Mulți oameni cred că, în organizații, feedback-ul vine de sus în jos. Dar, în realitate, oricine poate beneficia de feedback, chiar și șeful tău. Poate părea o conversație dificilă, dar este important să știi cum să îi dai feedback șefului tău. S-ar putea să aveți emoții în legătură cu acest lucru, deoarece ați putea avea o reacție negativă. Mintea ta sare la cel mai rău scenariu, cum ar fi să fii concediat. Această teamă este normală și de înțeles. Cu puțină atenție, temerile tale din cel mai rău caz sunt, de asemenea, probabil nefondate. Oferirea de feedback – șefului tău, liderului tău sau oricărei alte persoane – pare înfricoșătoare până când înveți cum să îți împărtășești punctul de vedere și să oferi feedback constructiv cu respect și onestitate.
Nu lăsați frica să vă descurajeze, mai ales dacă credeți că aveți o sugestie excelentă pentru îmbunătățirea eficienței și a moralului. Toată lumea ar trebui să se străduiască să fie un membru al echipei care nu se teme să ofere feedback constructiv șefului său. În cele din urmă, acest lucru face ca locul de muncă și experiența angajaților să fie mai bune.
Ce înseamnă feedback ascendent?
Atunci când un angajat îi oferă șefului său feedback, acesta se numește “feedback ascendent”. Acest termen descrie o situație în care cineva cu o vechime și putere mai mică în cadrul companiei oferă feedback cuiva cu un rang mai înalt.
Companiile care prioritizează această direcție de feedback sunt considerate a avea o cultură pozitivă a feedback-ului – și angajați mai fericiți. Dacă membrii echipei nu se simt confortabil să împărtășească feedback ascendent, este cu 16% mai puțin probabil să rămână în companie.
În plus, angajații care primesc în mod regulat feedback semnificativ au de peste 3 ori mai multe șanse să se simtă implicați la locul de muncă, iar aceste companii înregistrează o reducere cu 18% a fluctuației de personal. Acest lucru îl include și pe șeful dvs.
Este posibil ca șeful dvs. să nu știe cum este să vă faceți treaba până când nu primește feedback-ul dvs. Ei sunt distrași de propriile obligații și s-ar putea să aibă nevoie să audă perspectiva dvs. pentru a înțelege dacă sunteți suprasolicitat sau nemulțumit. Iar dacă există un aspect al muncii dvs. pe care l-ați putea face mai eficient cu puțină schimbare, furnizarea de informații este utilă.
Feedback-ul ascendent nu trebuie să se axeze întotdeauna pe subiecte mari și provocatoare – este excelent pentru probleme mici și sfaturi. Deși uneori este stresant, oferirea de feedback este o modalitate excelentă de a vă exprima ideile și de a ieși în evidență în fața conducerii superioare.
De ce este important feedbackul ascendent?
Oferirea de feedback ascendent are beneficii certe. Atunci când alți membri ai echipei văd că cineva din poziția lor a oferit feedback ascendent, se pot simți mai confortabil să facă același lucru.
Acest lucru îi împuternicește să își folosească vocea, deoarece văd că șeful lor apreciază ideile și sugestiile angajaților. Acest confort creează o buclă de feedback în care toată lumea din companie se simte în siguranță să împărtășească și beneficiază de diferite perspective.
În loc să promovați o cultură de companie în care toată lumea se teme să ofere feedback managerilor, este mai bine să aveți una care încurajează feedback-ul în timp real. În timp, relația de lucru cu șeful tău va deveni mai puternică și vei simți că opiniile tale au mai multă valoare.
Managerii implicați îi implică pe angajați. Ascultarea este importantă pentru a face îmbunătățiri. Îi ajută să recunoască unde să optimizeze nivelul de performanță al echipei și să lucreze mai productiv.
Când ar trebui să îi oferiți feedback șefului dumneavoastră?
Dacă vă simțiți ezitant cu privire la oferirea de feedback managerului dvs., una dintre primele modalități prin care puteți trece peste asta este să vă perfecționați momentul. Uneori este potrivit să oferiți feedback constructiv, dar alteori trebuie să așteptați o ocazie mai bună.
Dar dacă aveți o problemă sau o situație pe care doriți să o abordați, asta nu înseamnă că nu ar trebui să o aduceți niciodată în discuție. Alegeți un moment care îi convine șefului dvs. astfel încât să poată acorda toată atenția sa conversației.
Iată trei situații în care este bine să îi oferiți șefului dvs. feedback:
În timpul unei discuții față în față
Atunci când tu și șeful tău vă concentrați unul asupra celuilalt și asupra relației voastre profesionale, probabil că poți aduce în discuție orice preocupare. Dacă aveți emoții în legătură cu exprimarea preocupărilor, puteți înțelege că este vorba doar de o conversație între dumneavoastră și el. Nimeni altcineva nu ascultă și nu cântărește feedback-ul dvs. dacă sunt private.
Dacă se întâlnesc cu dvs. individual pentru a vă cere feedback și pentru a verifica modul în care lucrați, este un moment perfect adecvat.
O discuție rapidă înainte sau după o întâlnire
În loc să întrerupeți ședința, așteptați până când șeful dvs. nu încearcă să dea noi instrucțiuni și informații. Aducerea în discuție a unui subiect înainte de o ședință îi poate oferi șefului dvs. șansa de a aborda imediat problema cu ceilalți membri ai echipei.
Pe de altă parte, dacă întrebați dacă puteți urmări rapid ceva ce au spus în cadrul ședinței și cum reprezintă o preocupare pe care o aveți, îi arătați șefului dvs. că ați fost și sunteți atent la funcționarea companiei. Acestea sunt, de asemenea, momente în care șeful dvs. se gândește deja la elemente legate de muncă.
În timp ce faci o evaluare a performanțelor
Evaluările de performanță reprezintă o ocazie excelentă pentru a învăța cum să oferi feedback managerului tău.
Managerul dvs. vă va cere direct feedback-ul dvs. cu privire la anumite lucruri în cadrul unei evaluări a performanței. Uneori, tu ești subiectul evaluării, dar discuția despre relația ta cu managerul tău este o parte importantă a fluxului de lucru.
Este posibil ca șeful dvs. să vă pună să completați un formular, să trimiteți un e-mail sau să oferiți feedback verbal. Sau, uneori, organizațiile vă vor oferi posibilitatea de a oferi feedback în timpul unui sondaj de angajare a angajaților, ca parte a evaluării performanței.
Situații pe care trebuie să le evitați
Există cu siguranță un moment și un loc potrivit pentru a-i oferi feedback șefului tău. Este probabil cel mai bine să evitați să oferiți feedback în fața altor membri ai echipei, cu excepția cazului în care vi se solicită acest lucru. Încercați să vă limitați la situații de tip “unu la unu” sau să aveți un membru al echipei prezent dacă vă faceți griji că veți primi un răspuns negativ.
În cele din urmă, nu oferiți niciodată feedback atunci când dvs. sau șeful dvs. sunteți supărat și furios. Angajarea în focul momentului este o modalitate sigură de a exacerba o problemă și de a ajunge la o rezolvare nesatisfăcătoare. Luați-vă timp să vă liniștiți și să vă adunați gândurile pentru a aduce subiectul în discuție mai târziu într-un mod mai constructiv.
Reguli pentru a oferi feedback
Puteți să-i oferiți șefului dvs. feedback în mod diferit, în funcție de subiectul feedback-ului. Printre exemplele specifice se numără volumul de muncă, așteptările pe care le are de la dvs. și gestionarea proiectelor.Nu uitați să vă întrebați managerul dacă are timp și este pregătit să primească feedback, astfel încât să nu fie luat prins cu garda jos.
Iată câteva sfaturi de care să țineți cont atunci când îi oferiți feedback șefului dvs:
Lucrați la modul în care vă livrați
Exersați oferirea de feedback unui prieten sau unui membru al familiei pentru a trece peste nervi și pentru a alege un limbaj adecvat. Încercați să echilibrați aspectele negative cu cele pozitive – începeți prin a recunoaște un punct forte, dar apoi explicați cum abordarea unui anumit punct slab va ajuta acel punct forte să exceleze.
Pentru a vă asigura că feedback-ul dvs. nu pare un atac personal, bazați-vă pe observații și fapte, mai degrabă decât pe judecăți. O modalitate bună de a vă asigura că nu o faceți personală este să folosiți verbe în loc de adjective.
Luați în considerare folosirea mai multor afirmații de tipul “eu” decât “tu” pentru a evita să păreți acuzator și să vă puneți șeful într-o poziție combativă sau defensivă. Dacă folosiți afirmații de tipul “eu”, șeful dvs. va înțelege că vă exprimați punctul de vedere și nu îl învinovățițiți.
De exemplu, spuneți: “Consider că faci o treabă excelentă delegând sarcinile în mod clar membrilor echipei, astfel încât să știm pe ce să ne concentrăm. Dar nu mi se pare întotdeauna că țineți cont de preferințele noastre atunci când faceți aceste atribuții. Cred că dacă ni s-ar cere părerea despre cine ar trebui să dețină ce sarcini, ne-am putea folosi mai bine punctele forte și am putea contribui mai mult la proiect.”
Faceți o distincție clară între feedbackul pozitiv și cel negativ pentru a evita să vă negați complimentele. Un punct forte este tot un punct forte. Concentrându-vă asupra îmbunătățirii potențiale pe care șeful dvs. ar putea să o facă (solicitând contribuția membrilor echipei) și asupra modului în care aceasta va aduce beneficii echipei (permițând fiecăruia să își folosească punctele forte), feedback-ul dvs. este clar și constructiv încă de la început.
Cereți-le un răspuns
Întotdeauna există două fețe ale unei povești. După ce oferiți feedback, dați-i destinatarului o șansă de a răspunde.
Acest lucru face ca discuția să se transforme într-o conversație și nu într-o analiză unilaterală și vă permite să confirmați că a înțeles feedback-ul dumneavoastră. Abia în acest moment, când înțelegeți amândoi ambele părți ale situației, puteți concepe împreună o soluție eficientă.
Cereți feedback în schimb
După ce ați oferit feedback, cereți-le contribuția în schimb. Acest pas demonstrează că sunteți deschis la sfaturi constructive și că le apreciați opinia.
Puneți întrebări specifice cu privire la performanța dvs. pentru a arăta că doriți să auziți părerea lor și că nu întrebați doar ca o formalitate. De exemplu, ați putea vorbi despre faptul că uneori vă simțiți intimidat în timpul discuțiilor individuale. După ce ați discutat acest aspect, ați putea întreba dacă ați putea să vă îmbunătățiți pentru a face aceste întâlniri mai constructive.
Puneți-vă în locul lor
Dacă încă nu sunteți sigur de modul în care șeful dvs. va reacționa la feedback-ul dvs., încercați să vă puneți în locul lui. Imaginați-vă că situația este inversă. Cum ați reacționa dacă colegul sau subalternul dvs. v-ar da același feedback? Ați fi supărat sau ați fi recunoscător că cineva v-a semnalat acest lucru?
Țineți cont de diferențele de personalitate. S-ar putea să fie mai dificil pentru unele persoane să depășească o mentalitate fixă decât altele. Dar dacă puteți spune cu sinceritate că nu v-ați simți jignit dacă ați primi acest feedback, este un semn că v-ați planificat bine livrarea.
Cât de sincer ar trebui să fii?
Atunci când oferiți feedback, trebuie să fiți cât se poate de sincer. Dacă mințiți sau nu oferiți un feedback sincer, șeful dvs. nu va primi informații exacte pentru a crea schimbări. În plus, dacă vă mințiți șeful nu vă va ajuta în relația de lucru.
Critica constructivă vă permite să fiți sincer și vă încadrează feedback-ul într-un mod care arată că doriți să ajutați. Mai degrabă decât să vă criticați fără respect șeful și activitatea acestuia, gândiți-vă că aportul dumneavoastră ajută la rezolvarea problemelor de la locul de muncă. Critica constructivă ar trebui să ofere modalități de a merge mai departe în mod eficient, mai degrabă decât să demonteze lucrurile fără sugestii de reconstrucție.
Feedback-ul negativ este inevitabil, dar dacă îi oferiți șefului dumneavoastră o critică constructivă, veți încadra aceste informații cruciale în mod delicat. Oferirea de exemple concrete vă poate ajuta să transmiteți feedback-ul managerului dvs. în mod politicos.
Dacă aveți probleme serioase de abordat cu privire la bunăstarea dumneavoastră sau la alte aspecte ale muncii dumneavoastră, nu vă simțiți obligat să discutați doar despre feedbackul pozitiv. Problemele se vor rezolva doar dacă șeful dvs. cunoaște adevărul.
Probabil că organizația dvs. are pe cineva la resurse umane care să vă ajute să facilitați aceste conversații. De asemenea, vă puteți sprijini pe un antrenor sau un mentor pentru a obține informații despre cum să gestionați cel mai bine situația dacă sunteți blocat.
Indiferent de cât de mult timp vă cunoașteți șeful, să-i oferiți feedback poate fi stresant. Dacă în trecut ați evitat oportunitățile de a oferi feedback în trecut, probabil că nu v-ați simțit confortabil, ați fost conștient de sine și nu ați fost sigur de modul în care să abordați aceste situații.
Dar acum că ați înțeles că feedback-ul este o parte integrantă a faptului de a fi membru al unei echipe, sperăm că vă simțiți împuternicit știind cum să îi oferiți feedback șefului dvs. Fiți încrezător că sugestiile pe care le aveți nu vor face decât să vă îmbunătățească locul de muncă. De asemenea, membrii echipei dvs. vă vor mulțumi pentru asta. Vei fi un coleg căruia îi pasă de cât de bine se descurcă echipa ta și îi va inspira și pe alții să vorbească. În timp și cu ajutorul practicii, veți căpăta încrederea de a vorbi și nu veți mai tremura la gândul de a oferi feedback cuiva.