasele companii planifică un viitor în care angajații lor vor putea continua să aibă munca de la distanță cel puțin o parte din timp, arată un sondaj realizat în rândul a peste 530 de companii din 46 de județe.
Printre participanți s-au numărat membri ai consiliilor de administrație, manageri și experți din domeniul mobilității globale, al resurselor umane (HR), al legislației fiscale și al dreptului muncii din mai multe industrii.
În timpul pandemiei, mulți angajați s-au obișnuit să lucreze de la distanță și, adesea, au constatat că acest lucru le aduce avantaje de care doresc să poată beneficia în continuare în mediul post-pandemie.
Prin urmare, marea majoritate a companiilor intervievate integrează munca la distanță în planificarea lor pe termen lung, deoarece înțeleg că acest lucru este esențial pentru experiența angajaților și oferă, de asemenea, numeroase beneficii pentru întreprindere în ceea ce privește flexibilitatea. De exemplu, munca la distanță poate deschide noi oportunități de a angaja personal dintr-o gamă mai largă de locații.
89% dintre companii fie au implementat o strategie de lucru la distanță, fie iau în considerare o astfel de strategie. Chiar și companiile din sectoare care ar putea fi considerate nepotrivite pentru munca la distanță, cum ar fi industria prelucrătoare, continuă să elaboreze politici de lucru la distanță cel puțin pentru o parte dintre angajații lor și iau în considerare, de asemenea, noi inovații tehnologice, cum ar fi efectuarea întreținerii mașinilor de la distanță cu ajutorul căștilor de realitate virtuală.
Deși majoritatea muncii la distanță se desfășoară în cadrul aceleiași țări, s-a dezvoltat și conceptul de “muncă de oriunde”, care include ideea de muncă la distanță transfrontalieră. În timpul pandemiei, vizitele scurte în alte țări au devenit imposibile în multe cazuri din cauza reglementărilor de carantină, astfel încât mulți angajați au petrecut perioade mai lungi lucrând la distanță în afara țării în care lucrează, de exemplu pentru a vizita membrii familiei.
După pandemie, este probabil ca această posibilitate să continue să fie atractivă pentru mulți angajați, care ar putea, de exemplu, să dorească să combine timpul de concediu cu munca la distanță în altă țară. În plus, angajatorii analizează numeroase modalități prin care munca la distanță transfrontalieră le poate eficientiza activitatea.
De exemplu, detașarea virtuală a unui angajat pentru a lucra la proiecte care se desfășoară în altă țară poate reduce costurile și poate fi mai atractivă pentru un angajat care are angajamente familiale decât o detașare fizică. În plus, angajarea transfrontalieră poate lărgi potențialul bazin de talente din care un angajator se poate inspira.
Așadar, conceptul de “muncă de oriunde” prezintă numeroase avantaje atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Cu toate acestea, există unele provocări, în principal legate de aspecte fiscale și juridice.