Psihologii de afaceri se concentrează pe studierea locului de muncă și lucrează la motivarea angajaților și a personalului pentru a îmbunătăți condițiile de lucru în organizații și pentru a asigura o activitate zilnică fără probleme. Poate vă întrebați: Ce este psihologia afacerilor?. De ce este importantă? Ce este un psiholog de afaceri? Din punct de vedere tehnic, sunt multe lucruri pe care le puteți face cu o diplomă de licență sau de master în psihologia afacerilor. Obținerea unei diplome în psihologia afacerilor merită cu siguranță și se amortizează pe termen lung, datorită domeniului său diversificat și a diferitelor căi de carieră la modă pe care ți le deschide.
În acest articol, vom discuta despre ce este psihologia afacerilor, de ce este importantă, diferitele tipuri de cariere și căi de carieră în psihologia afacerilor, rolurile și responsabilitățile psihologilor de afaceri, programele de studii în psihologia afacerilor și ceea ce înveți în cadrul acestora.
Psihologia simplă față Psihologia afacerilor
La început, mulți oameni nu au o idee clară despre ce este psihologia afacerilor. La petreceri, veți auzi, de obicei, următoarea reacție: “Ce, studiezi psihologia? Va trebui să fiu atent la asta! Poți să te uiți în sufletul meu acum? Vrei să mă tratezi acum și ești interesat de copilăria mea?”. Motivul: În mod obișnuit, mulți oameni înțeleg în mod automat “psihologie” ca însemnând “psihologie clinică”, care se ocupă de fapt cu diagnosticarea și tratarea bolilor mintale, cum ar fi tulburările de anxietate sau depresia. Dar psihologia afacerilor are prea puțin de-a face cu acest lucru. Într-un mod complet diferit, aceasta din urmă se concentrează pe organizații și economii și pe toate procesele de acolo care au legătură cu oamenii și nu cu numerele. Să aruncăm o privire asupra semnificației exacte a psihologiei afacerilor.
Ce este psihologia afacerilor?
Psihologia afacerilor (denumită și psihologia organizațională) este definită ca fiind practica de înțelegere și îmbunătățire a vieții profesionale a angajaților. Aceasta combină înțelegerea științei comportamentului uman cu experiența din lumea muncii pentru a obține performanțe eficiente și durabile atât pentru indivizi, cât și pentru organizații. De ce fel de mediu au nevoie angajații pentru dezvoltarea lor optimă? Și cum pot fi conduse echipele în mod eficient? Economia este unul dintre cei mai mari angajatori de psihologi de afaceri. Cu cunoștințele lor de specialitate în ceea ce privește interrelațiile psihologice și economice, aceștia joacă un rol major în a ajuta companiile să își înțeleagă mai bine clienții și angajații și în a stabili o atmosferă de lucru bună.
Ce sunt psihologii de afaceri și cu ce se ocupă aceștia?
Un psiholog de afaceri examinează angajații și organizațiile cu un singur scop, acela de a îmbunătăți mediul de lucru și de a crește productivitatea angajaților. Un psiholog de afaceri evaluează obiectivele companiei, strategiile de lucru și angajații pentru a evalua domeniile și instrumentele de îmbunătățire.
Psihologii de afaceri folosesc mai întâi aspectele psihologiei afacerilor pentru a analiza problemele din cadrul companiei și apoi pentru a implementa soluții în consecință. Aceștia folosesc diferite moduri și metode pentru a colecta informații despre comportamentele angajaților, cum ar fi interviuri, sondaje și sondaje de opinie.
De asemenea, aceștia pot ajuta angajații din domeniul resurselor umane prin evaluarea viitorilor candidați pentru a se asigura că aceștia se potrivesc rolului și companiei și pentru a-i alege pe cei care împărtășesc aceleași valori, misiune și obiective cu organizația. În funcție de companie sau de poziția specifică, psihologii de afaceri pot sprijini, de asemenea, dezvoltarea de programe de leadership și de formare, pentru a ajuta la utilizarea abilităților în cel mai bun mod posibil.
În calitate de psiholog de afaceri vă puteți aștepta la oricare dintre următoarele sarcini:
- Asistați la procesul de angajare a angajaților
- Creșterea eficienței afacerii
- Creați un mediu de lucru pozitiv
- Stabiliți formarea și motivarea angajaților
- Efectuați aprecierile și evaluările angajaților
- Oferiți consiliere angajaților
- Îmbunătățirea moralului angajaților
- Organizați și gestionați inițiative pentru sănătatea și bunăstarea generală a angajaților
- Îmbunătățirea structurii organizaționale
- Asigurarea dezvoltării conducerii
Ce poți face cu o diplomă în psihologia afacerilor?
Psihologia afacerilor este încă un domeniu relativ nou și tânăr și este încă necunoscut de “mase”. Cu toate acestea, psihologii de afaceri sunt unii dintre cei mai căutați profesioniști de pe piața muncii.
Ceea ce face ca acest lucru să fie de asemenea interesant este faptul că psihologii de afaceri pot concura și cu economiștii “normali” pentru posturi în departamentele de personal și marketing ale marilor corporații internaționale. Natura diversă și versatilă a diplomelor și specializărilor în psihologia afacerilor oferite în prezent le permite studenților să acopere o gamă foarte largă de subiecte, inclusiv multe aspecte ale psihologiei și multiple competențe transversale.
Prin urmare, este important ca tinerii psihologi de afaceri să își cunoască bine propriile competențe și să fie capabili să le prezinte. Cei care știu acest lucru și se poziționează în consecință sunt adesea preferați absolvenților de programe de studii clasice!
Cele două căi clasice și cele mai frecvente de carieră pentru psihologii de afaceri sunt resursele umane (care includ, de exemplu, dezvoltarea/selecția personalului, formarea profesională, formarea continuă) și marketingul (cu fațetele de cercetare de piață, marketing strategic, publicitate și analiza consumatorului).
În general, companiile mari oferă psihologilor de afaceri mult mai multe oportunități decât cele mai mici. În principal pentru că marile corporații se ocupă de subiecte precum managementul diversității, responsabilitatea socială corporativă sau managementul schimbării, pentru care este adesea nevoie de psihologi de afaceri. În plus, psihologii de afaceri ar putea fi folosiți și în domenii precum internaționalizarea, cooperarea interculturală, capacitatea de utilizare sau asistența.