Fiecare afacere își poate îmbunătăți rentabilitatea. Uneori, un singur factor poate crește semnificativ profitabilitatea, dar pentru majoritatea întreprinderilor, creșterea profitabilității înseamnă implementarea treptată a unui număr de mici îmbunătățiri. Există domenii-cheie care pot contribui la creșterea profitabilității. Acestea sunt reducerea costurilor, creșterea cifrei de afaceri, creșterea productivității și creșterea eficienței.
De asemenea, vă puteți extinde în noi sectoare de piață sau puteți dezvolta noi produse sau servicii.
Gestionați-vă costurile
Gestionarea atentă a costurilor dvs. vă poate stimula profitabilitatea. Cele mai multe întreprinderi pot găsi unele risipe pe care să le reducă, este important să nu reduceți costurile în detrimentul calității produselor și serviciilor dumneavoastră.
Principalele domenii de costuri pe care trebuie să le luați în considerare sunt:
- Furnizori – obțineți cea mai bună ofertă de la furnizori? Puteți negocia condiții mai bune sau trebuie să schimbați furnizorul? Puteți obține oferte mai bune prin consolidarea bazei de furnizori? Puteți să cumpărați “la momentul potrivit” pentru a utiliza mai eficient capitalul de lucru?
- Finanțe – trebuie să vă revizuiți facilitățile financiare? – sunt ele în cele mai competitive condiții disponibile? Folosiți în mod eficient împrumuturile și descoperirile de cont?
- Locații – ați analizat dacă obțineți maximum din spațiul dumneavoastră? Există modalități mai eficiente de utilizare a spațiilor dumneavoastră? Ați putea subînchiria unele spații nefolosite?
- Producție – ați evaluat dacă puteți reduce risipa și costurile materialelor. Verificați dacă vă puteți adapta procesele de producție astfel încât acestea să fie mai raționalizate, folosind mai puține ore de lucru sau resurse pentru a reduce costurile cu forța de muncă.
Revizuiți oferta dvs.
Analizați cu atenție ceea ce oferiți, cui vindeți și la ce preț și vedeți dacă puteți face îmbunătățiri.
Considerații privind stabilirea prețurilor
Este o idee bună să vă revizuiți periodic prețurile. Schimbările de pe piața dumneavoastră pot însemna că puteți crește prețurile fără a risca vânzările. Cu toate acestea, este înțelept să testați orice creștere de preț înainte de a o face permanentă.
Găsiți cei mai buni clienți
Nu doar lista de prețuri vă afectează profitabilitatea – tipul de clienți cărora le vindeți poate face, de asemenea, o mare diferență.
Concentrarea pe clienții cei mai profitabili – chiar dacă aceasta înseamnă să renunțați la cei mai puțin profitabili – ar putea să vă sporească profitabilitatea, atât timp cât acest lucru este tratat cu atenție.
Cumpărați mai eficient
Una dintre cele mai evidente căi de creștere a profitabilității dvs. este să cumpărați mai eficient. Este logic să vă revizuiți periodic baza de furnizori și să vedeți dacă puteți cumpăra aceleași materii prime mai ieftin sau mai eficient. Cu toate acestea, încercați să vă asigurați că mențineți în același timp calitatea.
Obțineți cea mai bună ofertă de la furnizorii dvs.
Identificarea domeniilor dvs. cheie de cheltuieli vă va arăta unde cheltuiți cei mai mulți bani.
Odată ce știți unde se duc banii dumneavoastră, faceți cumpărături. Încercați să negociați cu furnizorii dumneavoastră – întrebați dacă puteți beneficia de reduceri de preț sau de reduceri pentru plata anticipată.
Luați în considerare posibilitatea de a vă folosi statutul de client valoros pentru a conveni contracte pe termen lung sau cheltuieli anuale minime realiste cu furnizorii obișnuiți pentru a obține un preț mai bun. De asemenea, ați putea cumpăra în cadrul unui consorțiu cu alte întreprinderi similare. Dacă nu reușiți să obțineți o ofertă mai bună, luați în considerare posibilitatea de a trece la alți furnizori.
Revizuiți numărul de furnizori pe care îi utilizați. Achiziționarea de la prea mulți poate fi ineficientă – necesită mai mult timp și vă diluează puterea de cumpărare. Cu toate acestea, evitați să vă plasați toate afacerile la unul sau doi furnizori – ați putea fi foarte vulnerabil în cazul în care lucrurile nu merg bine.
Concentrați-vă eforturile de vânzare
Există două strategii cheie pentru a crește profitabilitatea prin vânzări: să vindeți mai mult clienților profitabili existenți și să găsiți clienți similari cărora să le vindeți.
Lucrați cu cei mai buni clienți ai dumneavoastră
Ar trebui să știți cine sunt cei mai buni clienți ai dumneavoastră, ce cumpără și când cumpără.
Are sens să încurajați clienții care oferă vânzări și profituri ridicate. De asemenea, puteți să vă creșteți semnificativ profitabilitatea prin stimularea clienților care oferă profituri mari la vânzări mici.
În cazul în care clienții oferă un profit scăzut din vânzări ridicate, puteți poate revizui prețurile pentru a genera mai multe venituri de la aceștia. În cazul în care clienții generează atât vânzări scăzute, cât și profituri scăzute, gândiți-vă dacă merită să continuați să faceți afaceri cu ei.
Găsiți noi clienți cei mai buni
Luați decizia de a vă extinde baza de clienți prin găsirea de noi clienți care au un profil similar cu cel al clienților dvs. profitabili existenți.
Dacă sunteți sigur că v-ați acoperit piața existentă cât de mult puteți, luați în considerare posibilitatea de a vă muta pe noi piețe.
Extindeți-vă piața
Mutarea în noi zone de piață poate transforma o afacere și, tratată corect, vă poate crește semnificativ profitabilitatea. Cu toate acestea, extinderea pe noi piețe poate fi riscantă – iar greșelile se pot dovedi foarte costisitoare.
Faceți cercetări
Înainte de a începe, cercetați cu atenție oportunitatea potențială. Puteți personaliza sau adapta produsele sau serviciile existente pentru noile piețe? Acest lucru poate oferi noi venituri cu costuri minime și este ideal pentru creșterea profitului. De exemplu, dacă produceți unelte pentru piața de grădină, există aplicații potențiale pentru aceste unelte în industria construcțiilor?
Înțelegeți cine sunt potențialii dumneavoastră clienți noi, de ce, când și cum vor cumpăra produsul sau serviciul și cât vor plăti pentru acesta?
Stimulați productivitatea
Toate afacerile pot reduce la minimum costurile de risipă și, în același timp, pot rămâne competitive.
Măsurare
Măsurați-vă în mod constant eficiența operațională. Puneți în aplicare sisteme și procese care să vă permită să profitați la maximum de resursele dumneavoastră.
De exemplu, ați putea monitoriza în mod regulat câte ore sunt necesare angajaților pentru a îndeplini anumite sarcini sau pentru a furniza servicii. Dacă timpul crește, acest lucru indică ineficiență – cu cât eliminați mai repede acest lucru, cu atât mai mult veți beneficia de profitabilitate.
Angajamentul de a gestiona productivitatea trebuie să vină de la vârf pentru a avea succes. Comunicați obiectivele și măsurătorile de productivitate, astfel încât personalul să simtă că are un obiectiv de atins.
De asemenea, puteți lua în considerare introducerea unor stimulente pentru ca personalul să se țină de obiective – dar definiți-le cu atenție, astfel încât calitatea să nu fie afectată negativ de creșterea vitezei de producție.
Definirea indicatorilor cheie de performanță (KPI) care sunt cei mai potriviți pentru afacerea dumneavoastră vă va oferi obiective clare pe care să le urmăriți. Aceștia ar trebui să reflecte obiectivele dumneavoastră, să fie măsurabili și comparabili și să permită luarea de măsuri corective pentru a vă menține obiectivele pe drumul cel bun.
Raționalizați-vă procesele
Să faceți un pas înapoi în mod regulat și să vă întrebați dacă există modalități mai eficiente de a vă atinge obiectivele nu este un lucru rău. De exemplu, este posibil să produceți întotdeauna un anumit tip de produs într-un anumit moment al lunii. Dar v-ar ușura fluxul de numerar dacă l-ați produce, expedia și factura mai devreme sau mai târziu în cursul lunii?
Este util să vă faceți o idee despre modul în care întreprinderi comparabile abordează probleme similare. Acest lucru este cunoscut sub numele de analiză comparativă. Analiza comparativă poate fi la un nivel de bază, similar – cum ar fi compararea costurilor de energie între întreprinderi similare – sau poate fi mai detaliată, cum ar fi schimbul de date și analiza modelelor de producție și de stocare cu alte întreprinderi în care aveți încredere.
Perspectiva suplimentară pe care o oferă analiza comparativă poate oferi noi idei și impulsuri pentru a vă eficientiza afacerea.
Atunci când faceți benchmarking, este o idee bună să vă concentrați asupra unor domenii similare cu indicatorii-cheie de performanță (KPI) pe care i-ați identificat deja.
Sondați aceste companii pentru a afla care sunt măsurile și practicile lor și identificați alternative la procesele de afaceri. În cazul în care o întreprindere este reticentă în a furniza aceste informații, le puteți obține prin intermediul asociațiilor profesionale sau al rapoartelor comerciale de piață.
Lista de verificare: îmbunătățirea rentabilității afacerii dvs.
Îmbunătățirea rentabilității afacerii dumneavoastră vă poate ajuta să reduceți costurile, să creșteți cifra de afaceri și productivitatea și să vă ajutați să planificați schimbarea și creșterea.
Modul în care creșteți rentabilitatea afacerii dvs. va depinde de o serie de factori – cum ar fi sectorul de afaceri în care lucrați, dimensiunea afacerii dvs. sau costurile de exploatare ale acesteia.