Produse precum brânzeturile de specialitate au devenit foarte populare printre “gurmanzii”, care sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse alimentare neobișnuite care nu sunt disponibile pe scară largă. Atunci când vă planificați afacerea de fabricare a brânzeturilor, este esențial să faceți o estimare realistă a cererii care va exista pentru produsele dumneavoastră. De asemenea, este important să aflați cât mai multe informații despre concurență. Efectuarea unor studii de piață vă va ajuta în acest sens. Luați în considerare dacă va exista o cerere suficientă pentru brânza pe care o produceți. Piața produselor alimentare de specialitate și a bunurilor produse la nivel local a crescut în ultimii ani, dar sectorul este destul de competitiv. În fiecare supermarket este disponibilă o gamă de brânzeturi din întreaga Europă, iar specialitățile de brânză au devenit destul de răspândite.
Piața dumneavoastră
Cu excepția cazului în care intenționați să vă concentrați de la bun început pe vânzările online, este probabil ca baza dumneavoastră de clienți să fie formată din locuitorii din zona dumneavoastră – cei care locuiesc acolo, turiștii și excursioniștii de o zi, dacă locuiți într-o zonă turistică – și din micile întreprinderi locale. Este posibil să atrageți un comerț de trecere dacă aveți un punct de vânzare situat în apropierea unui drum aglomerat.
Printre clienții comerciali se pot număra brânzeturi specializate, magazine de produse alimentare de calitate, magazine de produse naturiste, magazine de delicatese, magazine agricole și întreprinderi precum hoteluri, restaurante și pub-uri. Dacă vă decideți să oferiți servicii de vânzare prin poștă sau pe internet, ați putea atrage publicul și clienții comerciali din întreaga țară și chiar din străinătate.
Rețineți că vânzarea către supermarketuri poate fi o afacere foarte dificilă. Mulți producători de alimente mici și mijlocii visează să își pună produsele pe rafturile supermarketurilor, dar constată că a trata în permanență cu cumpărătorii din supermarketuri poate fi foarte frustrant. Nu vă lăsați descurajat de acest lucru dacă acesta este obiectivul dumneavoastră – asigurați-vă doar că porniți cu ochii deschiși.
Studiul de piață ar trebui să vă fi ajutat să identificați orice lacune pe piața locală și tipurile de clienți pe care îi puteți viza.
Puncte de vânzare de specialități și brânzeturi artizanale
Dacă intenționați să vindeți direct consumatorilor, multe dintre întreprinderile care ar putea fi potențiali clienți comerciali vor fi concurenții dumneavoastră. Prin urmare, va trebui să verificați câte puncte de vânzare oferă specialități de brânzeturi la nivel local. Nu vă faceți griji cu privire la magazinele alimentare generale care vând doar brânzeturi obișnuite produse în masă – nu sunteți cu adevărat în concurență cu acestea. Concentrați-vă pe aflarea locurilor în care se oferă brânzeturi de producție locală și alte specialități de brânză.
Distingerea produselor dvs.
Trebuie să vă asigurați că un număr suficient de clienți vor alege să vă cumpere brânza și orice alte produse pe care ați putea decide să le oferiți. Există o serie de lucruri de care trebuie să țineți cont atunci când încercați să atrageți clienți.
În calitate de mic producător independent de brânzeturi, este foarte probabil că veți viza segmentul superior al pieței, creând brânzeturi de foarte bună calitate și care ies în evidență datorită aspectului și gustului lor distinctiv. Este posibil să existe și alte caracteristici ale brânzeturilor dvs. care să le facă să iasă în evidență, cum ar fi certificarea organică sau anumite mențiuni de sănătate.
Este posibil să intenționați să vindeți doar cu ridicata către alte întreprinderi, cum ar fi magazine specializate în brânzeturi, magazine de delicatese, baruri și restaurante. În acest caz, este posibil să trebuiască să petreceți destul de mult timp vizitând potențialii clienți pentru ca aceștia să poată gusta din gama dumneavoastră de produse. Pe lângă gustul deosebit, clienții comerciali pot fi convinși să vă cumpere brânzeturile și din alte motive, cum ar fi condițiile comerciale favorabile, timpii rapizi de execuție a comenzilor, livrarea gratuită și așa mai departe.
Dacă intenționați să vă vindeți brânzeturile direct către consumatori prin intermediul propriului magazin de vânzare cu amănuntul, al tarabei de la piața fermierilor sau online, este probabil că mulți dintre clienții dumneavoastră vor fi “gurmanzi” care caută și apreciază procesul de cumpărare la comercianții cu amănuntul specializați.
Cunoașterea în profunzime a procesului de fabricare a brânzeturilor și a tipurilor de brânzeturi pe care le produceți vă va permite să oferiți sfaturi utile clienților potențiali cu privire la caracteristicile brânzeturilor pe care le oferiți. În ultimii ani, oamenii au devenit din ce în ce mai preocupați de proveniența alimentelor și de aspectele legate de calitate. Pentru unele persoane, aspecte precum kilometrii alimentari mici, utilizarea tehnicilor artizanale, valorile tradiționale române și etice și susținerea producătorilor locali sunt foarte importante. Discuția cu persoana care a produs alimentele și cumpărarea lor direct de la aceasta va fi foarte atractivă pentru mulți oameni. De asemenea, ați putea include acest tip de informații pe site-ul dvs. web sau în documentația promoțională.
Tipuri de brânzeturi de vândut
Piața brânzeturilor standard este bine acoperită de supermarketuri și de alte magazine alimentare nespecializate care au în stoc o gamă de tipuri bine cunoscute. Producătorii independenți de brânzeturi au tendința de a viza un sector diferit al pieței române, concentrându-se pe producția de specialități de înaltă calitate, care sunt în mod clar diferite de cele disponibile în altă parte.
Pentru a vă deosebi produsele de brânzeturile obișnuite, ați putea decide să vă concentrați pe producerea de brânzeturi organice sau vegetariene (produse cu cheag de origine non-animală). Ați putea să vă dezvoltați propriile arome unice sau combinații speciale de ierburi și mirodenii. Unii producători se concentrează pe producerea de varietăți ale unui singur tip de brânză, în timp ce alții produc o gamă mai largă.
Tipul/tipurile de brânză pe care decideți să le produceți pot fi influențate de locația dumneavoastră, de tipul de lapte pe care îl aveți la dispoziție și de propriile interese și preferințe. Ați putea decide să faceți brânză moale sau tare, brânză organică sau vegetariană și să folosiți lapte de vacă, capră sau oaie. Ați putea decide să folosiți lapte integral, degresat sau semidegresat, ceea ce afectează conținutul de grăsime al brânzei produse.
Indiferent de tipul de brânză pe care decideți să o produceți, asigurați-vă că puneți în evidență calitățile sale speciale. Atrageți atenția asupra metodelor tradiționale utilizate în producție, asupra calității ingredientelor și asupra oricăror varietăți și arome unice oferite. Puteți decide să vă creați propriile soiuri și să le marcați ca produs local, dar nu uitați că unele denumiri sunt protejate și pot fi folosite doar pentru brânzeturile produse în anumite locuri.
Sistemul de denumire a produselor alimentare protejate
Producătorii care participă la acest sistem și își înregistrează produsele sunt protejați împotriva imitațiilor și beneficiază, de asemenea, de faptul că produsele lor au un profil mai mare în fața consumatorilor, nu numai în România, ci și în Europa. Evidențierea caracterului regional sau tradițional al unui produs alimentar poate fi un instrument de marketing valoros.
Promovarea brânzei dvs.
Este important să încercați să vă faceți cunoscute produsele în rândul clienților și întreprinderilor locale, cum ar fi magazinele și furnizorii de produse alimentare de specialitate. Pe lângă publicitate, puteți încerca să vă promovați brânza în mai multe moduri diferite.
Extinderea gamei de produse
Pe lângă producerea de brânză din lapte de vacă, ați putea încerca să folosiți lapte de oaie sau de capră – există o cerere în creștere pentru brânzeturi neobișnuite. Ați putea lua în considerare posibilitatea de a vă extinde gama de produse pentru a include iaurt, smântână sau unt. Obținerea statutului de produs ecologic ar putea spori atractivitatea brânzei dumneavoastră.
Stabilirea prețului brânzei dvs.
În funcție de modul în care vă vindeți produsele, ați putea decide să le vindeți la greutate sau la unitate (un preț fix pentru o brânză de dimensiuni standard). Unul dintre principalii factori care va influența probabil modul în care vă vindeți brânza – și prețurile pe care le percepeți pentru ea – este dacă vindeți clienților angro sau cu amănuntul. Dacă decideți să vindeți pentru ambele categorii, atunci este foarte posibil să aveți nevoie de două liste de prețuri separate, una pentru comerț și una pentru vânzare cu amănuntul.
Este posibil ca oamenii să fie atrași de produsele dumneavoastră mai degrabă din motive de calitate decât de preț. Producătorii de brânzeturi specializați oferă un produs exclusivist, de înaltă calitate – clienții dvs. vor ști acest lucru și vor fi pregătiți să plătească în consecință. Cu toate acestea, este important ca brânza dvs. să reprezinte un raport calitate-preț, așa că ar trebui să luați în considerare prețul practicat de concurenții dvs. pentru produsele lor și să țineți cont de prețul practicat de supermarketuri pentru brânzeturile specializate pe care le oferă.
Stabilirea unui preț corect este foarte importantă. Trebuie să vă asigurați că prețul de vânzare al brânzei dvs. este suficient pentru a acoperi toate costurile de producție, ambalare, transport și comercializare, precum și propriile desene.
Oferte speciale și reduceri
Probabil că veți oferi în mod normal o reducere clienților dvs. comerciali. De asemenea, ați putea oferi reduceri suplimentare pentru cumpărarea de brânză în cantități mari și, eventual, ați putea oferi reduceri pentru familie și prieteni. Ofertele speciale și promoțiile ocazionale pot contribui la creșterea vânzărilor. De exemplu, ați putea încerca să promovați un nou soi de brânză prin includerea unei mostre gratuite la fiecare comandă pentru unul dintre produsele dumneavoastră deja consacrate.
Cumpărați o afacere existentă de fabricare a brânzeturilor
Ați putea decide să cumpărați o afacere existentă de fabricare a brânzeturilor, mai degrabă decât să vă începeți propria afacere de la zero. Cumpărarea unei întreprinderi în funcțiune poate însemna că produsele, clienții, vânzările regulate, personalul, spațiile și echipamentele sunt deja existente.
Dar cumpărarea unei afaceri poate fi un proces periculos și costisitor dacă nu aveți în echipă competențele și experiența potrivite, inclusiv cunoștințe juridice și financiare. Stabiliți poziția comercială și financiară reală, astfel încât prețul pe care îl plătiți pentru afacere să nu fie prea mare.