În 2021, din cauza măsurilor de distanțare socială, a lipsei de mobilitate și a muncii la distanță, vânzările de comerț electronic din România au reprezentat cel mai important pilon de creștere al sectorului de retail. România își păstrează locul în topul țărilor cu cea mai mare creștere a sectorului de e-commerce, o piață estimată la peste 6 miliarde de euro de către Asociația Română a Magazinelor Online.
În 2021, comerțul electronic românesc a avut o valoare de peste 6 miliarde de euro, produsele de modă reprezentând cea mai mare parte a veniturilor, urmate de electronice și media. În ceea ce privește cumpărăturile online și metodele de plată, capitala României a fost orașul cu cea mai mare pondere a plăților online efectuate. .
Topul categoriilor de produse care au înregistrat cel mai mare număr de vânzări în 2021 este condus de Fashion cu 363.300 de vânzări, ceea ce se traduce printr-o creștere de 30% față de anul precedent.
Considerată de mulți experți ca fiind cea mai matură categorie de comerț online, Fashion reflectă comportamentele de cumpărare puternic influențate de pandemie. Astfel, dacă în 2020 românii cumpărau haine pentru casă sau pentru activități sportive și în aer liber, în 2021 au revenit la achiziția de haine de stradă și ținute de eveniment (ex. nunți, botezuri) sau pentru birou, dar și încălțăminte, pe fondul reluării multor activități sociale. În același timp, creșterea vânzărilor pentru produsele din această categorie a fost remarcată și în toamna anului trecut, odată cu cel mai important eveniment de vânzări din comerțul electronic, Black Friday.
În perioada 1-14 noiembrie 2021, categoria de produse Fashion a înregistrat o creștere de 62,8% a numărului de vânzări și o creștere de 86,3% a valorii vânzărilor, în timp ce valoarea medie a coșului de cumpărături a fost, de asemenea, cu 14,4% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut.
În 2021, valoarea medie a coșului de cumpărături a crescut și ea, ajungând la 52,6 euro, cu 5,8% mai mult decât în 2020. Acest lucru înseamnă că românii s-au obișnuit cu cumpărăturile online și continuă să susțină trendul ascendent al acestui sector.
Pe locul al doilea în topul categoriilor cu cele mai multe vânzări în 2021 se află categoria Carte, Filme și Muzică, cu 338.200 de vânzări prin intermediul platformei 2Performant.com, în creștere cu 29,1% față de 2020. Locul al treilea este ocupat de Beauty, cu 145.400 de vânzări, în creștere cu 3,4%, în timp ce categoria Home and Garden ocupă locul al patrulea, cu 80.100 de vânzări și o creștere de 46%. Top 5 se încheie cu categoria Electronice IT&C cu 79.900 de vânzări, în creștere cu 11,4% față de anul precedent.
Pandemia a reprezentat o provocare în ceea ce privește ținerea pasului cu o cerere extrem de mare pentru o varietate de bunuri, măsuri de livrare și politici mai bune de returnare și rambursare.
Utilizatorii de comerț electronic s-au confruntat, de asemenea, cu provocări. În condițiile în care magazinele fizice au fost închise, românii aveau așteptări foarte mari în ceea ce privește metodele de livrare sigure fără contact direct, un serviciu bun pentru clienți, precum și metode de plată sigure. Ca răspuns la restricțiile guvernamentale, majoritatea magazinelor online din România au oferit clienților lor oportunități de reduceri neplanificate, strategii de comunicare mai bune și livrare gratuită.
Black Friday a fost introdus pentru prima dată în România în 2011 și de atunci s-a bucurat de un succes enorm. Majoritatea comercianților online din România se pregătesc pentru Black Friday cu cel puțin o lună înainte, în timp ce alții fac primele pregătiri în septembrie. Prima zi a săptămânii Black Friday din 2021, a înregistrat o creștere a vânzărilor online de aproape 20% față de anul trecut. În plus, categorii de produse precum automobile, electronice și IT sau casă și grădină, au înregistrat o valoare medie a comenzilor de peste 120 de euro.
În ceea ce privește retailerii online, eMAG a rămas în ultimii ani cel mai popular site pentru cumpărăturile de Black Friday. Cu toate acestea, în cazul produselor FMCG, piața românească a fost dominată în principal de Carrefour și Kaufland în 2021.