Pe măsură ce munca la distanță devine o normă, tot mai multe companii au început urmărirea angajaților prin monitorizarea desktopului, supraveghere video și alte instrumente digitale. Aceste sisteme sunt concepute pentru a reduce încălcarea regulilor – și totuși, noi cercetări sugerează că, în unele cazuri, acestea se pot întoarce serios împotriva lor.
În aprilie 2021, cererea globală de software de monitorizare a angajaților a crescut de mai mult de două ori. Căutările online pentru “cum să monitorizezi angajații care lucrează de acasă” au crescut cu 1.705%, iar vânzările pentru sistemele care urmăresc activitatea lucrătorilor prin monitorizarea desktopului, urmărirea tastelor, supravegherea video, urmărirea locației GPS și alte instrumente digitale au explodat.
Studiile au arătat că, în anumite contexte, monitorizarea poate descuraja anumite comportamente specifice, cum ar fi furtul de către lucrătorii din restaurante. Cu toate acestea, cercetările noastre recente sugerează că, în multe cazuri, monitorizarea angajaților se poate întoarce serios împotriva lor.
Pentru a stimula agenția, tratați angajații în mod corect
În mod clar, monitorizarea poate avea unele efecte secundare negative majore. Dar este posibil să obțineți beneficiile monitorizării angajaților fără a-i împinge pe aceștia să își abandoneze morala? Este probabil ca faptul de a fi monitorizat să aibă întotdeauna cel puțin un anumit impact negativ asupra simțului de agenție și a responsabilității morale a oamenilor, dar s-a identificat un mecanism care poate reduce acest efect.
Atunci când angajații simt că sunt tratați în mod echitabil, este mai puțin probabil ca ei să sufere o scădere a capacității de acțiune și, prin urmare, este mai puțin probabil să își piardă simțul responsabilității morale ca răspuns la monitorizare.
Deci, ce înseamnă acest lucru pentru angajatori? Există nenumărate modalități prin care liderii pot spori percepția justiției (și, astfel, pot păstra sentimentul de agenție al angajaților). Ca punct de plecare, mai degrabă decât să implementeze unilateral un sistem de monitorizare, liderii ar trebui să găsească modalități de a le oferi angajaților vizibilitate și contribuții cu privire la situațiile în care supravegherea este adecvată și când ar trebui să fie în afara limitelor – și apoi să se țină de aceste limite.
De exemplu, platformele de mesagerie instantanee pentru servicii financiare le permite managerilor să monitorizeze conversațiile angajaților doar în măsura în care este necesar pentru păstrarea înregistrărilor și respectarea legislației, existând linii directoare stricte care împiedică orice supraveghere fără o justificare solidă.
De asemenea, liderii ar trebui să găsească modalități de a le oferi angajaților acces la propriile date, precum și la datele agregate și anonime colectate de la echipele relevante. Aceste date ar trebui, la rândul lor, să fie utilizate în moduri care să aducă beneficii angajaților.
Atunci când este utilizată corect, monitorizarea angajaților poate preveni accidentele, poate stimula performanța și poate îmbunătăți starea generală de bine. Dar studiile demonstrează că poate reduce, de asemenea, sentimentul de autonomie și responsabilitate personală al angajaților, ceea ce poate crește prevalența chiar a comportamentelor pe care aceste sisteme sunt menite să le descurajeze.
Pentru a atenua acest risc, liderii trebuie să se asigure că îi tratează pe angajați în mod echitabil, că încurajează responsabilitatea și că încadrează monitorizarea ca pe un instrument de împuternicire – nu de pedepsire – a angajaților.