Să te descurci cu angajații dificili poate fi o bătaie de cap. Este o provocare de care mulți lideri se tem, totuși, inevitabil va trebui să aveți de-a face cu un angajat dificil la un moment dat. Comportamentul problematic al angajaților vă consumă energia, afectează moralul echipei și distruge productivitatea. De aceea, liderii trebuie să știe cum să se ocupe rapid și eficient de angajații dificili.
Cum arată un angajat dificil?
În 2021, 79% dintre angajați au declarat că sunt dezinteresați de munca lor. Angajații demotivați manifestă adesea un comportament dificil ca urmare a frustrării lor.
Angajații dificili sunt o veste proastă pentru proprietarii de afaceri. Aceștia pot crea un mediu de lucru toxic și pot duce la o fluctuație mai mare a personalului, la o performanță mai scăzută și la relații proaste cu clienții.
Performanța slabă la locul de muncă se poate datora unei lipse de abilități sau de motivație, sau ambelor. Ar putea fi, de asemenea, rezultatul unei comunicări deficitare, al unei alinieri greșite, al lipsei de resurse sau a cu totul altceva.
Dacă un angajat are performanțe slabe în rolul său, nu îl catalogați ca fiind leneș. Este foarte posibil să existe un motiv ascuns în spatele eșecului lor de a da rezultate și a lipsei de motivație.
Ar putea fi faptul că munca lor nu îi mai provoacă. Este posibil ca aceștia să dorească să aibă un impact mai mare și să fie frustrați de lipsa de investiție a celorlalți. S-ar putea să se simtă constrânși de politici și procese care nu îmbunătățesc rezultatele. Alternativ, s-ar putea să nu aibă competențele specifice necesare pentru a-și îndeplini sarcinile.
Angajatul are o atitudine proastă
Comportamentul dificil al angajaților poate afecta întreaga echipă.
Dacă un angajat problematic are o atitudine negativă, acesta creează un mediu toxic. Adesea, dar nu întotdeauna, o atitudine proastă la locul de muncă este mai degrabă pasivă decât direct conflictuală.
Poate că este vorba de un zâmbet nu prea subtil sau de o întoarcere a ochilor, de a veni târziu și de a fi neatent la ședințe. Sau poate că este mai puțin conștientă: angajatul harnic care a devenit cinic și vede mereu partea negativă în fiecare interacțiune sau propunere. O atitudine proastă poate fi amuzantă la început, dar, în cele din urmă, îi obosește pe toți. O atitudine proastă și un comportament negativ perturbă întreaga echipă și afectează performanța angajaților.
Dar asta nu este tot. Dacă au o atitudine proastă și atunci când au de-a face cu clienții sau furnizorii, vă pun afacerea și reputația în pericol.
Angajatul vă subminează autoritatea
Atunci când un angajat vă subminează autoritatea, vă perturbă moralul și productivitatea angajaților. De asemenea, îi poate face pe ceilalți angajați să se îndoiască de abilitățile dumneavoastră de conducere.
Dar nu toți angajații care subminează autoritatea o fac cu intenții rele. Uneori, angajații subminează liderii pentru că au o perspectivă pe care managerul nu o poate vedea. Ei pot fi atât de pasionați de perspectiva lor încât nu văd cum stilul lor de comunicare îi subminează pe ceilalți.
În alte cazuri, comportamentul perturbator al angajatului poate fi o încercare deliberată de a vă submina. În calitate de lider, faptul de a ști cum să faceți distincția între cele două situații vă va ajuta să abordați problema în mod eficient.
Dacă aveți de-a face cu un angajat dificil, urmarea acestor pași vă poate ajuta să rezolvați situația.
Criticați comportamentul, nu persoanele
Atunci când aveți de-a face cu un angajat problematic, este esențial să vă concentrați asupra unui comportament specific, nu asupra factorilor personali. Rolul dvs. nu este de a-i judeca. Nu numai că acest lucru ar putea duce la un conflict neproductiv, dar este puțin probabil să ajute la rezolvarea comportamentului.
Obiectivul este de a găsi o modalitate de a opri comportamentul inacceptabil al colegului dvs. și de a ajuta la corectarea comportamentelor care fac ca lucrul cu el să fie inutil de dificil. Rolul dvs. este să îi sprijiniți și să căutați soluții.
Oamenii nu sunt întotdeauna conștienți de modul în care comportamentul lor are un impact asupra muncii și a mediului. Începeți prin a le atrage atenția într-un mod nonconflictual. Asumați intenții bune, dacă este posibil. Amintiți-vă că nu toți angajații dificili au intenția de a fi dificili.
Apoi, dați-le exemple specifice ale comportamentului lor negativ pentru a-i ajuta să înțeleagă problema.
Identificați cauzele problemei
Motivele care stau la baza comportamentului unui angajat sunt unice pentru fiecare persoană. De aceea, este necesar să identificați cauzele înainte de a aborda problema.
Aceasta ar putea fi legată de:
- Munca lor
- Relațiile cu alți colegi
- Probleme personale care îi împiedică să își desfășoare activitatea în mod adecvat
În calitate de lider, este responsabilitatea dumneavoastră să ajungeți la cauza principală a problemei și să o rezolvați.
Fiți deschis la feedback
Comportamentul problematic poate fi rezultatul percepției și experienței angajatului în mediul său de lucru.
Managerii trebuie să fie deschiși la primirea de feedback. Acesta poate fi legat de stilul de management sau de orice altă problemă pe care angajatul dumneavoastră o poate avea cu organizația.
- Creați un spațiu sigur în care colegul dvs. își poate exprima opiniile.
- Folosiți ascultarea activă pentru a vă asigura că înțelegeți ceea ce spun. Ascultați varianta angajatului dvs. fără prejudecăți.
Uneori, o persoană dificilă are nevoie doar de cineva care să o asculte și să o înțeleagă. Acest lucru ajută adesea la schimbarea atitudinii și comportamentului lor.
Dați instrucțiuni clare
În calitate de lider, este esențial să vă transmiteți instrucțiunile în mod clar pentru a fi eficient.
Scrieți așteptările și consecințele specifice
Documentați orice așteptări și schimbări de comportament împreună cu colegul dumneavoastră. Elaborați un plan care să stabilească obiective, un calendar și evaluări periodice ale progresului. În acest fel, veți fi amândoi pe aceeași lungime de undă.
De asemenea, este important să documentați orice consecințe ale neefectuării schimbărilor de comportament necesare.
În cele mai multe cazuri, persoana respectivă va lua problema mai în serios dacă are un plan clar și este conștientă de consecințele lipsei de acțiune.
Planificați din timp
Un proces de selecție adecvat și riguros poate ajuta la prevenirea problemelor cu angajații dificili.
Noii candidați ar trebui să fie supuși unei verificări a antecedentelor. Managerii care fac angajări ar trebui să investigheze comportamentul candidatului la locul de muncă anterior și motivele pentru care a plecat.
Interviurile comportamentale îi pot ajuta pe intervievatori să detecteze semnalele de alarmă care pot duce la un comportament dificil mai târziu.
Păstrați-vă calmul și arătați respect
A da un feedback negativ sau a concedia pe cineva nu este niciodată ușor. Tensiunile izbucnesc, iar oamenii se supără adesea. În calitate de lider, este esențial să vă păstrați calmul și să evitați judecățile sau criticile. Păstrați-vă limbajul corpului și un ton neutru.
Concentrați-vă pe fapte și păstrați o atitudine onestă, profesională și respectuoasă.
Uneori, oamenii sunt dificili pentru că se simt subevaluați. Ar trebui să ajungeți la cauza comportamentului lor înainte de a lua măsuri drastice.
Soluții pentru gestionarea unui angajat dificil
Folosiți aceste soluții pentru a găsi cel mai bun rezultat posibil atât pentru angajatul dificil, cât și pentru organizație.
Discutați cu departamentul de resurse umane
Gestionarea angajaților cu adevărat dificili este o problemă interpersonală. Prin urmare, este cea mai bună practică să informați resursele umane atunci când vă confruntați cu o situație dificilă cu un angajat.
Acest lucru are două avantaje. În primul rând, dacă echipa de resurse umane este la curent cu problema, poate pune în aplicare politica companiei pentru a face față unor astfel de situații.
În al doilea rând, aceștia sunt profesioniști specializați în gestionarea oamenilor. Acest lucru înseamnă că vă pot sfătui cum să gestionați o conversație dificilă cu angajatul dumneavoastră.
Luați în considerare rolul dvs. în problemă
În cazul în care un angajat dificil vă subminează autoritatea, puneți-vă următoarele întrebări.
De asemenea, ar trebui să învățați să faceți diferența între critica constructivă și comportamentul distructiv.
Dați dovadă de leadership păstrându-vă calmul atunci când aveți de-a face cu un comportament problematic din partea unui angajat. Modelează valorile și cultura companiei pe care dorești să le vezi la colegii tăi.
Orice lider sau aspirant lider trebuie să învețe cum să se descurce eficient cu angajații dificili. Cheia este să adoptați o abordare calmă și rațională a situației, analizând toți factorii de influență înainte de a lua măsuri.