Compania dvs. își creează planul strategic. Conducerea îl aprobă. Poate că își rezervă o oră pe lună pentru a verifica. Unitățile de afaceri își fac propriile evaluări și fac unele corecții de curs. La sfârșitul anului, toată lumea face o nouă evaluare. Prea adesea, acest lucru presupune să ne confruntăm cu faptul că acesta este încă un an în care nu reușim să ne îndeplinim planul.
Problema nu constă în faptul că întreprinderile nu reușesc să atingă obiectivele de venituri sau alte obiective, cel puțin pe termen scurt. Este mai degrabă modul în care acestea se străduiesc să atingă aceste obiective care trebuie îmbunătățit.
Este posibil ca organizațiile ale căror planuri strategice nu sunt realizate să fie nevoite să se întoarcă la planșa de desen. Poate că ele ratează sau nu investesc pe deplin în etape critice de planificare strategică. Sau poate că nu își pun întrebările potrivite. Cum se schimbă piața? Cum vor să se poziționeze pe această piață? Ce informații ar putea confirma sau informa evaluarea pentru a-i determina validitatea? Care sunt peisajele interne și externe care trebuie luate în considerare? Numai după ce se răspunde la aceste întrebări și la alte întrebări, planul poate începe să prindă contur.
Dar munca nu s-a terminat, încă. Multe organizații se comportă ca și cum planificarea este doar o simplă bifare a căsuței cu imperativele anuale. Șabloanele sunt completate, punțile sunt prezentate, iar planul este clasat undeva între depozitul extern și conștiința organizației. Sfârșitul poveștii.
Cu toate acestea, întreprinderile inteligente au recunoscut că atât neprevăzutul, cât și familiaritatea confortabilă a cotidianului au un mod de a îneca cel mai recent plan strategic. Un proces de planificare strategică de succes necesită un efort robust și coordonat pentru a asigura succesul planurilor. Și aici intervine managementul planului strategic.
Planurile strategice au nevoie de sisteme de management strategic și de conducere strategică.
Ce este managementul strategic al planurilor?
Managementul strategic al afacerii este procesul iterativ prin care o organizație creează și susține un plan strategic de succes. Acest plan preia gândirea de ansamblu și o canalizează către inițiative cheie.
Scopul planului este de a mișca compania în direcția în care trebuie să se îndrepte, an de an, pentru a obține succesul pe termen lung. Acesta se întinde de la cercetare și formulare până la execuție, evaluare și ajustare. Având în vedere ritmul schimbărilor, managementul strategic este mai relevant și mai important ca niciodată.
O inițiativă de management strategic poate fi condusă de un grup intern – multe companii au o echipă internă de strategie – sau de o firmă de consultanță externă. În ultimă instanță, liderii companiei trebuie să dețină execuția și susținerea strategiei.
Grupul de conducere este responsabil pentru crearea și implementarea unui plan strategic eficient. Aceasta include efectuarea de analize interne/externe, formularea planului și legarea acestuia de obiectivele organizației. Aceștia creează foaia de parcurs, marchează obiectivele pe termen lung și pe termen scurt și creează un plan de acțiune pentru a da viață la toate.
De asemenea, aceștia organizează și conduc revizuiri ale planificării strategice. Ei antrenează și consiliază echipa executivă. Ei colaborează cu conducerea din întreaga organizație pentru a comunica, coordona și evalua progresul în raport cu obiectivele.
Aceștia leagă obiectivele strategice de măsurătorile operaționale zilnice din întreaga întreprindere. Un bun grup de management strategic face ca planul strategic să devină real și convingător pentru organizație prin obiective, rezultate și termene concrete.
Etapele cheie ale gestionării planului strategic
În ultimele două decenii, strategia clasică a trebuit să se adapteze. În unele cazuri, acest lucru înseamnă să cedeze, în fața piețelor și a unui mediu de afaceri care a devenit mai puțin stabil sau previzibil.
Strategia a evoluat, abordările mai iterative câștigând favoruri și îndepărtându-se de planul pe 5 ani, însă pașii de bază ai managementului strategic se pot aplica indiferent de abordare.
Adunați alte persoane pentru a testa ipotezele. Adunați lideri și alte persoane cu perspective și cadre de referință diferite pentru a testa sub presiune ipotezele. Ce informații suplimentare ar valida sau clarifica o ipoteză? Cum ați putea obține aceste informații? Cum s-ar ajusta astfel planul? Implicarea celorlalți creează, de asemenea, acceptare.
Analizați punctele forte și punctele slabe. Ce capacități și active are compania în raport cu locul în care dorește să joace?
Formularea planului. Atunci când vă faceți temele, puteți face alegeri și compromisuri – unde vrea să ajungă compania, ce va trebui să dezvolte pentru a ajunge acolo, ce va face și la ce va trebui să renunțe. Această etapă include convocarea reprezentanților principalelor părți interesate, clarificarea viziunii, dezvoltarea unei imagini de ansamblu a planului, inclusiv a scopurilor și obiectivelor, și conturarea responsabilităților, a resurselor și a termenelor. De asemenea, se stabilesc repere pentru a măsura progresul.
Execuție. Grupul de strategie trebuie să rămână angajat, menținând contactul cu diferitele părți ale organizației și asigurându-se că acestea dispun de resursele, claritatea și motivația necesare pentru a continua să execute strategia.
Monitorizarea, revizuirea și ajustarea. Această etapă ar putea fi cea mai mare oportunitate de a diferenția succesul și durabilitatea unui plan strategic. Raportarea și evaluarea rezultatelor reprezintă doar o formalitate de bifat? Un exercițiu de acoperire și de rivalitate? Sau este aceasta o verificare frecventă în care liderii de afaceri pot discuta despre ceea ce fac și pot scoate la suprafață obstacolele, preocupările și noile informații care ar putea justifica revizuirea planului?
Multe organizații parcurg primele patru etape și se consideră încheiate. Adesea, acestea eșuează pentru că nu au la masă, încă de la început, echipa de management strategic care să pună în aplicare și să monitorizeze planul.
Ce trebuie să includeți într-un plan strategic
Atunci când gestionați un plan strategic, este important să verificați dacă există toate elementele necesare. În caz contrar, ați putea ajunge să revizuiți părți ale planului sau să pivotați mai des decât ați face-o cu aceste elemente.
Pentru ca lucrurile să funcționeze fără probleme, fiecare document de plan strategic ar trebui să includă următoarele componente:
- Declarația de misiune a companiei
- Obiectivele organizaționale ale planului
- declarație de viziune
- foaie de parcurs cu termene pentru fiecare etapă a planului
- Metodele și tacticile pe care le veți folosi pentru a atinge aceste obiective de afaceri
- De ce eșuează strategiile în execuție
- Deficiențe de conducere sau angajament călduț
Lipsa de angajament față de plan este, de asemenea, un factor care contribuie. În plus, liderii care se ocupă de obiectivele trimestriale, de gestionarea crizelor și de reconcilierea bugetelor împing adesea execuția în josul listei de priorități.
Lipsa indicatorilor
Companiile nu reușesc să aplice metrice pentru a urmări progresul, ceea ce duce la obiective nerealizabile. Fără măsurători, este ușor să se iasă de pe traseu sau să nu se recunoască momentul în care condițiile s-au schimbat și planul ar trebui revizuit.
Deși companiile au structuri diferite pentru punerea în aplicare a managementului strategic, este esențial să existe o unitate funcțională discretă la nivel corporativ care să conducă activitățile de execuție.
Cu atât de multe părți în mișcare și considerații, gestionarea planurilor strategice poate părea descurajantă. Dar este esențial pentru a duce planurile la bun sfârșit și pentru a vă asigura că acțiunile se aliniază cu obiectivele.
Încercați strategiile pe care le-am notat aici în timp ce vă construiți și dezvoltați următorul plan strategic. Și nu uitați să evaluați continuu scopurile și obiectivele pe măsură ce trece timpul.