În 2020, durata crizei a dus la închiderea nefericită a restaurantelor, barurilor și a altor întreprinderi din acest sector. Vinăriile au continuat să sprijine conturile din domeniu cât mai bine posibil. Micii producători au avut de suferit în mod diferit de pe urma crizei.
Odată cu apariția problemelor pentru domeniul HoReCa, și afacerile producătorilor locali de vin au scăzut substanțial în 2020. Sprijinul din partea autorităților a fost prea târzie, iar șansa acestora în perioada de închidere în casă a clienților, dar și ulterior, a fost creșterea consumului retail dar și a vânzărilor online.
Situația ideală pentru un producător de vin este să vândă circa 45% din producție către domeniul HoReCa, unde se consumă de regulă produse premium, și 55% către sectorul retail.
Realitatea din România arată că, în 2019, 70% din consumul local a venit dinspre zona retail și aproximativ 30% din zona HoReca.
O previziune se îndreaptă asupra sortimentelor de vin pe care le vor cumpăra consumatorii în cursul anului 2021. În această privință, se observă un interes crescut pentru produsele de o calitate superioară și puțin mai scumpe. Acest lucru s-ar traduce printr-o cheltuială mai mare pe sticlă, deși poate scădea volumul total de vin consumat, parțial din cauza unei posibile creșteri a accizelor la băuturile alcoolice.
Vânzările online și cele retail au compensat doar parțial scăderea din domeniul HoReca. Per ansamblu, este de așteptat ca cifra de afaceri din domeniul vinului să fie în scădere în 2020 față de 2019.
Afacerile vinăriilor se bazau foarte mult pe vânzarea directă de la domeniu, iar pandemia a făcut ca nimeni să nu mai poată veni la vinării. Adaptarea după criza sanitară este esențială, la fel ca și inovarea.
Perspectiva restaurantelor este un pic mai sumbră, s-a descris această criză ca pe o mare lecție de viață. Din fericire, legătura dintre industria vinului și cea a restaurantelor este sănătoasă și ar trebui să dureze.
Piața a devenit din ce în ce mai puțin elastică pe măsură ce pandemia a avansat. Turiștii reprezentau o mare parte din clientela restaurantelor. Închiderea frontierelor a făcut ca restaurantele să fie grele de competitiv. Chiar și atunci când se scădea prețul, clientela nu era acolo. Iar industria vinului se bazează foarte mult pe factorul uman.
Câștigarea încrederii clienților este esențială. Pandemia a fost stresantă, prin urmare, marketingul implementat de fiecare marcă a trebuit să devină mai puțin agresiv.
Social media și noile tehnologii au devenit parte din viața noastră de zi cu zi mult mai repede decât ne așteptam. Industria vinului a trebuit să găsească o nouă modalitate de a rămâne în contact cu consumatorii atunci când a pierdut cea mai privilegiată interfață și ambasador pe care o avea: somelierii.
Degustările online și transmisiunile live pentru a prezenta noile recolte au devenit noua normalitate. În plus, aceste noi tehnologii sunt ușor accesibile pentru aproape toată lumea pentru a le folosi și a pune în aplicare o nouă strategie.
Orizontul este cu siguranță mai strălucitor decât a fost anul 2020. Inovația și reziliența au fost armele puternice folosite de sectorul vitivinicol pentru a contracara efectele crizei și pentru a-și susține partenerii de afaceri de lungă durată.