Indiferent de mărimea unei companii, una dintre provocările constante cu care se confruntă este obținerea productivității optime din partea forței de muncă. Există mai mulți factori deosebit de importanți care joacă un rol în productivitate. Noi cu analiștii noștri am selectat pe următorii cinci:
Energia și atitudinile personale
Combinația dintre energie și atitudinea unei persoane va juca un rol semnificativ în determinarea productivității acesteia în orice context, fie că este vorba de muncă sau nu. De aceea, este esențial să le gestionați cu succes pe amândouă, deoarece cea de-a doua, în special, poate fi afectată de variabile externe, cum ar fi atitudinea celorlalți lucrători, cadrul fizic de lucru, nivelul de responsabilitate, presiunea primită și numărul de procese existente. Toate aceste elemente și multe altele pot schimba o atitudine potențial pozitivă într-una negativă.
Echipamente și resurse
A avea resurse insuficiente pentru a îndeplini o sarcină este, fără îndoială, una dintre cele mai probabile condiții prealabile pentru subminarea productivității. Echipamentul tehnic corect, împreună cu formarea și îndrumarea necesare, sunt esențiale pentru a atinge nivelurile de productivitate așteptate într-un rol. Și, bineînțeles, trebuie remarcat și faptul că orice insuficiență a acestui factor va afecta nu numai factorul anterior, ci și pe cel următor.
Obiective
Planificarea și stabilirea de obiective, suficient de bine dotate cu resurse și realizate în mod participativ, vor stimula productivitatea muncii, cu condiția ca acestea să fie coerente. Aici merită să subliniem cât de important este ca aceste obiective să fie tip SMART: specifice, măsurabile, orientate spre acțiune, realiste și limitate în timp.
Leadership
Evident, liderul echipei va fi implicat în stabilirea și monitorizarea obiectivelor, iar personalitatea și stilul său vor influența productivitatea. Un lider în care se poate avea încredere și care este onest și echilibrat în supravegherea sa poate fi motorul perfect pentru creșterea productivității în orice departament.
Mediul înconjurător
În cele din urmă, caracteristicile fizice ale locului de muncă sunt la fel de importante pentru menținerea productivității muncii preconizate. De la mobilier până la proximitatea colegilor de muncă și a echipamentelor necesare, trecând prin lumină naturală suficientă sau decorarea spațiului de lucru, toate acestea vor influența productivitatea, după cum s-a demonstrat din plin.
Acești factori sunt direct legați de studiul realizat de psihologul Fredrick Herzberg la mijlocul secolului XX pentru a explica mai bine comportamentul lucrătorilor la locul de muncă. Rezultatele pe care le-a obținut au dat naștere la ceea ce a fost cunoscut sub numele de “teoria celor doi factori”, deoarece a evidențiat două grupuri de elemente care determină comportamentul oamenilor: factorii motivaționali, care ajută la obținerea satisfacției la nivel individual, și factorii de igienă, care se referă la elementele care lipsesc sau provoacă insatisfacție.
Factorii de satisfacție sau motivaționali includ, de exemplu, recunoașterea, responsabilitatea sau promovarea; în timp ce factorii de insatisfacție sunt strâns legați de aspectele economice, sociale sau de siguranță (salariu, condiții de muncă, politica companiei, printre altele).
S-a ajuns la concluzia că este necesar un proces în două etape pentru a crește satisfacția. Elementele care generează nemulțumirea trebuiau eliminate înainte de a trece la crearea condițiilor care provoacă satisfacție.
Cheia constă în a nu confunda factorii de igienă cu factorii motivaționali. Unii angajatori cred că își pot motiva lucrătorii cu ajutorul factorilor de igienă, deși aceștia nu sunt deloc eficienți dincolo de termenul scurt. Pentru a crea satisfacție este necesar să ne concentrăm pe factorii care “îmbogățesc” munca, în funcție de fiecare persoană. Printre opțiuni se numără oferirea de oportunități de a atinge noi repere, recunoașterea anumitor contribuții sau acordarea de mai multe responsabilități.