Digitalizarea poate duce la avantaje uriașe pentru antreprenori și poate schimba, de asemenea, lanțul de aprovizionare. Ea poate duce la o transparență sporită pe termen lung, la o mai mare putere de piață pentru furnizorii de servicii IT și la mai puțini arhitecți independenți.
În ciuda faptului că digitalizarea în sectorul construcțiilor este încă în urma altor sectoare, rata de creștere a fost mai mare în ultimii 25 de ani. Această creștere a digitalizării nu are avantaje doar pentru firmele de construcții, ci modifică și lanțul de aprovizionare. În acest articol, ne concentrăm asupra acestor schimbări și asupra alegerilor strategice pe care antreprenorii trebuie să le facă atunci când decid să își digitalizeze procesul de construcție.
Atunci când antreprenorii și alți parteneri din lanțul de aprovizionare își digitalizează procesele, acest lucru duce la trei schimbări principale în lanțul de aprovizionare:
Digitalizarea duce la un schimb mai ușor de date între companiile de construcții. Acest lucru înseamnă că transparența crește. Cu toate acestea, în prezent, multe firme din lanțul de aprovizionare folosesc programe informatice diferite, care sunt adesea dificil de conectat. Acest lucru înseamnă că datele nu pot fi distribuite în mod corespunzător în lanțul de aprovizionare.
Următorul pas este, prin urmare, conectarea acestor sisteme informatice și deblocarea datelor. Cu toate acestea, lipsa actuală a standardelor digitale încă împiedică acest lucru. Așadar, pe termen scurt, digitalizarea poate duce de fapt la opusul, ceea ce înseamnă că poate îngreuna schimbul de date și, prin urmare, companiile rămân la principalii lor parteneri din lanțul de aprovizionare, deoarece au stabilit un protocol cu aceștia pentru a face schimb de date privind procesele de construcție.
Odată cu digitalizarea, puterea de piață se va schimba. Companiile de construcții devin mai dependente de furnizorii de servicii de tehnologie a informației și comunicațiilor, de la care achiziționează software și alte servicii IT.
Acest lucru se întâmplă mai ales dacă societățile de construcții aleg să achiziționeze software extern în loc să îl dezvolte ele însele. În plus, pot apărea creșteri ale prețurilor pachetelor de software, deoarece antreprenorii au devenit dependenți de un anumit furnizor.
Acest lucru face ca schimbarea furnizorilor să fie costisitoare, deoarece software-ul este încorporat în întreaga companie. Această trecere la companii IT mai puternice a avut deja loc în alte sectoare care s-au digitalizat.
Digitalizarea este adesea primul pas către construcțiile industriale. Poziția arhitectului și a constructorului se va schimba, de asemenea, odată cu creșterea industrializării. Un proiectant trebuie să știe exact ce poate și ce nu poate procesa compania de construcții industrializată.
Prin urmare, proiectarea se va face mai des în cadrul firmei de construcții și nu la o firmă de arhitectură independentă, deoarece acolo sunt cunoscute cunoștințele privind opțiunile de construcție industrială standardizată. În acest fel, arhitectul devine mai mult un designer industrial.
Digitalizarea necesită alegeri strategice clare. Dacă firmele de construcții doresc să treacă la digital, vedem diferite opțiuni. În practică, forme intermediare ale acestor strategii sunt, desigur, posibile.
Pentru a digitaliza, sunt esențiale conștientizarea, o mentalitate adecvată și un angajament deplin din partea întregului personal și a conducerii. Toată lumea din companie trebuie să înțeleagă că digitalizarea face procesele mai eficiente. Prin urmare, digitalizarea necesită adesea o schimbare de cultură la care toată lumea trebuie să se angajeze.
Companiile de construcții pot cumpăra sau dezvolta singure instrumente digitale. Avantajul achiziționării este că, adesea, costurile sunt relativ limitate. Dezavantajul este că îi face pe antreprenori (foarte) dependenți de un anumit furnizor de servicii IT. În plus, software-ul achiziționat este adesea un pachet standard care, de cele mai multe ori, poate fi dificil de adaptat la nevoile specifice.
Avantajul dezvoltării proprii de software este că face posibilă personalizarea. Cu toate acestea, dezavantajul este că, adesea, costurile sunt mult mai mari. În plus, pentru dezvoltare este nevoie de personal IT bine calificat, iar în multe țări, acesta este greu de găsit.
Companiile de construcții pot, desigur, să aleagă să nu treacă la digital. Aceste companii se pot concentra pe nișe în care este nevoie de contact personal, de personalizare pentru clienții lor și de mai puțină standardizare. Acest lucru poate funcționa, poate, pe termen scurt. Cu toate acestea, aceste companii trebuie să ia în considerare faptul că sectorul construcțiilor (și lumea din jurul lor) va continua să se digitalizeze. Mai devreme sau mai târziu, ele se vor confrunta cu digitalizarea, de exemplu, cu proiecte digitale de la arhitecți și/sau furnizori sau subcontractori care vor dori să facă schimb de date digitale. Prin urmare, pe termen lung, credem că această strategie nu este o opțiune.
Companiile de construcții care și-au construit propria platformă digitală de succes pot alege, în cele din urmă, să o vândă altor antreprenori. În acest caz, ele își transformă modelul de afaceri din constructor în furnizor de servicii IT. Cu toate acestea, acest lucru nu trebuie neapărat să fie scopul final pentru fiecare firmă de construcții care dorește să se digitalizeze. În practică, doar câțiva vor face acest pas final și nu este necesar pentru a avea succes cu digitalizarea.