Evoluția către o afacere tot mai digitală și nevoia de o mai mare agilitate le prezintă directorilor financiari o serie de provocări. Nu s-ar fi putut anticipa urmările legate de război și de pandemie, ambele creând noi obstacole pe care întreprinderile trebuie să le depășească și obligându-i pe directorii financiari să se adapteze și să își proceseze sarcinile zilnice în moduri diferite.
De la creșterea gradului de automatizare la cererile de acces mai mare la date, liderii din industrie prezintă cele mai mari provocări cu care se vor confrunta directorii financiari în 2021.
Creșterea în domeniul digital înseamnă că directorii financiari trebuie să înțeleagă strategia și transformarea digitală la fel de mult ca și controlul conturilor companiei lor.
Există o provocare pentru unii oameni care au făcut contabilitate timp de 30 sau 40 de ani și care acum trebuie să se descurce cu noile software-uri, dar și cu natura afacerilor globale, cu contabilitatea în mai multe valute, gestionarea cheltuielilor, controlul conturilor între companii și al creditelor, care astăzi ar putea fi la scară globală și mult mai dificil de controlat.
O provocare cheie cu care se confruntă în prezent mulți directori financiari este cum să adopte tehnologia în mod eficient. Există o cerere din ce în ce mai mare de date și informații care să ajute la elaborarea strategiei unei companii, prin urmare, importanța implementării unui sistem complet conectat și automatizat care să poată furniza informații în timp real pentru a sprijini procesul decizional nu a fost niciodată mai mare.
Având în vedere conformitatea continuă și expunerea sporită la riscuri, și acest lucru reprezintă o altă provocare pentru directorii financiari.
În prezent, membrii consiliilor de administrație cer ca directorii să aibă acces la datele privind riscurile și conformitatea. Captarea acestora în timp real în întreaga companie reprezintă o provocare – fie că este vorba de sisteme de gestiune financiară sau de analize multidimensionale.
Implicațiile pandemiei încă reverberează, punând directorii financiari sub o presiune mult mai mare pentru a fi responsabili și conștienți de orice risc extern potențial sau investigații de conformitate.
În primul rând, există implicații în cazul în care unul dintre directorii principali sau persoane-cheie este bolnav pentru o anumită perioadă de timp din cauza contractării Covid-19. Ca să nu mai vorbim dacă aceștia au fost în contact cu o serie de alți angajați și toată lumea trebuie să se izoleze.
Acest lucru poate avea un impact asupra marjelor, a contractelor, a creșterii, a termenelor limită – poate da peste cap întreaga afacere. Dincolo de acest lucru, există o muncă suplimentară pentru directorii financiari pentru a gestiona cheltuielile generale, cheltuielile și salariile – dacă luăm în considerare munca hibridă și la distanță, programele de concediu și multiplele software-uri pe care oamenii le folosesc și în timp ce lucrează la distanță.
Pe piață, asigurătorii s-au retras încă de la începutul pandemiei din cauza instabilității financiare a bilanțurilor clienților lor și, pe măsură ce schema de concediu se încheie, asigurătorii speră ca clienții lor să își poată relansa afacerile. Acest lucru se datorează faptului că cel mai mare factor de solicitare a despăgubirilor făcute în cadrul polițelor de asigurare rezultă din insolvențe.
“Directorii financiari din toate domeniile au văzut cum primele lor de asigurare au crescut semnificativ, uneori de mai multe ori. A devenit din ce în ce mai frecvent ca societățile să nu poată identifica asigurarea de pe piață sau ca acoperirea să devină prohibitivă din punct de vedere al costurilor. În acest caz, trebuie purtate discuții cu directorii și directorii neexecutivi cu privire la creșterea expunerii lor personale. Mulți directori neexecutivi se retrag din funcțiile lor până când se poate găsi o protecție de asigurare adecvată.