De-a lungul anilor, antreprenorii au fost din ce în ce mai mult asociați cu creativitatea. Atât de mult încât, atunci când întâlnești un antreprenor (mai ales unul de succes), presupui automat că acesta trebuie să aibă anumite calități creative și inovatoare. Dar de ce se face această presupunere și asociere? Una dintre cele mai importante cerințe ale unui antreprenor de succes este aceea de a oferi ceva cu o valoare unică pe piață și de a umple un gol de nișă pe piață. Pentru a reuși acest lucru în mod eficient, este nevoie, de obicei, de anumite niveluri de creativitate și inovație.
Diferența dintre creativitate și inovare
Oamenii sunt adesea confuzi în ceea ce privește diferența dintre creativitate și inovare și folosesc termenii ca sinonime.
Creativitatea poate fi definită ca fiind capacitatea de a dezvolta concepte și idei originale. Flerul estetic este un factor important atunci când vine vorba de creativitate.
Inovarea este capacitatea de a crea ramificații, de a crea modificări sau de a construi pe baza unor idei, servicii și produse deja existente.
În esență, conceptele creative sunt, de obicei, noi și originale, care se inspiră din surse externe, în timp ce conceptele inovatoare sunt, de obicei, construite pe baza unei idei preexistente. Invențiile ar fi idei, produse sau concepte care sunt complet noi și nemaivăzute până acum. Acestea reprezintă un salt în gândirea de viitor și, adesea, în tehnologie.
Antreprenorii și creativitatea
Creativitatea îi ajută pe întreprinzători în una dintre cele mai importante etape din călătoria lor în afaceri: găsirea unei idei de afaceri. Antreprenorii cu un nivel ridicat de creativitate sunt adesea capabili să vină cu idei de afaceri excepțional de creative, care să umple un gol de nișă pe piață.
Creativitatea antreprenorială și creativitatea artistică sunt foarte asemănătoare, în sensul că antreprenorii pot găsi inspirație în cărțile lor preferate, în emisiunile TV, în natură, în conversații, precum și în produsele și serviciile existente. Brainstormingul și cartografierea minții sunt cele două metode principale prin care antreprenorii pot folosi creativitatea pentru a găsi idei (găsirea de idei este cunoscută și sub numele de ideare).
Dar nu uitați, creativitatea este practic inutilă dacă nu este exploatată și pusă în aplicare în mod corespunzător.
Antreprenorii și inovarea
Inovarea este o schimbare care adaugă valoare unei idei, unui produs, unui serviciu sau unui concept existent. Multe idei de afaceri sunt inovații ale unor lucruri care există deja. Ar trebui să se pună accentul pe “valoarea adăugată” a inovației, deoarece, pentru ca inovațiile să aibă succes, doar pentru că modificați ușor un produs sau un model de afaceri existent nu înseamnă că creați o versiune mai bună a acestuia.
Inovarea este adesea un răspuns la schimbările de pe piață, precum și la progresele înregistrate pe piețele externe. Trebuie remarcat faptul că toate inovațiile sunt pur creative, iar multe pot fi în primul rând logice în concepția lor.
A avea o bună stăpânire a inovației este foarte important pentru antreprenori. Trăim într-o societate în ritm rapid și în continuă schimbare, în care apar mereu noi progrese în domeniul tehnologiei. Dacă un antreprenor poate îmbrățișa aceste schimbări și poate găsi modalități de a le adăuga o valoare suplimentară, este sigur că va avea succes în domeniul său respectiv.
O mentalitate inovatoare nu numai că va fi avantajoasă în a veni cu produse, servicii și idei de afaceri, dar va fi, de asemenea, extrem de utilă atunci când vine vorba de adaptarea la schimbare și de găsirea unor modalități noi și îmbunătățite de a face lucrurile în structura afacerii dumneavoastră.
De asemenea, ar trebui menționată și inovarea disruptivă. Inovația disruptivă este un proces de inovare care afectează semnificativ piața prin faptul că face un anumit produs mai accesibil și mai accesibil pentru mai mulți consumatori și are capacitatea de a remodela o întreagă industrie.
Mai mult decât creativitate și inovare
În timp ce inovația și creativitatea joacă un rol important în potențialul succes al unui antreprenor, antreprenorii trebuie să posede, de asemenea, abilități oarecum opuse, cum ar fi organizarea, mentalitatea analitică, atenția la detalii etc. Un antreprenor nu poate fi doar un visător. El trebuie să aibă abilități practice pentru a da viață viselor și ideilor sale mărețe.
Ceea ce le lipsește multor creativi este un simț al direcției, precum și o etică a muncii asidue. Adesea, ei pot fi oarecum leneși și pot tergiversa atunci când vine vorba de a pune ideile în mișcare.
Pe lângă aptitudinile personale, vor trebui, de asemenea, să dobândească cunoștințe despre modul în care funcționează economia, să fie conștienți de concurența lor și să cunoască reglementările legate de demararea unei afaceri. Numai atunci vor ști ce idei pot fi puse în aplicare cu succes.