Peisajul de afaceri al anilor 2022 este caracterizat de o complexitate crescândă, dezordine, concurență intensă, un ritm de schimbare hiper-rapid și, mai presus de toate, o cultură de tip “always on” 24/7. Aceasta înseamnă că haosul este inevitabil într-un astfel de peisaj din cauza confluenței tuturor acestor factori. Prin urmare, managerii și liderii nu pot decât să învețe să gestioneze haosul și să îmbrățișeze complexitatea dacă ei și organizațiile lor trebuie să prospere și, într-adevăr, chiar să supraviețuiască.
Toate discuțiile despre crearea unor structuri organizaționale flexibile și a unor culturi adaptabile au ca scop principal să facă față mediului de afaceri în schimbare rapidă, în care organizațiile și liderii trebuie să fie agili și să aibă picioarele agile pentru a profita de oportunități.
Schimbarea este singura constantă
Într-adevăr, faptul că singura constantă este schimbarea și că singura certitudine este incertitudinea, pe lângă imprevizibilitatea viitorului, înseamnă că haosul devine o parte integrantă a vieții fiecărui manager și lider. Luați în considerare, de exemplu, soarta diverselor servicii de taxi și a operatorilor de turism care au fost loviți de concurența Uber, care este operatorul de închiriere de mașini și taxiuri bazat pe aplicații.
Având în vedere că Uber îmbină tehnologia cu caracteristicile de angajare flexibilă și economie de partajare, a reușit să dea peste cap companiile existente în acest domeniu. Acest lucru înseamnă că managerii și liderii companiilor auto tradiționale trebuie să învețe să facă față “haosului frumos” pe care îl reprezintă soluțiile bazate pe tehnologie și, prin urmare, trebuie să își adapteze strategiile în consecință.
Într-adevăr, faptul că majoritatea companiilor tradiționale de servicii de taximetrie sunt precum “cerbii care au fost prinși orbiți de strălucirea luminilor” înseamnă că acestea au fost pur și simplu nepregătite să facă față imprevizibilității economiei colaborative emergente, în care aplicațiile bazate pe smartphone-uri au dezlănțuit forțe “latente și puternice” de “distrugere creativă” care au modificat complet piața.
Chiar și liderii de piață au tendința de a eșua
Luați acum în considerare aceleași companii de tehnologie care se ocupă cu fabricarea de smartphone-uri. În urmă cu un deceniu, Blackberry era singurul lucru care se apropia cel mai mult de un Smartphone și, într-adevăr, a fost compania care a lansat ceea ce se poate numi valurile inițiale ale revoluției Smartphone.
Acum, știe cineva ce s-a întâmplat cu Blackberry, care, cu excepția utilizatorilor corporativi care se bazează pe el pentru o mai bună securitate și siguranță, nu mai are o bază de consumatori de masă, așa cum avea acum zece ani, când era liderul incontestabil al industriei?
Motivul pentru care a eșuat este acela că, oricât de perspicace ar fi fost liderii săi în ceea ce privește piața, aceștia au rămas în urmă când a fost vorba de recunoașterea “principiului haosului” al inovației, globalizării, tehnologiei și forțelor antreprenoriale care caracterizează piața modernă.
Având în vedere că acum este posibil ca oricine, oriunde, să proiecteze o aplicație și să se asigure că aceasta are un număr mare de adepți, înseamnă că amploarea sau dimensiunea afacerii nu mai sunt garanții de longevitate. Ceea ce vrem să spunem este că tehnologia și globalizarea creează împreună forțe care îi fac pe toți susceptibili de a fi “Aruncați sub imboldul schimbărilor tehnologice” și, prin urmare, chiar și companii precum Uber, care sunt acum lideri domniali în spațiile lor de afaceri, nu își pot permite să rămână mulțumite.
Acest factor de “nervozitate” pe care îl declanșează peisajul de afaceri din zilele noastre înseamnă că managerii și liderii nu mai au luxul unei abordări relaxate a afacerilor și, în schimb, trebuie să facă față condițiilor haotice pe care le întâlnesc încă din momentul în care își încep ziua sau chiar atunci când dorm.
De exemplu, acum este o rutină pentru majoritatea persoanelor active să își înceapă ziua cu cele mai recente actualizări despre orice interese pe care le au, iar pentru liderii de afaceri, este vorba mai ales despre actualizări ale acțiunilor, mișcări ale pieței, tendințe de afaceri și cele mai recente evoluții din industria lor.
Totul se întâmplă deodată
Este foarte posibil ca acești lideri, în momentul în care își încep ziua, să fie nevoiți să se confrunte cu tulburări de muncă într-o țară îndepărtată în care se află unitățile lor de producție sau, în apropiere de casă, să fie nevoiți să se confrunte cu o situație neprevăzută care le amenință obiectivele de vânzări sau, chiar și așa, o furtună de zăpadă sau un viscol care închide orașul și, prin urmare, duce la pierderea de timp prețios pentru afacerile lor.
Prin urmare, pentru oricine dintre voi care aspiră să lucreze în lumea corporatistă sau se află deja acolo, acest lucru ar putea părea evident, deoarece nimeni nu este cu adevărat departe de acest haos. Cu toate acestea, ceea ce este important de reținut este faptul că una este să privești aceste evenimente într-un mod imparțial și cu totul altceva este să fii cel care ia deciziile în “scaunul fierbinte” în mijlocul acestei agitații.
În concluzie, cei care au cele mai mari șanse de reușită sunt cei care au “o stăpânire fermă asupra prezentului, o înțelegere solidă a trecutului și o viziune pentru viitor”, ceea ce înseamnă că sunt capabili să privească în urmă, să privească înainte și să nu cadă din prezent pentru a se asigura că într-adevăr “prosperă în haos”.