Consumatorii din zona euro își pierd rapid încrederea, indicele înregistrând a doua cea mai mare scădere lunară din istorie, din cauza inflației ridicate și a îngrijorărilor legate de război.
Încrederea consumatorilor din zona euro a fost afectată în martie, scăzând la cel mai scăzut nivel din mai 2020. Acesta marchează primul punct de date despre economia zonei euro de când a început războiul din Ucraina și prețurile la energie au crescut în continuare.
Scăderea de la -8,8 la -18,7 duce încrederea consumatorilor la niveluri asociate anterior cu recesiunile.
După trei scăderi consecutive, indicatorul de sentiment economic a crescut în februarie atât în UE (+1,2 puncte, la 112,8), cât și în zona euro (+1,3 puncte, la 114,0).
Indicatorul așteptărilor privind ocuparea forței de muncă a crescut la un nou maxim istoric în UE (+2,4 puncte la 115,8) și la cel mai ridicat nivel din mai 2000 în zona euro (+2,6 puncte la 116,2).
Perspectivele privind consumul au fost umbrite de inflația care a crescut și mai mult în ultimele luni.
În condițiile în care creșterea salariilor a rămas stabilă la valori scăzute, deocamdată, acest lucru a dus la cea mai mare scădere a salariilor reale din zona euro din ultimii cel puțin 50 de ani, ceea ce se reflectă în mod clar în scăderea cifrelor privind încrederea.
Marea întrebare este cum interacționează prețurile mai mari și îngrijorările legate de securitate cu economiile acumulate în timpul pandemiei și cu redeschiderea economiilor.
Efectul de redeschidere a surprins în mod constant începând cu al doilea trimestru al anului trecut, iar recentele relaxări ale restricțiilor au fost însoțite de creșteri constante ale mobilității.
Prin urmare, impactul negativ asupra cheltuielilor de consum ar putea să se estompeze în următoarele luni, pe măsură ce impulsul dat de redeschiderea economiilor slăbește.
În orice caz, încetinirea cheltuielilor de consum pare să se prefigureze pe măsură ce prețurile mai mari mușcă, ceea ce are un impact clar asupra încrederii.