Am văzut deja companii care au efectuat concedieri pe măsură ce incertitudinea economică planează și bugetele se restrâng. Iar șansele nu arată favorabil. Știm că mai mult de 50% dintre directorii executivi iau în considerare reducerea locurilor de muncă în următoarele șase luni. Potrivit sondajului, este probabil ca locurile de muncă la distanță să fie tăiate primele. La un moment dat, liderii sunt puși în poziții dificile și forțați să facă alegeri imposibile. Concedierea angajaților este una dintre aceste decizii. Aceasta are un impact asupra moralului, a angajamentului angajaților și a brandului de angajator.
Dar, cel mai important, este extrem de dificil pentru angajații care sunt concediați. Pe termen scurt, este devastator să fii nevoit să pui capăt contractului de muncă al cuiva. Pentru angajat, acest lucru are un impact financiar, emoțional și chiar asupra sănătății fizice.
Dar, după cum știu mulți lideri, concedierile fac parte din afacere. Și, dacă ne uităm la date, este probabil să existe discuții despre concedieri în rândul echipei dvs. de conducere. Vă luptați cu ideea de a concedia angajați? Ați redus costurile în altă parte, dar în cele din urmă trebuie să vă restructurați pentru a menține compania pe linia de plutire?
Concedierea angajaților nu este în mod inerent greșită, dar concedierile prost gestionate pot afecta moralul și pot rupe încrederea cu echipa dvs. Este esențial să abordați procesul de concediere cu răbdare și empatie.
O concediere este atunci când un angajator concediază un angajat sau un grup de angajați. De obicei, concedierile se fac pentru a economisi bani, pentru a corecta problemele organizaționale sau pentru a elimina redundanțele și a face o companie mai eficientă.
Concedierile pot fi necesare pentru ca o companie să rămână pe linia de plutire dacă nu produce suficiente venituri.
Dar, din perspectiva acelor angajați care sunt concediați, sunt dureroase. Ele pot provoca stres financiar și emoțional și pot avea un impact negativ asupra economiei, deoarece reduc cererea. Sunt costisitoare pentru afacerea dvs. în alte moduri.
Indiferent de motiv, unele concedieri trebuie făcute cu grijă și considerație pentru angajații pe care îi vor afecta.
Cum arată acest lucru în practică? Haideți să discutăm cum să concediați angajații cu empatie și compasiune în minte.
Pași pentru a concedia angajați cu grație
Unele concedieri sunt dificile, indiferent de motiv. Liderii trebuie să rămână empatici și să ia în considerare implicațiile etice, legale și emoționale ale procesului.
Urmați pașii de mai jos pentru a face procesul de concediere cât mai puțin dureros și mai ușor pentru angajații dvs.
Analizați situația
Dacă luați în considerare concedierea angajaților, primul pas este să evaluați ce necesită situația dumneavoastră.
Concedierile nu îi afectează doar pe lucrătorii dvs. Ele au un impact și asupra clienților, investitorilor și reputației mărcii dvs. Nu vă grăbiți să analizați nevoile afacerii dvs. și fiți sigur că disponibilizările sunt necesare înainte de a alege această cale.
O concediere le oferă angajaților timp liber obligatoriu fără plată, permițându-le să își păstreze locul de muncă în perioadele dificile pentru afacere.
În cazul în care aceste alternative nu sunt posibile sau nu sunt de dorit, concedierea angajaților poate fi necesară.
Decideți pe cine să concediați
Următorul pas este determinarea posturilor și a angajaților care vor fi concediați. Începeți prin a enumera toată munca pe care angajații dvs. o fac în prezent și rezultatele pe care le aduc companiei.
Acest lucru vă va ajuta să găsiți cine poate prelua responsabilitatea altora și să determinați ce posturi ar putea fi redundante. Dacă este posibil, analizați cum puteți maximiza impactul forței de muncă actuale.
De exemplu, pot angajații să se adapteze la noi abilități pentru a aduce valoare în alte domenii ale afacerii? Puteți să vă sprijiniți pe abilitățile de coaching pentru a dezvolta angajații pentru a aduce valoare în noi roluri sau în noi moduri?
Luați în considerare criterii precum performanța, vechimea, talentul, impactul financiar și impactul asupra afacerii. Colaborați cu managerii dvs. și cu echipa de resurse umane pentru a înțelege mai bine performanța echipei dvs. și pentru a obține informații despre performanța fiecărui angajat.
Dacă puneți în balanță opiniile managerilor dvs. în deciziile de concediere, asigurați-vă că aceste opinii sunt susținute de documente, cum ar fi evaluările de performanță.
Indiferent de numărul de angajați care vor fi afectați, trebuie să elaborați un plan pentru a pune în aplicare concedierile cu empatie și eleganță.
Creați un plan pentru concedierile dvs.
Deși pașii unu și doi ar putea dura ceva timp, aceștia sunt doar începutul procesului de concediere.
Acest pas, în special, este, fără îndoială, cel mai important – determinarea modului de comunicare și de gestionare a procesului de concediere.
Aceste detalii sunt importante, deoarece vă vor ajuta să evitați să provocați panică sau să le lăsați angajaților dvs. o impresie negativă și o mai mare suferință. De asemenea, ele mențin echipele dvs. de conducere și de resurse umane aliniate cu privire la modul și la motivele pentru care trebuie efectuate aceste concedieri.
Când veți pune în aplicare disponibilizările?
În general, se încurajează companiile să evite mai multe runde de disponibilizări. Acest lucru poate perpetua media negativă în jurul companiei dvs. și poate provoca teamă în rândul angajaților rămași că și ei ar putea fi concediați.
Comunicați cu angajații dvs.
Începeți procesul de concediere prin programarea momentului și a locului în care le veți comunica vestea.
Dacă lucrați în persoană, alegeți un spațiu privat, neutru, care să le permită angajaților să părăsească clădirea fără a fi întrerupți, dacă doresc.
Dacă lucrați de la distanță, rezervați o convorbire video privată spre sfârșitul săptămânii, astfel încât angajații dvs. să poată decomprima în timpul weekend-ului, dacă este necesar. (Dacă efectuați mai multe concedieri, nu organizați, sub nicio formă, o întâlnire de grup).
Întâlnirea de disponibilizare este cea mai dificilă parte a procesului. Din acest motiv, și din respect pentru angajații dvs., păstrați conversația concisă și plină de compasiune. Nu “bateți pasul pe loc” și nu începeți conversația cu discuții mărunte irelevante.
Odată ce sunteți amândoi pregătiți, informați-vă imediat angajații că sunt concediați, deși nu din vina lor. Exprimați-vă recunoștința pentru timpul și munca lor și permiteți-le să pună întrebări și să își împărtășească îngrijorările. Luați în considerare posibilitatea de a lucra cu echipa de comunicare internă pentru a vă ajuta să elaborați mesajul potrivit cu tonul potrivit.
Fiți conștienți de limbajul corpului și lăsați suficient spațiu în conversație pentru ca angajații dvs. să proceseze și să răspundă.
Evitați să faceți promisiuni cu privire la viitoarele locuri de muncă sau la posturile disponibile. Este mai bine să fiți concis și să oferiți sprijin decât să dați speranțe false. Dacă angajații dvs. își exprimă furia sau frustrarea, fiți pregătiți să vă păstrați calmul și să le oferiți sprijin răspunzând la întrebări sau ghidându-i prin resursele disponibile.
Aveți grijă de oamenii dvs. cât mai bine
Atunci când angajați, vă îmbarcați, instruiți și pregătiți noi angajați, o faceți din compasiune și respect. Această compasiune și acest respect ar trebui să rămână în prim-plan și atunci când concediați angajați.
Procesul de concediere este dificil, indiferent de modul în care îl parcurgeți. Urmați acești pași și cele mai bune practici pentru a vă asigura că, deși nu mai puteți păstra un angajat, acesta pleacă cu o impresie pozitivă despre compania dvs.