Comercializarea produselor agricole a devenit o problemă majoră pentru toți cei care lucrează în acest sector din România. Piața agricolă este foarte competitivă și foarte tehnică. Produsele agricole necesită un grad ridicat de precizie și nu pot fi de proastă calitate, deoarece acest lucru ar putea afecta imaginea companiei dumneavoastră. Prin urmare, trebuie să vă puteți diferenția de concurență și să vă puneți în valoare produsele agricole. Pentru a face acest lucru, trebuie să stabiliți strategii de marketing agricol complete și eficiente.
Ce este marketingul agricol?
Marketingul agricol se referă la procesul economic prin care produsele agricole sunt comercializate sau vândute. Procesul de marketing agricol determină valoarea produselor agricole în termeni de bani și le livrează consumatorului.
Procesul de marketing se referă la funcția de înțelegere a tuturor activităților și proceselor produselor dumneavoastră agricole care vor avea un efect pozitiv sau negativ asupra consumatorului. Scopul este de a dezvolta o strategie de vânzare eficientă care să fie corect orientată către clienți. Pentru a realiza acest lucru, pot fi puse în aplicare diverse strategii. Dacă doriți să vindeți sau să faceți ca oamenii să vorbească despre produsele dumneavoastră agricole, va trebui să stabiliți strategii de marketing agricol care să fie în concordanță cu obiectivele dumneavoastră.
Importanța comercializării produselor agricole
Marketingul agricol este o parte specifică a marketingului obișnuit. Acesta se referă doar la produsele agricole. Ea stă la baza majorității activităților economice ale unei țări. Ea permite aducerea pe piață și vânzarea surplusurilor comerciale. Fermierii păstrază o parte din producția lor pentru autoconsum și pentru animale, iar cealaltă parte este destinată vânzării. Un nivel mai ridicat de surplus comercializabil duce la o dezvoltare economică mai mare. Importanța marketingului agricol este următoarea:
- Furnizează materii prime pentru industrie.
- Furnizează cereale alimentare pentru întreaga populație și furaje pentru animale.
- Oferă o bază pentru extinderea pieței agricole interne a unei țări.
- De asemenea, contribuie la extinderea pieței internaționale atunci când surplusul comercializabil găsit depășește cererea unei țări, ceea ce face posibilă obținerea unei sume considerabile de valută străină.
În prezent, majoritatea fermierilor își vând produsele în piețele sătești, la târguri, în cadrul societăților cooperative, iar guvernul cumpără, de asemenea, produse agricole direct de la fermieri sau din țările învecinate.
Optimizarea utilizării resurselor și gestionarea producției
Un sistem eficient de comercializare a produselor agricole optimizează utilizarea resurselor și gestionarea producției. Reducerea pierderilor cauzate de prelucrarea, depozitarea și transportul ineficient, precum și un sistem de comercializare eficient pot contribui, de asemenea, la creșterea surplusului comercializabil. O strategie de marketing bine concepută poate distribui în mod eficient oferta disponibilă de factori moderni, permițând creșterea mai rapidă a întreprinderii agricole.
Creșterea venitului agricol
Prin reducerea numărului de intermediari sau prin limitarea comisioanelor pentru serviciile de marketing și a practicilor pe care aceștia le utilizează în comercializarea produselor agricole. Un sistem de marketing eficient asigură niveluri mai ridicate de venit pentru fermieri. Un sistem eficient garantează că fermierii primesc prețuri mai mari pentru produsele lor agricole și îi încurajează să investească surplusurile în inputuri moderne pentru a stimula productivitatea și producția. Rezultatul este o creștere a surplusului comercializat și a veniturilor agricultorilor. Producătorii nu sunt motivați să producă mai mult dacă nu au o piață ușor accesibilă unde să își vândă surplusurile. Prin urmare, este esențial să se ofere suficiente stimulente pentru creșterea producției, iar acest lucru poate fi realizat numai prin raționalizarea sistemului de comercializare.
Extinderea piețelor
Un sistem de comercializare bine coordonat extinde piața produselor, aducându-le în zonele periferice, atât în interiorul, cât și în afara țării, adică în locuri îndepărtate de locul de producție. Prin extinderea pieței, cererea continuă să crească în mod constant, asigurând venituri mai mari pentru producători.
Creșterea industriei agroalimentare
Un sistem de marketing agricol îmbunătățit și eficient încurajează extinderea unei întreprinderi agroindustriale sau agroalimentare, stimulând în același timp dezvoltarea generală a economiei. Agricultura este o sursă majoră de materii prime pentru multe industrii.
Indicatori de preț
Fermierii își pot planifica producția în funcție de nevoile economiei printr-o strategie de marketing eficientă. În acest scop, se utilizează indicatorii de preț din România.
Adoptarea și utilizarea noii tehnologii
Fermierii beneficiază de pe urma sistemului de comercializare deoarece acesta facilitează adoptarea de noi informații științifice și tehnice. Noile tehnologii necesită investiții mai mari, iar agricultorii vor face acest lucru numai dacă sunt siguri că vor avea o piață.
Acumularea ofertelor de locuri de muncă
Mii de persoane sunt angajate de sistemul de comercializare într-o varietate de operațiuni, cum ar fi ambalarea, transportul, depozitarea și prelucrarea. Sistemul de comercializare angajează persoane precum comercianți, vânzători cu amănuntul, cântăreți, ambalatori și personal simplu. În plus, un număr de persoane lucrează în cadrul sistemului de comercializare, furnizând bunuri și servicii.
Îmbunătățirea venitului național
Operațiunile de marketing sporesc produsul național brut și net al populației prin adăugarea de valoare la produsele agricole.
O viață mai bună
Sistemul de marketing este esențial pentru succesul programelor de dezvoltare menite să îmbunătățească viața întregii populații. Orice plan de dezvoltare economică care vizează reducerea sărăciei agricole, scăderea prețurilor de consum la alimente, creșterea veniturilor în valută sau reducerea la minimum a risipei economice. Așadar, fiecare dintre strategiile dumneavoastră trebuie să acorde o atenție deosebită dezvoltării unui marketing alimentar și agricol eficient.
Cum poate avea succes o strategie de marketing agricol?
Strategiile de marketing agricol sunt în totalitate similare cu strategiile de marketing pentru alte piețe. Scopul este de a crește vânzările și vizibilitatea. Există mai multe modalități de a face acest lucru:
- Promovarea produselor dumneavoastră agricole
- Dezvoltarea rețelelor dvs. sociale
- Stabilirea un auditoriu bine definit
- Buletinul informativ
- Relații cu presa
Iată câteva exemple care să vă ajute. Rețineți că pot fi puse în aplicare și alte strategii, cum ar fi crearea unui magazin pe site-ul dvs. web. Pentru a reuși în aceste diferite saarcini, este important să evaluați punctele forte și punctele slabe ale produsului dvs. Trebuie să subliniați avantajele sale în comunicarea dumneavoastră, fără a neglija dezavantajele sale, pentru a încerca să depășiți problemele cât mai repede posibil. Este esențial să vă gândiți la obiectivele dumneavoastră înainte de orice acțiune de marketing.
- De ce aveți nevoie?
- Cum puteți ajunge rapid la ele?
- Cât de mult va costa?
- Care este avantajul companiei?
Puneți-vă o serie de întrebări înainte de a începe să vă promovați produsele agricole. Efortul pe care o companie trebuie să îl depună în această campanie este destul de substanțial și consumator de timp. Ea trebuie să fie profitabilă din toate punctele de vedere.