Nu există date justificative, dar sunt șanse mari să fi făcut cel puțin o achiziție impulsivă în viața ta. Dacă a fost o ocazie izolată, nici măcar nu este dăunătoare, însă, atunci când devine un obicei, consecințele sunt, de obicei, destul de negative. Principala, fără îndoială, este impactul asupra sănătății financiare, deoarece extrapolarea cardului de credit se poate transforma într-un ciclu foarte problematic, întrucât ratele dobânzilor bancare sunt foarte mari.
Dacă problema dvs. cu cumpărăturile impulsive este cronică, fiți conștient de faptul că anumiți factori declanșatori pot contribui la potențarea acestui comportament. Există o singură modalitate de a reduce aceste episoade, găsind strategii pentru a ocoli impulsivitatea și pentru a vă planifica financiar.
Ce este cumpărarea impulsivă?
Achiziția impulsivă este cea care se face fără planificare, de obicei într-un moment de precipitare. O caracteristică foarte frecventă a cumpărătorului impulsiv este aceea de a cumpăra produse de care nu are nevoie pe moment și de care, probabil, nu va avea niciodată nevoie.
Atunci când face o achiziție rapidă, consumatorul nu se gândește, de obicei, la consecințe, de exemplu, la factura de pe cardul de credit. De obicei, este însoțit de un factor declanșator, cel mai adesea o emoție: tristețe, bucurie sau recompensă.
Cum să identificați o achiziție impulsivă?
Știți acea zi în care ați avut o problemă la serviciu, ați decis să mergeți la mall pentru a vă relaxa și v-ați întors acasă plin de sacoșe de cumpărături neplanificate?
În acest caz, declanșatorul unei achiziții impulsive a fost dezamăgirea de la locul de muncă, iar consecința, o serie de articole de care nici măcar nu aveai nevoie. Sau, ai pus capăt acelei relații de ani de zile și ai decis să îți oferi acele haine și pantofi cu care te întâlneai de mult timp.
Poate fi chiar și o situație mai simplă, cum ar fi să intri în farmacie să cumperi un medicament și să cumperi și un produs cosmetic care ți-a apărut pe rafturi.
Dacă faceți o achiziție și, după momentul de satisfacție și plăcere, vă întrebați ce veți face cu acel obiect sau cum îl veți plăti, acela a fost un moment de consum impulsiv.
Ce determină cumpărarea impulsivă?
Nu există un singur motiv pentru a cumpăra din impuls. Fiecare consumator are un profil, dar sentimentul de plăcere la cumpărarea unui obiect nou este comun tuturor acestora.
Nu este nimic mai plăcut și mai vesel decât să pleci dintr-un magazin cu sacoșe cu produse frumoase pe care ți le-ai dorit atât de mult, nu-i așa?
Un alt punct foarte important este sentimentul de recompensă. “Tocmai am fost promovat la serviciu, mă duc să iau cina la restaurantul acela scump și îmi fac un cadou pentru că îl merit”, este un comportament obișnuit al impulsivilor.
Motivele pentru cumpărăturile impulsiv:
- Publicitatea și marketingul agresiv: Companiile folosesc tehnici avansate de marketing pentru a crea dorința instantanee de achiziționare a unui produs sau serviciu. Promoțiile limitate în timp sau prezentările atrăgătoare pot duce la luarea deciziilor fără a gândi în profunzime.
- Stresul și emoțiile negative: Cumpărăturile pot deveni un mod de a face față stresului, tristeții sau anxietății. Oamenii pot căuta alinare prin achiziționarea unor obiecte dorite, dar aceasta este doar o soluție temporară și poate duce la cheltuieli excesive.
- Grupurile sociale și presiunea: Cumpărarea unor produse la modă sau scumpe poate fi determinată de dorința de a se potrivi într-un anumit grup social sau de a obține aprobarea celor din jur.
- Conveniența: Tehnologia modernă facilitează cumpărăturile rapide și ușoare. Achiziționarea online sau prin intermediul aplicațiilor poate reduce timpul dintre dorință și achiziție, făcând mai dificilă analiza detaliată a nevoii reale pentru produs.
Prin urmare, sentimentul de regret și vinovăție este constant la cumpărătorii impulsivi.
Planificați-vă călătoriile în magazine
Ori de câte ori aveți nevoie să cumpărați ceva nou, planificați-vă călătoria la locul de vânzare. Scrieți exact ce vă trebuie și cât doriți să cheltuiți cu acel produs. Merită chiar să faceți o cercetare a prețurilor înainte de a pleca de acasă.
În acest fel, aveți mai multe șanse să vă urmați planul, fără a părăsi itinerariul prestabilit. Asta pentru că puteți vedea exact acțiunile pe care trebuie să le faceți pentru a vă întoarce cu acea achiziție esențială.
Identificați factorii declanșatori de cumpărare
Înțelegeți motivele care vă fac să cumpărați din impuls. Apar mai mult în momentele de bucurie, ca o formă de recompensă? Sau sunt mai frecvente atunci când ești trist?
Cunoașterea comportamentului tău este primul pas în luarea de măsuri pentru a-l schimba. Odată ce sunteți conștient de obiceiurile dumneavoastră, începeți să le combateți. Evitați să faceți cumpărături sau să accesați comerțul electronic în ziua în care sunteți vulnerabil din punct de vedere emoțional.
Verificați factura cărții de credit
O greșeală a celor dezorganizați financiar este să nu-și urmărească des facturile de card. Așadar, obișnuiește-te să te uiți săptămânal cât va veni în următoarea încasare.
Pe lângă faptul că vă ajută să aveți conștiință financiară, știind cât mai puteți cheltui, puteți preveni noi achiziții impulsive.
Înțelegeți-vă sentimentul de după cumpărare
Așa cum am menționat mai devreme, sentimentul de regret și vinovăție îi bântuie pe cumpărătorii impulsivi. Prin urmare, înțelegerea modului în care vă veți simți după achiziție vă poate ajuta să renunțați chiar înainte ca procesul să fie finalizat.
Învățați educație financiară
Organizarea financiară este esențială pentru planurile dvs. de viitor. Așadar, învățați să controlați cheltuielile necesare pentru a economisi bani și pentru a vă îndeplini visele, de exemplu
Cumpărarea din impuls este una dintre principalele cauze ale îndatorării populației și poate dăuna finanțelor acesteia. Fiți atenți la comportamentul dumneavoastră și aplicați strategii pentru a evita să cădeți în capcana plăcerii de moment.