Indiferent dacă sunteți proprietarul unei afaceri mici sau al unei corporații mari, nu se poate nega faptul că atunci când un fost angajat vă părăsește, este un moment stresant. Nu numai că trebuie să vă confruntați cu găsirea unui înlocuitor adecvat, dar trebuie apoi să instruiți noul membru al personalului la nivelul predecesorului său și să gestionați această tranziție cu grație și răbdare. Dar pentru mulți proprietari de afaceri ca dumneavoastră, există un alt motiv de teamă: braconajul. Dacă un fost angajat abordează clienții și încearcă să vă fure munca, aceasta este o problemă serioasă. Mai jos vom acoperi cum să împiedicăm un fost angajat să facă exact asta, ce trebuie să faci când un fost angajat se apropie de clientul tău și vom acoperi consecințele furtului de la locul de muncă România.
Drepturile dumneavoastră ca angajator
În calitate de angajator, aveți anumite drepturi. Aceste drepturi nu sunt întotdeauna legale, dar cu siguranță aveți dreptul să vă așteptați la încredere reciprocă și la o anumită discreție din partea angajaților dumneavoastră – inclusiv a celor care nu mai sunt la dumneavoastră.
Asta înseamnă că ar trebui să vă puteți aștepta ca foștii dvs. angajați să vă părăsească afacerea cu o oarecare grație. Încercarea de a vă lua clienții cu ei pe ușă nu este deloc elegantă.
Fără a preciza clar în contractul lor de muncă că nu trebuie să vă contacteze clienții timp de câteva luni după ce părăsesc compania, nu aveți niciun drept legal în cazul în care fostul dvs. angajat vă racolează clienții.
Vom vorbi mai multe despre cum să redactați o clauză eficientă în contractul de muncă în continuare, dar este important să vă amintiți că vă puteți aștepta ca majoritatea foștilor angajați să respecte încrederea reciprocă și confidențele împărtășite în timp ce lucrau pentru afacerea dvs. Majoritatea foștilor angajați nu vor încerca să vă fure clienții.
Drepturile lor în calitate de angajați
Acestea fiind spuse, anumiți angajați își vor încerca norocul la plecare. Este un lucru greșit din punct de vedere moral și, ca proprietar de afacere, se poate simți ca o încălcare a încrederii și respectului pe care le-ați arătat implicându-i în afacerea dvs. pentru început, dar asta nu înseamnă că nu pot fura clienți dacă vor.
Uneori, asta este doar o afacere. Cu excepția cazului în care nu aveți o clauză restrictivă în contractul de muncă care îi împiedică în mod specific să vă contacteze clienții. Dacă încalcă acel contract, atunci ar putea fi considerat că fură de la locul de muncă, iar acestea au consecințe.
Asta pentru că, în 2023, este dificil de dovedit că v-au furat cu adevărat clienții, chiar și cu o clauză restrictivă în contract. În zilele noastre ne conectăm cu toții pe rețelele de socializare și pe site-urile de rețele profesionale, cum ar fi LinkedIn. Dacă aici se stabilește o conexiune și clientul dvs. alege să lucreze cu fostul dvs. angajat în locul dvs., atunci nu puteți face prea multe.
Cu toate acestea, merită să încercați să preveniți acest lucru pentru a vă proteja bunurile de afaceri și relațiile cu clienții.
Cel mai bun mod de a preveni ca foștii angajați să vă fure clienții
Fără îndoială, cel mai bun mod de a împiedica foștii angajați să vă fure clienții este includerea unei clauze restrictive în contractul lor de muncă atunci când îi angajați pentru prima dată. Este posibil ca această informație să vină prea târziu pentru unii dintre voi, dar este o idee bună să vă asigurați că aveți clauze restrictive pentru viitor.
Ce este o convenție restrictivă?
O convenție restrictivă este o clauză dintr-un contract care restricționează activitățile unui angajat atunci când acesta părăsește afacerea dumneavoastră. În esență, aceasta le spune ce nu pot face atunci când pleacă și este inclusă, de obicei, în contractul de muncă pe care trebuie să-l semneze înainte de a începe să lucreze cu dumneavoastră. În acest fel, ei știu la ce să se aștepte de la început.
Există mai multe tipuri diferite de clauze restrictive pe care le poate folosi un angajator, dar în acest caz, cea mai relevantă va fi un ordin de nesolicitare. În acest caz, un fost angajat nu are voie să vă fure clienții existenți și potențiali, deoarece nu poate să îi contacteze în mod legal și să încerce să îi ducă la noua lor companie atunci când pleacă.
De asemenea, poate fi utilă și o clauză de nepromovare, care prevede că fostul angajat nu poate trata cu clienții după ce părăsește întreprinderea dumneavoastră.
Cât timp ar trebui să dureze o convenție restrictivă?
Principalul lucru pe care trebuie să-l rețineți în legătură cu clauzele restrictive este că acestea vor fi aplicate în instanță doar dacă sunt rezonabile pentru început. Chiar dacă fostul dvs. angajat semnează un contract prin care declară că nu va privi niciodată în direcția clienților dvs. cât timp veți trăi amândoi, niciun judecător din România nu va aplica acest contract dacă acesta v-a furat un client al dvs. la 5 ani după ce a părăsit afacerea dvs.
Pentru membrii de rang înalt ai personalului, un ordin de non-solicitare și de nepromovare a tranzacțiilor de aproximativ 6 luni este de obicei considerat rezonabil. Acest lucru îi va împiedica pe aceștia să contacteze sau să trateze cu clienții dumneavoastră timp de 6 luni după ce părăsesc afacerea dumneavoastră. După această perioadă de timp, ei vor putea, din punct de vedere legal, să vorbească din nou cu clienții dvs. dacă doresc.
Orice perioadă mai lungă de 6 luni ar putea însemna că dosarul dvs. va fi respins în instanță ca fiind o convenție restrictivă nerezonabilă, așa că este mai bine să păstrați termenele suficient de lungi pentru a vă asigura clienții, dar nu atât de lungi încât să fie considerate nerezonabile.
Pot să folosesc și locații geografice?
Da, puteți, de asemenea, să îi interziceți fostului dumneavoastră angajat să trateze cu clienții din imediata vecinătate pentru o perioadă de timp, dacă considerați că locația dumneavoastră este esențială. Acest lucru ar putea fi util mai ales pentru proprietarii de afaceri care au mulți clienți locali și un serviciu care este relativ unic în zonă.
Ce trebuie să faceți atunci când un fost angajat se apropie de clientul dumneavoastră
Există anumite lucruri pe care va trebui să le faceți în calitate de proprietar de afacere pentru a vă asigura că orice convenții restrictive sau ordine de nesolicitare pe care le-ați pus în aplicare sunt executorii, iar apoi va trebui să le aplicați atunci când un fost angajat vă abordează clientul încălcând direct contractul de muncă.
Așadar, iată ce trebuie să faceți:
Includeți o convenție restrictivă în contractul dumneavoastră de angajare
Primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să stabiliți în mod clar clauzele dvs. restrictive în contractul lor de muncă înainte de a începe. Includeți:
- Tipul de convenție restrictivă – nesolicitare, nepromovare, nepromovare a tranzacțiilor etc.
- Perioada de timp la care se referă – de exemplu, timp de 6 luni de la plecarea din întreprindere
- Restricții geografice – de exemplu, nicio afacere pe o rază de un kilometru
Reamintiți-le că semnarea contractului înseamnă că acceptă acești termeni și că, în cazul în care îi încalcă după ce părăsesc afacerea dvs., îi veți aplica în instanță.
Obțineți o copie semnată a acestor contracte de muncă
Este vital să obțineți o copie semnată a acestui contract. În acest fel, dacă se întâmplă ce-i mai rău și fostul dvs. angajat încalcă contractul, aveți dovada că a citit și a recunoscut termenii de la bun început. Aceasta dovedește că a încălcat cu bună știință contractul pe care l-a acceptat, iar acest lucru vă oferă un element de acțiune în instanță.
Așadar, păstrați copii ale contractelor pe care le semnează angajații dvs. și fiți gata să le folosiți ca probe în instanță, dacă este nevoie.
Amintiți-i angajatului dvs. când își predă preavizul
Când vine momentul ca angajatul dumneavoastră să se despartă de afacere, asigurați-vă că îi reamintiți în scris clauzele restrictive pe care le-a acceptat atunci când s-a alăturat pentru prima dată afacerii dumneavoastră. Reamintiți-le că pactul restrictiv va fi în acțiune odată ce pleacă, amintiți-le restricțiile cu care se confruntă și pentru cât timp și anunțați-i că afacerea dvs. intenționează să pună în aplicare aceste pacte dacă le încalcă.
Impuneți aceste convenții în fața unei instanțe de judecată
După plecarea fostului dvs. angajat, dacă primiți informații care sugerează că acesta încalcă contractul, puteți aplica clauzele în instanță. Da, va consuma mult timp și da, vă va costa afacerea, dar pentru unele întreprinderi merită timpul și banii în plus, deoarece vă protejează activele afacerii și relațiile cu clienții pe termen lung.
Ce se întâmplă dacă nu voiați o convenție restrictivă?
Nu toți angajatorii consideră că o convenție restrictivă este strict necesară. La urma urmei, a acționa în instanță un fost angajat pentru încălcarea unui ordin de nesolicitare este probabil mai multă bătaie de cap decât merită din punct de vedere financiar.
Așadar, dacă sunteți la fel ca alte sute de proprietari de afaceri care nu au inclus un angajament restrictiv în contractele angajaților lor, ce puteți face în schimb pentru a împiedica foștii angajați să se apropie de clienți sau pentru a păstra clienții pe care îi aveți?
Schema de fidelitate a clienților
În momentul în care auziți că un membru senior al personalului pleacă și că va încerca probabil să ia clienții cu el, mutați atenția de la el la clienții dumneavoastră.
Există un motiv pentru care clienții dvs. lucrează cu dvs. – afacerea dvs. face o treabă bună și ei sunt impresionați de munca dvs. Stabiliți o schemă de fidelitate a clienților prin care aceștia să beneficieze de faptul că rămân cu dumneavoastră. Ați putea folosi:
- Tarife reduse
- Scheme de recompensă
- Servicii gratuite
Alegeți personalul potrivit
Când fostul angajat își arată adevărata față, concentrați-vă pe găsirea unui înlocuitor și asigurați-vă că acesta este un upgrade față de ultimul. Găsiți o persoană care crede în puterea încrederii și a respectului reciproc și faceți din ea o parte esențială a afacerii dumneavoastră, astfel încât toată lumea să aibă de câștigat.
Alegeți clienții potriviți
Dacă fostul dvs. angajat vă fură un client, lăsați-l să o facă. Chiar vreți să lucrați cu un client care crede că iarba este mai verde în altă parte? Pentru mulți proprietari de afaceri, este pur și simplu mai bine să treacă mai departe și să se concentreze pe noi clienți cu atitudinea potrivită, care apreciază afacerea dvs. și toată munca pe care o faceți pentru ei.
Clauzele restrictive sunt o modalitate puternică de a descuraja foștii angajați să vă racoleze clienții și să vă fure munca de sub nas. Dar aplicarea lor va costa bani și timp din partea dumneavoastră. Totuși, s-ar putea să merite, pentru a preveni pierderea de venituri în viitor, în cazul în care fostul dvs. angajat ar încerca să abordeze și mai mulți clienți ai dvs.
De asemenea, ați putea lua în considerare posibilitatea de a lăsa fostul angajat și clientul să plece fără consecințe și, în schimb, să vă îndreptați atenția spre dezvoltarea afacerii fără ei.
Oricare ar fi abordarea pe care o adoptați, nu se poate nega faptul că un fost angajat care abordează clienții este lipsit de respect și supărător pentru mulți proprietari de afaceri. Dar, dacă răspundeți în mod corespunzător, vă puteți asigura că afacerea dvs. nu este afectată și de acțiunile lor.