Cifra de afaceri din retailul alimentar a crescut cu aproape 10% față de 2019 și s-a situat cu 97% peste nivelul din 2011, ajungând în 2020 la nivelul estimat în analiza de anul trecut dedicată acestei piețe, de aproape 130 de miliarde de lei.
Pentru anul 2021, se estimează depășirea pragului de 142 de miliarde de lei, datorită creșterii cererii, dar și a presiunilor inflaționiste accentuate.
Industria de retail alimentar avea în 2020 un număr total de până la 225 de mii de angajați.
Numărul de companii a înregistrat o creștere de 1% față de 2019, dar tendința de consolidare a pieței este evidentă, numărul companiilor care își raportează rezultatele financiare fiind cu 19% sub nivelul din 2011, ajungând la 53,6 mii de companii în 2020.
Cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de 73 de miliarde de lei, generând peste 56% din cifra de afaceri totală în 2020.
Odată cu creșterea cifrei de afaceri, a crescut și profitabilitatea, astfel că, în 2020, profitul net al companiilor autohtone a înregistrat o creștere de 14% față de anul precedent și a fost cu 334% mai mare decât în 2011, ajungând la 4,9 miliarde de lei.
Primii 10 jucători au înregistrat un profit net cumulat de 2,5 miliarde de lei, ceea ce a reprezentat aproape 52% din totalul din 2020. Rezultatul net (profitul net minus pierderea netă) s-a îmbunătățit semnificativ, de la o pierdere de peste 1 miliard de lei în 2011 la un rezultat net pozitiv de 4,1 miliarde de lei înregistrat în 2020.
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete (serie ajustată), a crescut cu 10% în 2021 față de 2020 (pentru segmentul comerțului cu amănuntul al produselor alimentare, băuturilor și tutunului s-a înregistrat un avans de peste 2 ori mai mic, de 4,2% în 2021 față de 2020).
Comerțul cu ridicata a crescut în 2021 cu 20% față de anul precedent, iar cel cu amănuntul al produselor alimentare, băuturilor și tutunului a crescut cu 11,3%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică.
Potrivit ultimelor date ale INS, cifra de afaceri a prețurilor de consum la mărfurile alimentare, care reprezintă 33% din coșul de consum al românilor, a crescut în martie 2022 cu 11,2% față de aceeași lună din 2021. Cele mai mari creșteri anuale de prețuri, de peste 20% în categoria produselor alimentare în martie 2022 au fost cele ale cartofilor (36,5%), uleiului (32,3%), făinii de porumb ( 24,4%) și făinii, cu 21,5% peste nivelul din martie 2021.
În ciuda creșterilor de prețuri, românii au făcut cumpărături de Paște și, deși achiziționează cantități mai mici de alimente și sunt mult mai atenți la ofertele de soldare, având în vedere că majorările de venituri nu au ținut pasul cu creșterile puternice de prețuri, reușesc să se bucure de perioada sărbătorilor și să își păstreze tradițiile de Paște.