Sectoarele aviației și transportului maritim se numără printre cele mai sensibile la combustibil. Companiile aeriene se confruntă cu perioade dificile, iar costurile ridicate ale combustibilului le pot influența evoluția rentabilității, în timp ce companiile de transport maritim care operează nave “la fața locului” sunt cele mai vulnerabile la creșterea costurilor.
Prețurile petrolului au crescut puternic în ultimul an, ceea ce a dus la creșterea costurilor de combustibil pentru consumatorii de combustibil greu, iar prețurile la combustibil se așteaptă să rămână ridicate în acest an.
Companiile aeriene sunt foarte sensibile la creșterea prețurilor la combustibil. Aeronavele consumă în medie 3-3,5 litri la 100 de pasageri-kilometri. Prin urmare, costurile cu combustibilul reprezintă 20-25% din costurile totale pe piața actuală, iar uneori pot depăși 30%.
În combinație cu marjele mici, impactul asupra profitabilității poate fi semnificativ. Companiile aeriene s-au confruntat cu prețuri și mai mari la carburanți în 2012 și 2013, dar de data aceasta prețurile la carburanți au evoluat mult, în timp ce recuperarea după pandemie abia a început.
La jumătatea lunii februarie, prețurile de livrare a combustibilului pentru avioane se tranzacționau cu peste 75% mai mult decât în februarie 2021, ceea ce înseamnă că, în prezent, companiile aeriene se confruntă cu costuri totale cu peste 15% mai mari atunci când sunt expuse în totalitate la tarifele la vedere. În mod remarcabil, toate companiile aeriene urmează propriile strategii de acoperire adaptate pentru a atenua riscurile legate de prețul combustibilului și impactul întârzierilor.
Deoarece marjele lor sunt mai mici, transportatorii low-cost tind să cumpere certitudini pe termen scurt, în timp ce transportatorii tradiționali cu hub-uri intercontinentale includ ceva mai multă flexibilitate pentru a reacționa la piață. Există, de asemenea, diferențe geografice; pentru companiile aeriene europene, acoperirea este, în general, mai frecventă decât pentru companiile aeriene americane.
Companiile aeriene caută să reducă și să întârzie impactul asupra profitului și pierderilor și vor încerca să transfere costurile mai mari către consumatori. Acoperirea prețului combustibilului permite companiilor aeriene să facă în avans oferte fixe mai bune pentru pasagerii companiilor aeriene. De asemenea, se poate aplica o suprataxă pe bilet.
Pe piața actuală – care are încă un drum lung de parcurs pentru a-și reveni după pandemie – concurența dintre companiile aeriene complică transferarea imediată a costurilor mai mari. Cu toate acestea, costurile mai mari ale combustibilului vor avea, în general, o influență semnificativă asupra rezultatelor financiare ale companiilor aeriene în 2022.
În transportul maritim, vulnerabilitatea la creșterea costurilor combustibilului depinde de tipul de contract și de linia de activitate. Acest lucru este logic, deoarece costurile cu combustibilul pot ajunge cu ușurință la peste 50% din costurile totale de exploatare a navelor.
Spre deosebire de aviație, acesta este, în principal, un mediu business-to-business. În mod normal, contractele de navlosire sau contractele pe termen lung conțin clauze privind combustibilul care transferă impactul asupra expeditorilor (de exemplu, comercianți sau industriași) care închiriază nava.
Aceasta acoperă cea mai mare parte a flotei și include navele mai mici de transport în vrac și navele de transport maritim pe distanțe scurte. În aceste cazuri, companiile de transport maritim pot transfera periodic costurile mai mari ale combustibilului, iar impactul va rămâne limitat.
Însă, atunci când o navă este activă pe piața spot (navlosire pe voiaj), proprietarul/operatorul este liber să accepte o călătorie contra unui anumit tarif, iar compania de transport maritim este, de obicei, expusă ea însăși la prețurile combustibilului.
Faptul că tarifele la vedere compensează prețul mai mare al combustibilului depinde de piață și de puterea de piață.
Prin urmare, impactul costurilor mai mari ale combustibilului pentru companiile de transport maritim depinde de relațiile contractuale și de componența flotei.
În transportul maritim de containere, costul combustibilului apasă, de obicei, asupra companiilor de linie, deoarece acestea deservesc o gamă completă de clienți diferiți care rezervă sloturi de containere pentru un anumit tip de comerț sau navigație.
Întrucât se preconizează că tarifele vor rămâne ridicate în 2022, companiile de transport maritim din acest segment sunt cel puțin capabile să absoarbă prețurile mai mari la combustibil.
Costurile de combustibil ca pondere în costurile totale depind de tipul de combustibil utilizat, deoarece navele pot naviga fie cu păcură grea . Consumul de combustibil depinde în mare măsură de dimensiunea și viteza navei, dar poate ajunge până la 75-100 de tone pe zi pentru navele mai mari, ceea ce face ca epuratoarele instalate să fie mai atractive din punct de vedere financiar în anumite situații.
Odată cu creșterea prețurilor la combustibil, importanța eficienței combustibilului crește și mai mult. Companiile de transport maritim pot lua în considerare reducerea vitezei navei (navigație lentă sau super lentă), deoarece acest lucru poate duce la economii semnificative de combustibil.