56% dintre întreprinderile de comerț cu amănuntul din zona euro au răspuns că inflația le-a oferit posibilitatea de a crește prețurile dincolo de compensarea costurilor. Întreprinderile mai mici oferă mai puține reduceri în acest sezon de sărbători în comparație cu întreprinderile mai mari. Industriile de automobile, de comerț electronic și de electronice și electrocasnice au fost cele mai susceptibile de a profita de inflație.
Pe măsură ce economia se redresează în urma pandemiei, inflația a crescut în ultimele luni, afectând atât comercianții cu amănuntul, cât și consumatorii care se pregătesc pentru sărbători.
Mai mult de jumătate dintre întreprinderile de comerț cu amănuntul din zona euro se folosesc de inflație pentru a crește prețurile mai mult decât este necesar pentru a compensa creșterea costurilor.
Principalele constatări realizate în această toamnă:
- 56% dintre întreprinderile de retail spun că inflația le-a dat posibilitatea de a crește prețurile peste ceea ce este necesar pentru a compensa costurile mai mari
- Mai mult de jumătate dintre comercianții cu amănuntul au crescut prețurile cu 20% sau mai mult, în medie.
- 52% dintre întreprinderi oferă mai puține sau deloc reduceri în acest sezon de sărbători
- Reducerile mai mici și creșterea prețului produselor complementare sunt cele mai populare modalități prin care întreprinderile cresc prețurile.
- 56% dintre companiile de retail au crescut profiturile peste inflație pentru a crește profitabilitatea
Întreprinderile mari au fost mai predispuse decât întreprinderile mici și mijlocii (IMM) să arate că au folosit inflația pentru a compensa mai mult decât costurile, cu o rată de 63%, față de 52% din IMM-uri.
Industriile de automobile, comerț electronic și electronice sunt cele mai susceptibile de a majora prețurile.
Dintre întreprinderile care aparțineau industriei auto, 72% au indicat că au majorat prețurile pentru a compensa mai mult decât costurile. 65% dintre întreprinderile din domeniul comerțului electronic și 62% dintre întreprinderile din domeniul electronicelor și aparatelor electrocasnice au recunoscut, de asemenea, că au practicat prețuri exagerate.
85% dintre întreprinderi au majorat prețurile, iar 55% dintre comercianții cu amănuntul au crescut prețurile cu 20% sau mai mult, în medie.
Dintre cei care au majorat prețurile, 28% dintre întreprinderile mari au majorat prețurile cu 50% sau mai mult, comparativ cu 6% dintre IMM-uri și 12% dintre IMM-uri.
În acest sezon de sărbători, 38% dintre întreprinderi vor oferi mai puține reduceri decât anul trecut, iar 14% nu vor oferi niciuna. Întreprinderile mai mici oferă mai puține reduceri în acest sezon de sărbători în comparație cu întreprinderile mai mari. Cincizeci și șapte la sută dintre IMM-uri și 56% dintre IMM-uri spun că intenționează să ofere mai puține reduceri sau deloc, comparativ cu 36% dintre întreprinderile mari.
Îmbrăcămintea și accesoriile (74%), electronicele și electrocasnicele (66%), precum și mobilierul și obiectele de mobilier pentru casă (57%) sunt industriile care vor oferi cel mai probabil mai puține reduceri în acest sezon de sărbători.
Dintre întreprinderile care au crescut prețurile, 55% au micșorat reducerile, iar 48% au crescut prețul produselor complementare.
Mobila și mobilierul pentru casă (51%), sănătatea și îngrijirea personală (50%), îmbrăcămintea și accesoriile (50%), precum și electronicele și aparatele (45%) sunt industriile care au cele mai multe șanse să fi micșorat reducerile.
Industriile care au avut cele mai multe șanse să fi majorat prețul produselor complementare includ automobilele (61%), materialele de construcții, echipamentele și rechizitele de grădinărit (46%), electronicele și aparatele (45%) și sănătatea și îngrijirea personală (43%).
De asemenea, întreprinderile folosesc tactici de stabilire a prețurilor, cum ar fi contracția, majorarea suprataxelor și gruparea produselor pentru a crește prețurile.