Dacă anxietatea se instalează în timpul unei ședințe, ar putea indica faptul că ceva nu este în regulă. Și s-ar putea să trebuiască să evaluați situația pentru a decide de ce vă simțiți astfel. Poate că nu sunteți de acord cu punctul de vedere al unui coleg, dar vă temeți să vorbiți, sau poate știți că un nou termen limită al unui proiect vă obligă să lucrați peste program. Odată ce știți ce vă declanșează anxietatea, puteți lucra pentru a gestiona acest sentiment, poate respirând adânc sau scuzându-vă pentru câteva minute. Iar ușurința cu care desfășurați acest proces – observarea, evaluarea și gestionarea sentimentelor dumneavoastră – vă luminează abilitățile de inteligență emoțională.
Ce este inteligența emoțională?
Inteligența emoțională, sau coeficientul emoțional , este abilitatea de a identifica și de a vă gestiona emoțiile. A avea această inteligență înseamnă, de asemenea, că poți recunoaște și te poți adapta la emoțiile celorlalți.
Primul pas este recunoașterea, astfel încât, atunci când simțiți un anumit lucru, să îl puteți numi și să înțelegeți de ce îl simțiți. Apoi vine gestionarea acestei emoții, care implică reglarea comportamentului tău și luarea oricăror măsuri necesare, cum ar fi respirația sau meditația, pentru a atenua emoțiile copleșitoare sau nedorite.
Ce sunt abilitățile de inteligență emoțională?
Autogestionarea emoțională oferă beneficii enorme, cum ar fi îmbunătățirea abilităților sociale, deoarece înțelegeți motivațiile celorlalți și urmărirea oportunităților profesionale în ciuda sindromului impostorului.
Pentru a vă îmbunătăți inteligența emoțională, puteți exersa următoarele cinci abilități soft de inteligență emoțională.
Conștientizarea de sine
Conștientizarea de sine este capacitatea dumneavoastră de a vă considera din perspectiva unei persoane din afară, încercând să faceți tot posibilul pentru a elimina prejudecățile personale și gândurile negative automate despre dumneavoastră.
Înțelegerea mai obiectivă a cine sunteți și de ce vă comportați așa cum o faceți vă poate ajuta să vă înțelegeți mai bine sentimentele și modul în care acestea vă afectează comportamentul.
Pentru a exersa conștientizarea emoțională, încercați să vă etichetați sentimentele. Această practică diminuează intensitatea lor, facilitând evaluarea și abordarea lor în mod obiectiv. De asemenea, ați putea începe o practică a jurnalului pentru a vă înțelege mai bine sentimentele și modul în care acestea vă afectează pe dumneavoastră și pe ceilalți.
Reglarea emoțională
Odată ce sunteți suficient de conștient de sine pentru a vă recunoaște emoțiile mai obiectiv, puteți învăța să vă autoreglați. Acest lucru implică trecerea de la etichetare la crearea de planuri de acțiune care să vă ajute să vă calmați sentimentele hiperactive sau cele care vă afectează negativ viața, cum ar fi anxietatea de a vorbi în public sau îngrijorarea frecventă.
Alte mecanisme de copiere includ enumerarea argumentelor pro și contra ale unui anumit comportament ca reacție emoțională sau respirația profundă de cinci ori înainte de a acționa în funcție de sentimentele tale.
Auto-motivarea
Auto-motivarea privește modul în care sunteți mișcat intern pentru a vă atinge obiectivele. Dacă ești foarte motivat, vei depune eforturi pentru a înțelege mai bine modul în care emoțiile tale îți influențează succesul – și, de asemenea, te vei strădui să reglezi aceste emoții.
Determinați-vă motivațiile – fie că este vorba de securitate financiară sau de relații mai puternice – și folosiți-le pentru a vă încuraja să vă evaluați peisajul emoțional. Concentrează-te pe modul în care sentmentele tale și comportamentele care le însoțesc te afectează în atingerea obiectivelor tale.
Apoi, colaborați cu un antrenor de carieră, un mentor profesional sau un specialist în sănătate mintală pentru a determina cea mai bună cale de a vă regla emoțiile și de a vă îmbunătăți comportamentul.
Empatie
Empatia este capacitatea de a înțelege și de a împărtăși sentimentele cuiva. Dacă un prieten se simte deprimat pentru că nu a primit mărirea de salariu pe care și-o dorea, puteți să vă identificați cu dezamăgirea lui, deoarece și dvs. ați simțit această emoție. Acest lucru înseamnă că le puteți oferi un sprijin mai autentic și mai semnificativ.
A deveni mai empatic înseamnă să vă înțelegeți mai bine emoțiile, astfel încât să le puteți raporta la experiențele altora. La locul de muncă, ați putea da dovadă de empatie abordând cu calm conflictele de la locul de muncă, deoarece nu știți niciodată ce zi are un coleg de serviciu. Sau ați putea evita să grăbiți un stagiar pentru ca acesta să nu se simtă copleșit.
Comunicare eficientă
Exersarea abilităților de comunicare eficientă înseamnă că puteți vorbi cu mai multă acuratețe și obiectivitate despre sentimentele dvs. și despre ceea ce aveți nevoie de la ceilalți.
Acest lucru construiește transparență, onestitate și încredere în relațiile tale. De asemenea, arată că aveți inteligența emoțională necesară pentru a trece de la simpla recunoaștere a emoțiilor dvs. la articularea acestora cu ceilalți.
Pentru a deveni un comunicator inteligent din punct de vedere emoțional, exersați abilitățile de ascultare activă în ceea ce privește gândurile dumneavoastră și cuvintele celorlalți. Acest lucru ar putea implica să vă ascultați pe voi înșivă prin consemnarea în jurnal a sentimentelor voastre și prin folosirea unui limbaj corporal primitor pentru a crea încredere.
Cum să îmbunătățiți abilitățile de inteligență emoțională
Oamenii inteligenți emoțional sunt un atu la locul de muncă, deoarece își pot comunica eficient nevoile, pot empatiza cu colegii și pot dezamorsa conflictele încărcate emoțional.
Iată câteva sfaturi pentru a vă dezvolta abilitățile de inteligență emoțională:
- Faceți exerciții fizice: Exercițiul fizic eliberează endorfine care pot elibera stresul și vă pot îmbunătăți starea de spirit. Dacă observați că vă confruntați cu emoții negative și neprofesionale sau recunoașteți un potențial declanșator, luați în considerare posibilitatea de a face mișcare pentru a atenua sentimentele nedorite.
- Stabiliți limite emoționale: Deși există modalități sănătoase de exprimare a emoțiilor la locul de muncă, de multe ori cea mai bună metodă de a rămâne profesionist este de a stabili limite emoționale în relațiile de muncă. Ați putea decide să nu discutați pe larg chestiuni personale cu managerul dvs. sau să împărtășiți opinii politice în cadrul întâlnirilor cu clienții.
- Rămâneți flexibil: Flexibilitatea cognitivă vă ajută să vă adaptați la evenimente neplanificate și să vă gestionați emoțiile negative. Sarcinile întârziate ale unui coleg ar putea să vă încetinească fluxul de lucru, provocându-vă frustrare. Dacă sunteți flexibil din punct de vedere mental, vă puteți adapta rapid la această actualizare într-un mod pozitiv și puteți comunica orice frustrare în mod profesionist.
- Dezvoltați-vă empatia: Atunci când vă îmbunătățiți inteligența emoțională, vă îmbunătățiți și empatia. Știți mai multe despre emoțiile dumneavoastră și puteți apoi să le recunoașteți la ceilalți.
- Acest lucru vă ajută să înțelegeți mai bine de ce colegii dvs. se comportă așa cum o fac, pentru a aborda acțiunile lor într-o manieră plină de compasiune și de susținere.
- Lucrați cu un partener de responsabilitate: Dacă vă simțiți prea aproape de emoțiile dvs. pentru a le evalua în mod obiectiv, luați în considerare posibilitatea de a lucra cu un prieten de încredere, un mentor sau un profesionist în domeniul sănătății mintale. Ați putea să întrebați un prieten despre părerea lui despre abilitățile dumneavoastră de reglare emoțională sau să lucrați cu un terapeut pentru a vă numi sentimentele și a explora simptomele fizice pe care le provoacă aceste sentimente.
Iar acești însoțitori vă pot responsabiliza, verificând progresul și semnalând momentele în care vă lăsați emoțiile să vă depășească.
- Cereți feedback: Atunci când vă creați obiectivele profesionale axate pe inteligența emoțională, cereți colegilor de muncă și managerului dvs. feedback cu privire la abilitățile dvs. de reglare emoțională.
- De asemenea, puteți solicita un feedback mai specific, cum ar fi dacă ei cred că prezentați obiceiurile unei persoane empatice sau dacă aveți tendința de a ridica vocea în timpul conflictelor. Folosiți aceste informații pentru a vă face obiectivele specifice și verificați cu aceste persoane progresele înregistrate pe parcursul călătoriei dumneavoastră de autoperfecționare.
Beneficiile ale îmbunătățirii abilităților tale de inteligență emoțională
Creșterea inteligenței tale emoționale înseamnă că îți poți gestiona mai bine emoțiile pentru a-ți îmbunătăți bunăstarea generală. Această inteligență emoțională vă oferă, de asemenea, șansa de a influența impresiile pe care le au ceilalți despre dumneavoastră. Fie că o simțiți sau nu, vă puteți comporta cu profesionalism, cu încredere și într-o manieră solidară.
Iată care sunt benefiiile îmbunătățirii vieții tale prin intermediul inteligenței emoționale.
O conducere mai eficientă
Inteligența emoțională este o trăsătură cheie de leadership. Liderii eficienți stimulează empatia pentru a înțelege mai bine nevoile echipei lor. De asemenea, ei își recunosc propriile emoții suficient de bine pentru a le gestiona în funcție de circumstanțe.
În calitate de manager, chiar dacă vă simțiți demotivat, ați putea să vă exprimați entuziasmul și încurajarea pentru a crește moralul și nivelul de implicare al echipei.
O mai bună comunicare generală
Comunicarea deficitară este o cauză frecventă a conflictelor și neînțelegerilor la locul de muncă. Dacă nu vă puteți exprima în mod profesionist, ați putea escalada o dispută altfel sănătoasă. Iar împărtășirea unor specificații de proiect neclare ar putea duce la pierderi de timp și efort, frustrându-și colegii de echipă.
Înțelegându-vă emoțiile înseamnă că vă puteți articula mai clar dorințele și nevoile, stabilind cu precizie așteptările, astfel încât oamenii să nu vă dezamăgească sau să se simtă confuzi în legătură cu comportamentul dumneavoastră.
Creșterea autocontrolului
Dacă știți cum vă simțiți, de ce și cum acest sentiment vă afectează comportamentul, obțineți mai mult autocontrol asupra acțiunilor dumneavoastră. Vă puteți autoregla emoțiile negative și comportamentele care rezultă din acestea și puteți pleda pentru nevoile dumneavoastră pentru a simți mai multă autodeterminare asupra vieții dumneavoastră.
Scăderea stresului
Stresul vă împiedică capacitatea de a vă concentra și de a îndeplini sarcinile cu acuratețe. Iar atunci când nu vă puteți finaliza munca, acest lucru duce la și mai mult stres. Dar o inteligență emoțională ridicată înseamnă că înveți mai multe despre ceea ce te copleșește. Apoi, puteți evita cu totul situațiile stresante sau vă puteți calma mai repede atunci când aceste situații sunt inevitabile.
Un salariu mai mare
Îmbunătățirea inteligenței tale emoționale poate duce, de asemenea, la un salariu mai mare. 90% dintre performerii de top au o inteligență emoțională ridicată, iar persoanele cu un nivel ridicat de inteligență emoțională câștigă, în medie, mai mulți bani decât cele cu un nivel scăzut de inteligență emoțională.
Dezvoltarea abilităților tale de inteligență emoțională înseamnă îmbunătățirea fiecărui domeniu al vieții tale. Te vei înțelege mai bine pe tine însuți, astfel încât să îți poți cheltui energia în mod strategic și să te îndrepți către lucrurile potrivite. Și îi vei înțelege și pe ceilalți mai bine, astfel încât să îi poți aborda cu bunătate și grijă.