Primul sondaj de acest tip realizat în rândul întreprinderilor de către IMM din cadrul Centrului pentru climă, susținut de ONU, arată că întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) au nevoie de resurse și îndrumări suplimentare pentru a reduce emisiile de carbon.
SME Climate – inițiativa susținută de ONU care ajută întreprinderile mici și mijlocii să întreprindă acțiuni ferme în domeniul climei și să se alăture cursei Națiunilor Unite către Zero – a realizat un sondaj pentru a explora barierele care împiedică IMM-urile să își reducă emisiile de carbon.
SME Climate Hub a realizat sondajul în rândul a 194 de întreprinderi membre, reprezentând un eșantion de companii din întreaga lume, din toate sectoarele, mărimile și veniturile.
Sondajul a arătat că întreprinderile mici se implică în lupta împotriva schimbărilor climatice, dar nu dispun de resursele necesare pentru a investi pe deplin în călătoria lor în domeniul climei.
8 din 10 participanți consideră că reducerea emisiilor este “o prioritate ridicată”, întreprinderile depunând eforturi pentru a-și reduce emisiile de gaze cu efect de seră prin reducerea consumului de energie și a deșeurilor (82%), prin educarea angajaților (64%) și prin modernizarea instalațiilor și a echipamentelor (52%).
Cu toate acestea, doar 60% dintre IMM-urile din această categorie aveau un plan de reducere a emisiilor pe termen lung, ceea ce evidențiază importanța acțiunilor pe termen scurt și necesitatea unei planificări sporite în rândul acestor întreprinderi aflate la început de drum.
Adoptarea de măsuri în domeniul climei conduce la întreprinderi mai rezistente – iar IMM-urile arată că înțeleg din ce în ce mai bine beneficiile acestora.
Întreprinderile mici acordă prioritate acțiunilor climatice pentru a îmbunătăți reputația mărcii lor (73%), pentru a-și diferenția afacerea de cea a concurenților (61%) și pentru a răspunde așteptărilor clienților (42%).
Cu toate acestea, în proporție de 96%, IMM-urile au citat în mod covârșitor “lucrul corect de făcut” ca motivație cheie pentru a lua măsuri climatice.
Chiar și întreprinderile mici, conștiente de impactul lor asupra mediului și de beneficiile reducerii emisiilor de dioxid de carbon, au fost adesea lipsite de resursele necesare pentru a lua măsuri.
Cea mai frecvent menționată barieră în calea acțiunii este lipsa de competențe și cunoștințe, semnalată de 63% dintre întreprinderile chestionate și o lacună abordată în mod activ de către SME Climate Hub încă de la lansarea sondajului.
Aceasta ar putea include educația cu privire la unde și cum să înceapă, o înțelegere de bază a rolului IMM-urilor în acțiunile climatice sau instrumentele disponibile pentru a le ajuta în acest demers.
Al doilea cel mai frecvent obstacol este finanțarea, citată de aproape 50% dintre întreprinderi. În același timp, 69% dintre IMM-uri consideră că accesul la fonduri externe este necesar pentru a-și reduce emisiile mai repede sau deloc. Doar o treime dintre IMM-uri au primit un stimulent financiar pentru a reduce emisiile, iar doar 8% dintre proprietarii de IMM-uri au primit sprijin din partea băncilor lor.
Pentru a îndeplini obiectivele globale ale Acordului de la Paris și pentru a evita cele mai dăunătoare consecințe ale schimbărilor climatice, este esențial ca întreprinderile mici și mijlocii să fie abilitate să își reducă emisiile de carbon. IMM-urile sunt clasificate, de obicei, ca fiind întreprinderi cu mai puțin de 500 de angajați.
Deși impactul climatic al oricărui IMM individual poate părea mic, efectul combinat al categoriei este considerabil; IMM-urile reprezintă 90% din afacerile din întreaga lume. Acestea sunt, de asemenea, parte integrantă a lanțurilor de aprovizionare ale marilor corporații și alcătuiesc o categorie numită emisii Scope 3.