Empatia ne permite să construim o comunitate, să avem conversații mai semnificative și să ne simțim mai puțin singuri. Ne vedem pe noi înșine în cei din jurul nostru și le înțelegem mai bine experiențele. De asemenea, ne simțim înțeleși de ceilalți și ne simțim în siguranță să împărtășim. Cercetările arată că ființele umane devin din ce în ce mai puțin empatice. Ne prioritizăm mai des interesele și ne este greu să ne conectăm cu ceilalți atunci când majoritatea interacțiunilor noastre sunt virtuale. Acest individualism nu este în totalitate rău. Viața noastră de zi cu zi este plină de oportunități și învățăm să prețuim iubirea de sine și obiectivele personale. Dar, pe măsură ce interacțiunile noastre devin din ce în ce mai virtuale și distribuite la nivel global, ne putem simți mai deconectați de ceilalți. Practicarea obiceiurilor oamenilor empatici ne poate ajuta să construim comunități și conexiuni pentru a face din viețile noastre – și din lume – un loc mai bun.
Ce este un empatic?
Un empatic este o persoană cu o capacitate foarte dezvoltată de a înțelege perspectiva unei alte persoane. Ei se pun cu ușurință în locul altor persoane pentru a experimenta ceea ce simt, ceea ce le permite să se conecteze cu ceilalți la un nivel mai profund decât majoritatea.
Tipuri de empatie
Empatia afectivă
Empatia afectivă (sau contagiunea emoțională) descrie oglindirea sentimentelor cuiva. Atunci când vedem o persoană care experimentează durere sau bucurie, creierul nostru activează aceleași zone motorii și senzoriale ale creierului ca și persoana pe care o privim. Acest lucru ne determină să mimăm inconștient limbajul corporal și expresiile faciale ale acestora.
Facilitează legătura socială și oferă lecții de viață importante. Atunci când ați făcut pe cineva să se simtă prost, experimentați consecințele deciziilor dumneavoastră. Dar empatia afectivă te poate face, de asemenea, să mimezi sentimente negative, cum ar fi suferința, panica sau anxietatea copleșitoare, ceea ce te poate face să devii evitant sau să te deconectezi de persoana pe care o imiți.
Empatie cognitivă
Acest tip se mai numește și recunoaștere a emoțiilor, înțeleasă în mod colocvial ca simpatie. Empatia cognitivă vă permite să percepeți și să identificați starea emoțională a unei alte persoane.
Empatia cognitivă determină rezultate pozitive și negative. Atunci când ne folosim de experiențele noastre, îi putem consola pe ceilalți mai eficient. De asemenea, joacă un rol social important, dând un șut în dorința noastră de a ajuta atunci când suntem martorii unei nedreptăți. Și este un motor puternic de schimbare socială. Capacitatea de a relaționa cu ceilalți prin intermediul experiențelor noastre ne motivează să luptăm pentru politici mai echitabile.
Dar oamenii pot, de asemenea, să ne manipuleze empatia cognitivă, profitând de încercarea noastră de a ne conecta. Partenerul sau colegul tău de serviciu s-ar putea să se arate supărat din cauza unui lucru pentru a te face să empatizezi și să îi iei partea într-o ceartă.
Empatia din compasiune
Acesta este cel mai activ tip de empatie. Este similar cu celelalte două, dar în loc să simțim doar empatie, compasiunea ne motivează să facem ceva pentru a îmbunătăți situația cuiva.
Să zicem că observați o persoană fără adăpost care doarme în fața clădirii biroului dvs. și simțiți o empatie imensă. Simțiți frig când îi vedeți tremurând și vă puteți identifica cu lipsa lor de siguranță din cauza unei experiențe din copilărie. Dar compasiunea este cea care vă împinge să le dați bani, să le cumpărați haine călduroase sau să îi ajutați să găsească un adăpost sigur pentru persoanele fără adăpost.
De ce este importantă empatia?
Relațiile umane de succes depind de empatie. Atunci când putem împărtăși în mod deschis experiențe, nevoi și dorințe, construim o punte care promovează colaborarea și bunăstarea colectivă. Îi putem dezumaniza și obiectiviza pe ceilalți dacă nu cultivăm această inteligență emoțională.
Iată încă trei motive pentru a vă încorda mușchii empatici:
Conexiunile sociale
Empatia este crucială pentru a construi conexiuni puternice cu alți oameni. Oamenii sunt ca niște cărți bune – nu totul este dezvăluit dintr-o dată. Atunci când îi abordăm pe ceilalți dintr-un loc al empatiei, înțelegem cum iau decizii sau cum răspund la diferite situații și putem învăța cum să îi tratăm într-un mod care să stârnească pozitivitate. Toată această muncă construiește conexiuni mai profunde.
Acceptarea
Acceptarea și îmbrățișarea celorlalți pentru ceea ce sunt ne permit să învățăm de la un set mai divers de oameni și să ne creștem mai repede conștiința de sine. Viața este un proces continuu de învățare; toată lumea are ceva de învățat. Dar vom reține detaliile doar dacă ne putem raporta la experiențele lor.
Îmbunătățirea bunăstării mentale
Empatia înseamnă să facem un pas înapoi de la noi înșine și să acordăm mai multă atenție altcuiva. Atunci când un prieten împărtășește o experiență dificilă, empatizarea cu el ne învață să ne reglăm emoțiile mai egoiste și să ne mutăm accentul pe el.
Ieșirea din propriile noastre minți poate ajuta la reducerea anxietății și ne poate face să ne simțim prieteni, parteneri și membri ai familiei mai buni. Acest lucru ne sporește stima de sine și ne permite să construim o comunitate, ceea ce îmbunătățește, de asemenea, sănătatea mintală.
Obiceiurile oamenilor foarte empatici
Persoanele empatice tind să împărtășească următoarele obiceiuri. Dacă vrei să știi dacă ești un empatic, vezi dacă le practici pe toate.
Ascultarea activă
Ascultăm activ atunci când lucrăm în mod intenționat pentru a înțelege și reține informațiile. Tehnicile comune de ascultare activă includ eliminarea distragerilor, folosirea contactului vizual direct și imitarea limbajului corporal. O mai bună implicare în conversație vă îmbunătățește capacitatea de a relaționa cu cealaltă persoană. Dacă sunteți un lider, ascultarea este deosebit de importantă.
Imaginează-ți că un coleg pe care îl conduci îți cere un sfat în legătură cu un conflict la locul de muncă și îți dai seama că este nervos și nu se simte confortabil. Arătați empatie punând deoparte telefonul mobil, menținând contactul vizual și dând din cap la gesturile pe care le înțelegeți. Dorința dvs. demonstrabilă de a asculta îi va face să se simtă mai confortabil să împărtășească.
Folosiți-le imaginația
De cele mai multe ori, nu veți împărtăși o experiență identică cu altcineva. Empatia înseamnă să iei experiențe și emoții mai largi și să le raportezi la ceilalți. De exemplu, cu toții am simțit tristețe. Poți relaționa cu tristețea colegului tău de cameră în urma unei despărțiri pentru că și tu ai simțit la fel când părinții tăi au divorțat.
Pentru situațiile în care nu puteți relaționa din experiență, încercați să vizualizați cum ați reacționa în locul lor. Nu deraiați conversația discutând această ipoteză în timpul conversației – folosiți-o ca pe un exercițiu intern pentru a dezvolta o conexiune cu experiența celeilalte persoane.
Acordați atenție indiciilor non-verbale
Uneori, ceea ce nu se spune este cel mai important. Adesea, ne bazăm mai mult pe indicii non-verbale decât pe cele verbale pentru a extrage înțelesul unei situații. Exersați intuirea sensului și a stării de spirit din indicii non-vocale, cum ar fi gesturile, expresiile faciale și contactul vizual (sau lipsa acestuia). Fiți atenți la viteza, volumul și tonul unei persoane atunci când vorbește.
În mod similar, reglați-vă indicii non-vocale. O atingere liniștitoare și o voce calmă vor fi mai eficiente pentru a înveseli pe cineva decât brațele agitate și un ton zgomotos.
Rămâneți în tăcere
Deși împărtășirea propriilor experiențe poate fi utilă, lăsați-i întotdeauna pe ceilalți să își termine gândurile și împărtășiți doar atunci când vi se cere să răspundeți.
Oferiți sfaturi doar atunci când vi se solicită în mod explicit. Primirea de sfaturi poate face ca unele persoane, cum ar fi cei care fac pe plac oamenilor, să se simtă confuze și împovărate, deoarece vor să urmeze sfaturile pentru a vă face fericit. Dar s-ar putea să fie împotriva a ceea ce vor ei să facă cu adevărat. De asemenea, sfaturile sunt adesea părtinitoare și ne proiectează opiniile, așa că oferiți-le cu moderație și având în vedere interesul lor.
Punând întrebări
Întrebările arată că asculți activ și că îți pasă sincer de situația lor. De asemenea, acestea pot clarifica detalii specifice pentru a vă ajuta să dezvoltați empatie.
Răcirea înainte de a răspunde
O persoană empatică prețuiește suficient de mult sentimentele celorlalți pentru a-i lăsa să se explice, chiar și atunci când acest lucru este inconfortabil.
Imaginați-vă că un coleg vă confruntă în legătură cu ceva ce ați făcut și care l-a supărat. Este important să ascultați și să puneți întrebări, mai degrabă decât să reacționați defensiv.
Luați o pauză înainte de a răspunde, lăsându-i să-și spună povestea pe deplin și permițându-vă să vă scuturați de orice defensivă inițială. Cereți mai mult timp dacă este necesar, astfel încât să puteți aborda situația cu empatie și onestitate.
Cultivați auto-compătimirea
Învățând cum să fiți mai empatic îi veți face pe cei din lumea dumneavoastră să se simtă îngrijiți și ascultați. Dar vă va ajuta, de asemenea, să dezvoltați compasiune pentru dumneavoastră. Experiențele tuturor sunt valoroase și merită să le îngrijești, inclusiv pe ale tale.
Dezvoltarea obiceiurilor oamenilor empatici vă va ajuta, de asemenea, să observați aceste trăsături la ceilalți. Dacă vă înconjurați de colegi empatici, vă veți bucura de relații mai semnificative și de un sentiment sporit de comunitate – iar acest lucru este de neprețuit.