Ați vorbit vreodată cu un prieten, partener sau manager și ați simțit că nu vă ascultă? Poate că se agitau cu telefonul sau se uitau în depărtare. Probabil că v-ați simțit mai puțin motivat să împărtășiți după ce ați fost martor la acest comportament. Atunci când avem sentimentul că nu suntem ascultați, putem avea impresia că persoanei respective nu-i pasă de noi. Iar atunci când ne dezangajăm atunci când vorbim cu ceilalți, este posibil să ne închidem în fața unor relații mai semnificative, mai intime. Abilitățile de ascultare sunt ceea ce practicăm în timpul conversațiilor pentru a reține informații și a răspunde în mod atent.
Dar este posibil să fi fost și tu un ascultător prost. Cei mai mulți dintre noi ne simțim copleșiți de distragerile moderne și de factorii de stres cotidian, fiind o provocare să ne dedicăm întreaga atenție unei ascultări eficiente.
Învățarea artei ascultării active ne poate ajuta să ne aprofundăm relațiile cu prietenii, familia și colegii. Vom discuta despre importanța exersării acestei competențe și vom prezenta sfaturi pentru a vă îmbunătăți abilitățile de ascultare.
Ce sunt competențele de ascultare?
Abilitățile de ascultare sunt ceea ce practicăm în timpul conversațiilor pentru a reține informații și a răspunde în mod atent. Există multe tipuri de abilități de ascultare, de la reținerea faptelor dintr-un schimb de replici până la îmbunătățirea limbajului corporal pentru a rămâne concentrat.
Există multe tipuri de ascultare, fiecare cu abilități pentru a le face mai eficiente în diferite situații. Iată trei dintre cele mai comune:
- Empatică: Înțelegerea experienței și a punctului de vedere al unei alte persoane necesită o ascultare empatică. În timp ce ascultați sentimentele interlocutorului, imaginați-vă în locul lui sau gândiți-vă la o experiență similară. Acest tip de ascultare ne ajută să ne păstrăm o minte deschisă și să trecem peste prejudecățile noastre.
- Critică: Rezolvarea unui conflict sau a unei probleme complexe necesită o ascultare critică. Vom folosi gândirea critică și abilitățile de rezolvare a problemelor pentru a analiza punctele principale, pentru a vedea imaginea de ansamblu și pentru a lua în considerare cea mai bună soluție. Aceste abilități sunt deosebit de valoroase la locul de muncă.
- Discriminatorie: Recunoașterea comunicării nonverbale, cum ar fi limbajul corporal al cuiva, tonul vocii, expresiile faciale și alte maniere, reprezintă ascultarea discriminatorie. A învăța să interpretezi aceste semne este esențial pentru a sesiza subtilitățile și a citi printre rânduri.
Exersarea abilităților noastre de ascultare este cheia unei comunicări eficiente. Atunci când nu suntem atenți, este posibil să nu înțelegem punctul de vedere al cuiva, ceea ce poate duce la presupuneri, neînțelegeri și o rezolvare deficitară a problemelor.
Ce este ascultarea activă?
Ascultarea activă este atunci când ne străduim să înțelegem și să reținem conținutul mesajului transmis. Participăm în mod activ la procesul de ascultare. Indiferent de tipul de ascultare pe care îl folosim, dacă rămânem atenți la persoana care vorbește, ne vom îmbunătăți concentrarea, înțelegerea și implicarea.
Iată trei exemple de scenarii în care ați putea utiliza ascultarea activă:
- Lucrați la o prezentare cu câțiva membri ai echipei. Toată lumea își închide telefonul și îl pune la vedere. Cu toții stabiliți des contactul vizual, puneți întrebări de urmărire atente și dezbateți cu respect soluțiile la orice problemă.
- Sunteți frustrat din cauza împărțirii muncii acasă. În timp ce vă exprimați frustrările, partenerul sau colegul de cameră vă pune întrebări clarificatoare pentru a vă înțelege mai bine poziția, își împărtășește gândurile și își îndreaptă corpul spre dumneavoastră cu brațele deschise și relaxate pentru a indica deschiderea lor față de această discuție.
- Vă întâlniți la o cafea cu un prieten după o zi grea la serviciu. În timp ce îi explicați o problemă pe care o aveți cu un coleg de serviciu, acesta vă pune întrebări atente și deschise (la care nu se poate răspunde cu “da” sau “nu”) pentru a obține răspunsuri detaliate de la dumneavoastră. De asemenea, ei rezumă ceea ce ați spus pentru a se asigura că vă înțeleg experiența pentru a vă oferi mai bine sfaturi sau sprijin.
Ascultarea activă a prietenilor, familiei și colegilor de serviciu arată că vă pasă – și vă ajută să obțineți mai mult din fiecare conversație.
În plus, ai fi surprins să afli cât de ușor este să rezolvi un conflict atunci când încetinești și te concentrezi pe ceea ce spune persoana respectivă, în loc să te concentrezi pe ceea ce vrei să spui tu în continuare. În loc să vă întrerupeți sau să vă repetați, acordați-vă timp pentru a reflecta la cuvintele lor.
Atunci când încercați să rezolvați un conflict la locul de muncă convingând pe cineva că metoda dvs. este cea corectă, s-ar putea să nu vă faceți timp să îi ascultați ideile. Sunt șanse ca ei să se fi gândit la ceva la care dumneavoastră nu v-ați gândit, așa că asigurați-vă că acordați o șansă sugestiilor lor.
Iată câteva modalități de a vă îmbunătăți abilitățile de ascultare activă:
Oferiți contact vizual
Menținerea contactului vizual poate părea intimidantă, dar depășirea disconfortului are beneficii enorme. Privirea oamenilor în ochi activează sistemul în oglindă, creând o înțelegere între noi și cealaltă persoană, deoarece creierul nostru reflectă neuronii care se declanșează în creierul lor.
Dacă ochii lor comunică mulțumire, noi ne simțim mulțumiți. Dacă aceștia exprimă tristețe, ne simțim triști. Iar atunci când împărtășim o stare emoțională cu o altă persoană, conexiunea și empatia noastră reciprocă se adâncesc.
Puneți întrebări
Punând întrebări arătați că doriți să aflați mai multe despre experiența persoanei și vă oferă mai multe informații pentru a construi un răspuns bine gândit. Întrebările deschise sunt cele mai bune, astfel încât să obțineți răspunsuri detaliate în loc de un “da” sau “nu” care închide conversația.
Diferite întrebări au scopuri diferite, cum ar fi să ne ajute să rezolvăm o problemă, să direcționăm fluxul conversației sau să ajungem la o concluzie.
Iată câteva întrebări standard care merită adăugate în repertoriul dumneavoastră:
Fiți atenți la indicii non-verbale
A învăța să citești limbajul corpului, tonul vocii, contactul vizual și expresiile faciale este esențial pentru a înțelege părțile mai discrete ale unei conversații. Ne putem ajusta abordarea pentru a atenua ostilitatea, a acomoda nervii sau a înveseli pe cineva. Indicii nonverbali atenți și deschiși arată, de asemenea, că ne ascultăm audiența.
Evitați să judecați
Ascultarea fără a judeca ne ajută să empatizăm cu cealaltă persoană și o face să se simtă în siguranță să împărtășească. Ne închidem în noi înșine atunci când intrăm într-o conversație cu idei preconcepute, așa că păstrați-vă o minte deschisă și încurajați compasiunea pentru a face persoana să se simtă validată.
Nu întrerupeți
Atunci când vorbim mai puțin și ascultăm mai mult, arătăm că nu suntem distrași gândindu-ne la noi înșine. De asemenea, îi dăm celuilalt spațiu de gândire, astfel încât să se poată exprima fără întreruperi.
Aveți răbdare și așteptați-vă rândul pentru ca audiența să își termine gândurile. Acest lucru este deosebit de important atunci când discutați o problemă – nu puteți rezolva o problemă dacă nu ați obținut toate informațiile relevante.
Parafrază
Rezumarea a ceea ce a spus vorbitorul este o modalitate excelentă de a arăta că ascultați. Iată câteva exemple:
- “Vrei să spui că, dacă ai avea o oră în plus pentru a face exerciții fizice, ai simți mai puțin stres la serviciu?”
- “Ești supărat pentru că atunci când nu spun “Mulțumesc” ai impresia că nu observ eforturile tale?”
- “Crezi că cea mai bună strategie de creștere organică este diversificarea tacticilor noastre de social media?”
Împărtășiți experiențe similare
Împărtășirea experiențelor similare arată vulnerabilitate și compasiune și creează o legătură comună. Ne simțim mai puțin judecați și mai dispuși să avem încredere în cei cu experiențe similare.
Atunci când împărtășiți un exemplu personal pentru a relaționa cu publicul dvs., asigurați-vă că nu deturnați conversația. Explicați modul în care povestea are legătură cu ceea ce au spus și întoarceți rapid conversația către ei.
Oferiți feedback
Feedback-ul verbal este o modalitate ușoară de a arăta că ascultați. Dacă cineva împărtășește o veste fericită, validați-i entuziasmul cu ceva de genul “Este atât de emoționant, o meritați!”. Dacă vă împărtășește ceva provocator, recunoașteți lupta lor spunându-le: “Trebuie să fie atât de dificil” sau “Ce experiență grea, e mult de suportat”.
Deveniți cel mai bun partener de conversație
Ascultarea activă îmbunătățește conversațiile pentru toate părțile. Veți reține informații importante și veți construi relații de încredere cu cei din jur, iar aceștia se vor simți îngrijiți și ascultați.
De asemenea, dați un exemplu pentru cei din jur. Odată ce vă puneți în practică abilitățile de ascultare activă, familia, prietenii și colegii de muncă ar putea începe să asculte mai atent ceea ce aveți de spus. Atunci când le oferiți celorlalți spațiul necesar pentru a se exprima, ei vor dori să facă același lucru pentru dumneavoastră.