Chiar dacă războiul a cruțat Europa, impactul acestuia asupra piețelor și sectorului imobiliar din România diferă acum în mod semnificativ față de ultima redresare. Această divergență înseamnă că unele sectoare, cum ar fi proprietățile industriale, abia au făcut o pauză, deoarece o creștere a cheltuielilor online a stimulat cererea chiriașilor.
Același lucru este valabil și pentru proprietățile multifamiliale, cererea chiriașilor fiind încă în creștere, iar chiriile revenind la niveluri record în mare parte din țară.
În ciuda acestei creșteri, pandemia și războiul a accelerat alunecarea îndelungată a sectorului proprietăților de retail, cu închideri de magazine și creșterea numărului de spații libere.
Singurele excepții sunt centrele ancorate în magazine alimentare, magazinele de tip “dolar” și retailerii de îmbunătățiri pentru casă, toate acestea fiind în plină expansiune.
Sectorul imobiliar se află, fără surpriză, în mijlocul unei resetări majore – cu rezultate foarte diferite în funcție de locație și de faptul dacă o clădire dispune de amenajări flexibile și de sisteme de ventilație mai bune. Chiar și așa, este probabil ca numărul locurilor libere să continue să crească.
Călătoriile de vacanță sunt în redresare, iar hotelurile aflate la o distanță mică de centrele de populație par a fi cele care vor avea cele mai mari beneficii. Dar călătoriile de afaceri și cele internaționale s-ar putea să nu revină la nivelurile de dinainte de pandemie și război decât peste ani. Acest lucru ar afecta hotelurile, comerțul cu amănuntul de lux și restaurantele de lux care sunt adesea alimentate de conturile de cheltuieli ale companiilor.
Pandemia a amplificat o deplasare în curs de desfășurare dinspre piețele scumpe din centrul orașului către cele mai mici și mai accesibile. Prin urmare, întreprinderile trebuie să rămână agile. Incertitudinea poate fi un blestem sau o oportunitate.