Construirea unor bune relații de muncă poate avea un impact uriaș asupra plăcerii pe care o aveți la locul de muncă. Dacă ai relații solide cu echipa ta, vei fi încântat să mergi la serviciu. Veți iubi sentimentul de eficiență care vine odată cu o bună muncă în echipă. Aceasta este puterea unor relații profesionale puternice. Colegii tăi de muncă s-ar putea să nu fie cei mai buni prieteni ai tăi, și nu trebuie să fie. Ceea ce sunt ei este un grup de indivizi talentați care vă pot ajuta să prosperați la locul de muncă. În plus, din moment ce pandemia a schimbat modul în care ne desfășurăm activitatea profesională, construirea unor relații de muncă bune este mai importantă ca niciodată. Având în vedere provocările cu care ne-am confruntat în ultimii ani, cu toții avem nevoie de conexiuni umane. Locul de muncă nu face excepție.
De ce este importantă construirea unor relații bune la locul de muncă?
Relațiile de la locul de muncă sunt interacțiunile pe care le aveți cu colegii dvs. de muncă. Puteți evalua cât de “bună” este relația în funcție de prietenia, respectul reciproc și capacitatea de a finaliza sarcinile împreună.
Oricine a lucrat într-un loc de muncă toxic știe de ce sunt importante relațiile bune la locul de muncă. Membrii echipei care nu construiesc încredere vor avea dificultăți în a fi productivi. Dacă nimeni nu se înțelege, se creează o cultură de echipă slabă și o experiență de lucru negativă pentru tine și pentru ceilalți.
Se poate extinde chiar și la cultura companiei, afectând viabilitatea angajatorului dumneavoastră. În plus, dacă nu simțiți că vă aparțineți, acest lucru vă poate afecta sănătatea mentală și poate contribui la epuizare.
Același lucru se întâmplă dacă aveți un șef cu care nu vă înțelegeți. Dacă nu ai o relație bună cu șeful tău, s-ar putea ca acesta să facă micro-management sau să acorde prioritate altor membri ai echipei atunci când apar oportunități. Acest lucru vă poate afecta satisfacția profesională și motivația de a vă implica la locul de muncă. În cele din urmă, vă poate împiedica să aveți succes în carieră.
Beneficiile construirii unor bune relații de muncă
Din fericire, relațiile pozitive la locul de muncă sunt pe deplin posibile. Construirea unor relații de lucru excelente poate face minuni pentru cariera și viața profesională de zi cu zi. Iată doar câteva beneficii:
- Creșterea satisfacției profesionale. Oamenii renunță adesea la locuri de muncă sau la industrii întregi din cauza colegilor sau managerilor proști. Dar atunci când construiți relații puternice, puteți găsi din nou un scop în munca dumneavoastră.
- Mai puțin disconfort în timpul ședințelor. Într-un loc de muncă toxic, oamenii se tem să vorbească. Dar, cu ajutorul unor relații de muncă bune, vă veți simți împuternicit să vă împărtășiți ideile.
- Mai mult sprijin din partea colegilor tăi. Munca poate fi stresantă. Veți avea nevoie de sprijin moral și practic atunci când vremurile devin dificile. Colegii de serviciu buni vor face un pas înainte pentru tine atunci când o vei cere, iar tu vei face același lucru pentru ei.
- Un loc de muncă pozitiv începe cu o bună conducere. Ar trebui să vă simțiți susținut și împuternicit să cultivați relații sănătoase. În cele mai multe cazuri, însă, depinde de dumneavoastră să vă integrați în echipă. În caz contrar, este posibil să doriți să renunțați la locul de muncă pentru a vă proteja bunăstarea.
Ce face o relație de muncă bună?
Relațiile de lucru au multe caracteristici. Iată cum să știi dacă te afli într-una bună:
- Dumneavoastră și colegii de muncă aveți încredere unul în celălalt
- Există un respect reciproc între toți membrii echipei
- Toate părțile interesate sunt implicate în procesul decizional
- Toată lumea practică o comunicare onestă și deschisă
Aceste caracteristici ale relațiilor necesită uneori un efort pentru a le obține. Să aruncăm o privire asupra modului de a dezvolta relațiile de muncă.
Sfaturi pentru a dezvolta relații bune la locul de muncă
Sunteți gata să începeți să construiți relații de muncă bune? Începeți cu aceste nouă sfaturi pentru a construi încrederea și a încuraja implicarea angajaților:
Știți ce aveți nevoie de la colegii dvs.
Cum arată echipa ta ideală? Vă place să lucrați împreună la termene strânse? Poate că vă doriți un ritm mai relaxat, cu mai mult timp pentru conversații.
Sau poate colegii dvs. au anumite abilități care vă pot ajuta. În schimb, gândiți-vă la ceea ce puteți oferi în schimb. Acest lucru presupune să vă înțelegeți punctele forte și punctele slabe. Ar trebui să știți ce aduceți la masă și unde aveți nevoie de sprijin din partea celorlalți.
Practicați ascultarea activă
Încrederea și abilitățile excelente de comunicare sunt fundamentele oricărei relații sănătoase. Una dintre cele mai bune modalități de a le obține pe amândouă este prin ascultare activă. Fii receptiv la cuvintele oamenilor, practică inteligența emoțională și folosește comunicarea non-verbală pentru a arăta că ești atent.
S-ar putea să vă întrebați de ce comunicarea eficientă este atât de importantă în construirea relațiilor. Dacă nu puteți spune cuiva ce simțiți, nu puteți forma o conexiune autentică. Ascultarea a ceea ce spun coechipierii dvs. și răspunsul adecvat creează o bază solidă.
De acolo, puteți construi cele mai bune relații de muncă posibile.
Fă-ți timp pentru colegii tăi de muncă
Este ușor să rămâi blocat în rutina zilnică și să îți neglijezi relațiile. Pentru a atenua acest lucru, programați-vă timp pentru o ceașcă de cafea. Iar dacă lucrați de acasă, încercați o pauză de cafea virtuală. Acest lucru va crea timpul de care aveți nevoie pentru a construi relații bune la locul de muncă.
Respectați-vă angajamentele
Înainte de a cere lucruri de la ceilalți, asigurați-vă că vă respectați angajamentele. Oamenii trebuie să aibă încredere în faptul că puteți respecta termenele limită. Faptul că vă dovediți un coechipier de încredere va face mai ușoară construirea unor relații bune de muncă.
Știți când să cereți ajutor
Când este momentul, trebuie să știi cum să ceri ajutor. A face totul de unul singur nu va face decât să vă afecteze credibilitatea ca jucător de echipă. De asemenea, poate produce rezultate slabe. Cerând ajutor sau delegând sarcini vă veți asigura că vă îndepliniți obligațiile și veți deschide ușa pentru a lucra individual cu cineva. Această colaborare vă poate ajuta să construiți o relație mai puternică.
S-ar putea să vă aflați într-o situație în care vă simțiți inconfortabil să cereți ajutorul unui coleg de muncă. În astfel de cazuri, apelați la departamentul de resurse umane pentru o față prietenoasă. Aceștia vă pot recomanda adesea resurse sau pot facilita conversații productive.
Stabiliți limite clare
Limitele unei relații sănătoase sunt o parte importantă a construirii prieteniei la locul de muncă. Este important să găsiți un echilibru între “o relație de muncă sănătoasă” și “prea multă socializare”. La sfârșitul zilei, sunteți tot la serviciu.
Comunicați clar când aveți nevoie de timp pentru a vă concentra mai degrabă decât pentru a socializa. De asemenea, puteți utiliza o strategie de blocare a timpului pentru a vă prioritiza sarcinile pe parcursul zilei.
Arătați-vă recunoștința
Puțin merge foarte departe în a arăta apreciere colegilor de echipă. Complimentați-i pentru munca lor, aduceți gustări pentru sala de pauză sau trimiteți-le bilete de mulțumire. Acest tip de laudă nu va trece neobservat.
Este posibil să aveți zile în care nu vă simțiți recunoscător. Cu toate acestea, a fi rezilient și a păstra o perspectivă pozitivă este o parte importantă a construirii unor bune relații de muncă.
Treceți peste bârfe
Bârfele și politica de birou erodează încrederea la locul de muncă. Evitați să vorbiți pe la spatele oamenilor. Confruntați-i direct dacă aveți o problemă. Acest lucru va menține o linie de comunicare deschisă și va favoriza un mediu de lucru mai bun.
Începeți cu lucruri mărunte
Unii dintre colegii dvs. de muncă sunt pur și simplu asta – colegi de muncă. S-ar putea să prefere să vină, să-și facă treaba și să plece acasă la sfârșitul zilei. Nu o luați personal. Dar dacă reușiți să găsiți un coleg, să știți că a fi prietenos este primul pas spre a fi prieteni.
Construirea unor relații bune la locul de muncă poate necesita multă muncă. Este nevoie de timp, răbdare și conștientizare de sine. Dar depunând munca emoțională și producând relații de muncă bune vă va ajuta să vă simțiți mai conectat cu colegii și să creșteți satisfacția generală la locul de muncă.
Adesea, a învăța cum să construiești relații este primul pas pentru a construi relații solide. Acest lucru oferă fundația necesară pentru a vă conecta și empatiza cu ceilalți – iar ei vor face același lucru pentru dumneavoastră.